ניתן להתמודד עם מגפת הסלולר | ישראל היום

ניתן להתמודד עם מגפת הסלולר

מאז מהפכת הסלולר והפיכת הטלפון הנייד למכשיר חכם ונגיש לכל, הוא השתלט על חיינו ומנהל אותם. עיריית הרצליה מנסה לעשות כעת את מה שרודי ג'וליאני ניסה לכפות במשך עשור בניו יורק, ולא הצליח: לא לאפשר הכנסת מכשירים סלולריים לכיתות. בימים אלה מוצבות בכל כיתה כוורות, והתלמידים מחויבים להניח שם את הטלפונים עד סוף השיעור. ההחלטה אם יוכלו להשתמש בהם בהפסקות נתונה למנהלי בתי הספר. 

בסקר שערך משרד החינוך נמצא כי 55% מההורים לילדים בבי"ס יסודי סבורים שיש לאסור על ילדים להביא טלפונים לבית הספר; 42% סבורים שאפשר להביא, אך יש להשתמש בהם רק במקרים דחופים. ביחס לתיכון סבורים 30% מההורים שאין להביא טלפונים, ו־60% סבורים שאפשר ויש להשתמש בהם רק במקרים דחופים. כיצד קורה שחרף עמדת ההורים ממשיכים הילדים להגיע לבתי הספר עם טלפונים?

בצד יתרונותיו הרבים, הטלפון הסלולרי הפך למפגע אישי וסביבתי. הוא זולל קשב וריכוז ומחזק מערכות יחסים וירטואליות. בני נוער רבים פיתחו בו תלות והתמכרות, עד כדי איבוד עניין ואדישות למתרחש סביבם.

מערכת החינוך בת"א־יפו מנסה לקדם כיום מהלך עירוני משמעותי, "לקחת רגע מחוץ למסך": הפחתת השימוש בטלפונים ובמסכים בקרב הורים וילדים, התנתקות בהסכמה במועדים ובזמנים מוסכמים, הכוללת הפסקות פעילות, יצירת משחקי קופסה על ידי הילדים, והובלת המהלך על ידי תלמידי תיכון באמצעות "רישיון לנייד", תוכנית שמועברת לילדים על ידי בני נוער.

כמאמר הביטוי השחוק, "השינוי מתחיל בתוכנו", כדי להשתחרר מהתלות ומההתמכרות לטלפונים הסלולריים, צריכה קודם כל חברת המבוגרים להחליט שהיא מוכנה להניח את הטלפון ולהתאפק. הורים דורשים מילדיהם להגיב מייד לשיחת טלפון, לדווח היכן הם ולהשיב במהירות על הודעות. המכשיר הפך לסוג של אזיקון אלקטרוני על גופם של הילדים, ומאפשר להורים לשלוט בילדיהם. הבעיה אינה רק בילדים, אלא גם במבוגרים ובמסר לילד. 

עיריית הרצליה (ואחרות שאולי תבואנה אחריה) שוגה לחשוב שכפייה חיצונית היא הדרך. היא עשויה להשפיע בכיוון הפוך: מאבקים, ויכוחים, תלונות ושחיקה של מורים והנהלה.

חוסר הפנמה של חשיבות הרעיון לא יקדם את התוצאה המצופה, אלא ישיג את ההפך. עם התלמידים יש לקיים שיח פתוח כדי לחבר אותם להבנה שהטלפון שולט בהם, ולא הם בו. למהלך כזה חשוב שיצטרפו ההורים בבית, וגם המורים המניחים את הטלפון על שולחנם בכיתה ובה בשעה שדורשים מתלמידיהם להכניס את טלפוניהם לתיק. 

ההתמכרות לטלפון הנייד צריכה לקבל התייחסות מקצועית מגורמי טיפול וחינוך וממעצבי תרבות. כדי לבנות חיים בסביבה דיגיטלית, משרד החינוך צריך להוביל תוכנית התערבות מקצועית לשנת הלימודים הבאה כדי לחולל שינוי, במה שמסתמנת כיום כמגפה חברתית ההולכת ומאבדת שליטה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר