מלחמתו של האזרח האנונימי | ישראל היום

מלחמתו של האזרח האנונימי

בפוסט ארוך בפייסבוק הסביר בשבוע שעבר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' את עמדתו בסוגיית תעריף המוניות, לאחר שנציגי ועד נהגי המוניות הפגינו מול ביתו וקראו לעברו קריאות מכוערות. השר הסביר את ההיגיון שבתעריף החדש שיצרו אנשי משרדו, שנגדו התקוממו נהגי המוניות, וכתב: "מדובר בהחלטה שהיא תוצר של עבודת מטה מקצועית שבוצעה במשך יותר משנה, תוך הידברות והסכמות עם הגוף היציג של הנהגים".

יותר מהאלימות המילולית של נהגי המוניות או מתעריף הנסיעה המנופח, זה היה החלק שהטריד אותי בדבריו: העובדה שבשנת 2020, במדינה פחות או יותר דמוקרטית, מתכנסת ועדה ובמשך יותר משנה מקבלת משכורת מהציבור כדי לקבוע את מחירה של נסיעה במונית. אני תסריטאי ויועץ ניו מדיה וגם מאמן אישי, ובאף אחד מהכובעים שלי לא חשבתי ללכת להפגין מול ביתו של שר כשלא קיבלתי את המחיר שרציתי על העבודה שסיפקתי. הסיבה היא שאני עצמאי: אני מציע את מרכולתי לציבור באופן הוגן ונטול תיווך, והציבור מחליט כמה ואם לשלם לי. זה נקרא שוק חופשי, מדיניות שבמדינת ישראל היא עדין בגדר חידוש רדיקלי.

במדינת ישראל מחירים של עסקאות בשוק הפרטי עדיין נקבעים בידי ועדה. חלקים נרחבים מהכלכלה שלנו נחטפו בידי קבוצות אינטרס. התחבורה הציבורית, החקלאות, שוק חלפי הרכב - לך תדע כמה עוד שווקים ותחומי עיסוק. המאפיין של כל השווקים האלה הוא חוסר יעילות. הצרכנים, כלומר אני ואתם, נאלצים לשלם מחירים מופקעים בכל תחום שאינו פתוח לתחרות חופשית ונשלט בידי קבוצות אינטרס, הקובעות את המחירים באמצעות לחץ פוליטי על מקבלי ההחלטות. זאת הסיבה שאתם משלמים על נסיעה של שעה במונית בישראל מחיר כפול, ולעיתים משולש, מכל נסיעה של שעה באובר בכל עיר גדולה בעולם. 

רוב הפוליטיקאים מפחדים לעסוק בתחומים האלה בגלל הכוח הפוליטי האדיר והלא מידתי של קבוצות הלחץ, אבל גם המעט שמעזים (שר התחבורה ראוי לציון כאחד מהם) לא באמת מסוגלים. לפחות לא בכוחות עצמם. קבוצות האינטרס הללו חזקות ומאורגנות, והן מפעילות לוביסטים שבאופן טבעי נהנים מיתרון של ידע והשפעה ביחס לחברי הכנסת, רציניים ואמיצים ככל שיהיו. 

לכן יש לברך על הקמתו של מעין "לובי אזרחי", ששם לו למטרה להילחם את מלחמתו של האזרח האנונימי והבלתי מאוגד, זה שכל קבוצות האינטרס חוגגות לו על הארנק. מדובר בעמותה חדשה בשם "האינטרס שלנו", בראשות מי שהיה מנכ"ל האגודה לזכות הציבור לדעת, אלעד מלכא, בהשתתפות כלכלנים ועורכי דין מתנדבים. 

קמפיין גיוס הידידים שלהם שעלה השבוע הוא אחת הבשורות המרעננות בשדה הפוליטי המצולק שלנו. נותר לנו רק לעודד אותם, ולקוות שיצליחו למען כולנו. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר