ככל שהילדים חשופים ליותר אינטראקציות וירטואליות, כך הפרטיות שלהם נמצאת בסכנה מוחשית יותר. במקרים רבים מדי ילדים מתייחסים לתכנים במדיה החברתית כאל מציאות, ואין להם עדיין יכולת להבחין מה נכון ומה לא, ואם ה"חברה" החדשה שעוקבת אחריהם ומגיבה להם ברשת על שיעורים במדעים - היא אכן בת גילם או אדם בוגר עם מחשבות זדוניות.
גם אם אין לילד מכשיר סלולרי, הוא חשוף. ככלל, אל תרגישו לא בנוח משום שלילד אין מכשיר סלולרי חדשני. מומלץ לא למהר לרכוש להם סמארטפון, ולהתחיל דווקא במכשירים שאינם חכמים.
עם זאת, חשוב לזכור שילדים יכולים לראות תכנים שאינם הולמים במכשירים אחרים. לכן כדאי לשוחח איתם על הסכנות, גם אם נדמה לכם שהם עדיין לא צריכים זאת.
הקפידו שלא להעיר, אלא להסביר - מאחר שהילדים אינם יודעים עדיין לעשות הבחנה בין הדברים העולים לרשתות ולסנן את התכנים. שבו איתם והסבירו להם מה המהות של כל אחת מהרשתות, מה יפה בהן ומה פחות יפה בהן. תנו להם כלים שיסייעו להם לזהות ולהבין מה אמיתי ומה לא, אחרי מי לעקוב, וכיצד לשמור על הפרטיות שלהם.
בד בבד, קבעו לילדים "חוקי גלישה". הדבר החשוב ביותר הוא להחליט איזו מהאפליקציות אתם כהורים מאשרים להוריד ואילו לא, בהתאם לגיל הילדים.
את ההורדה בצעו בעצמכם, תוך הגנה מוחלטת על פרטיות הילדים באמצעות ההגדרות. כמו כן, הציבו חוקי גלישה בבית ובמחוצה לו, כדי לאפשר זמן לחוויות אמיתיות עם חברים ובני משפחה.
נהלו שיח פתוח על הנעשה ברשת. עודדו את הילדים להראות לכם דברים שאהבו ברשת. שוחחו איתם על תכנים שנראו לכם שאינם מתאימים, דברו איתם באופן קבוע על הסכנות והדגישו שחשוב לעדכן אתכם בכל דבר שנראה להם שאינו תקין, כגון בריונות והטרדות. בהתאם לגיל הילדים, אפשר לשקול ללכת יחד להרצאה על בטיחות ברשת.
נהלו מעקב אחרי ילדיכם כי לא תמיד הילדים יספרו לכם הכל. לכן חשוב להיות ערניים. התקינו תוכנות לניטור במכשירי הסלולר וגם במחשב הביתי, נהלו מעקב על זמן הגלישה, התקינו יישומון למידע על מיקום הילד בכל זמן והקפידו לבדוק, בין השאר, באילו קבוצות ווטסאפ הוא חבר ואיזה שיח מתנהל שם.
עדכנו את הילדים כבר במעמד הורדת היישומונים כי אתם שותפים למידע וכי תקבלו חיווי על הרגלי הגלישה שלהם, כחלק מחוקי הגלישה שהצבתם.
כדי שלא תיווצר התנגדות יש לשחרר בהדרגה. נהלו שיח על מידת החופש שאתם יכולים להעניק להם בהתאם לגילם. מדי פעם שחררו מעט את החבל כדי לאפשר להם עצמאות, אך המשיכו להיות ערניים ולבדוק את הפעילות שלהם.
הכותבת היא מומחית להורות ומנהלת תחום מרכזי הורות ומשפחה בחברה למתנ"סים הארצית
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו