באופן רשמי, אפשר לומר, החל השבוע קמפיין הבחירות בחברה הערבית. שתי הרשימות העיקריות המתחרות על הקול הערבי ירדו לשטח והחלו במסעות הפרסום - לצד קמפיין מזערי וכמעט לא מורגש של מרצ.
מן הסתם, את הקמפיין הבולט ביותר מציגה הרשימה המשותפת, שהיא השחקן הפוליטי הדומיננטי בחברה הערבית, ולו משום שהמשותפת מאגדת בתוכה - מאגדת ולא מאחדת - את ארבע המפלגות המיוצגות בכנסת, ולכן נהנית מיתרון תקציבי לא מבוטל.
בניגוד לרע"ם ולתנועה האסלאמית, המשותפת ממקדת את תעמולת הבחירות שלה בבנימין נתניהו, במאמץ להציגו כלא אמין, כאחראי לפירוק הרשימה ולפיצולה, ולמעשה כשורש בעיותיו של הציבור הערבי - ולא הפתרון להן. ייתכן שהדבר נובע מסקרי עומק המעידים על כך שנתניהו והליכוד מסוגלים לנגוס נתח משמעותי מקולות הציבור הערבי. בזירת הקמפיינים רוחשים דיווחים על סקרים שונים, מטעם מפלגות ערביות וציוניות כאחד, המצביעים על פוטנציאל של ארבעה מנדטים ערביים למפלגות ציוניות - בהובלת הליכוד.
הפחד מנתניהו והבהלה מהמפלה ניכרים ומורגשים למדי בקמפיין המשותפת, ויש מי שכבר חושבים על היום שאחרי. תרחיש של מפלה - למשל, פחות מעשרה מנדטים, עלול לדחוף להתפרקות סופית של המשותפת, במיוחד אם רע"ם תפתיע ותעבור את אחוז החסימה.
אלא שהתמקדות בנתניהו עלולה לחזור למשותפת כבומרנג. באופן אירוני, דווקא נתניהו, שתקף בחריפות את חברי המשותפת במערכות הבחירות הקודמות, נמנע מלהזכירם כעת. להפך, הוא מגיע הפעם לבוחרים הערבים ממקום לא לעומתי, מבקר ביישובים ערביים, מדגיש עד כמה הסוגיות הבוערות במגזר נמצאות באג'נדה שלו.
בין שתי הרשימות הדומיננטיות בחברה הערבית, המשותפת ורע"ם, לא מתנהל שום דיון ענייני או אידיאולוגי, אלא קמפיין נגטיבי, פוגעני ומכוער ביותר, עתיר שקרים, מניפולציות בעובדות ולא מעט פייק ניוז. כל צד מנסה להפיל על האחר את האחריות ל"פירוק האחדות", וממש כמו בקמפיינים של המפלגות הציוניות, נשלפים סרטונים "מביכים" מהעבר, התבטאויות ישנות מוצאות מהקשרן, ואפילו השד העדתי של החברה הערבית - בין נוצרים למוסלמים - שוחרר מהבקבוק.
לאווירה הרעילה ולקמפיינים הנגטיביים הללו עלול להיות אפקט מצנן במיוחד על שיעור ההשתתפות בבחירות בקרב הציבור הערבי. הזעם והתסכול משתי הרשימות עלולים להביא רבים להימנע כליל מהצבעה - וגם על כך מרמזים הסקרים. במקום ששתי הרשימות המתחרות על ליבו של הבוחר הערבי, שעד אתמול רצו ברשימה אחת, ינהלו קמפיין להעלאת שיעור המצביעים, הן דווקא מנהלות קמפיינים שליליים זו נגד זו - מה שבסופו של דבר יפגע, לפני הכל, בהן עצמן.