עונש המוות: הקתולים מבטלים, אנחנו מחזירים? | ישראל היום

עונש המוות: הקתולים מבטלים, אנחנו מחזירים?

בשבוע שעבר הכריז האפיפיור פרנציסקוס כי עונש המוות בלתי קביל, וקרא למדינות שמאפשרות עונש זה בספר החוקים שלהן לבטלו (כיום נותרו 55 כאלה, ביניהן סין וחלק ממדינות ארה"ב). בישראל עבר בינואר חוק להחזרת עונש המוות בקריאה ראשונה, ויודעי דבר אומרים כי זו עלולה להיות "מתנת הבחירות" של ממשלת הימין.

הכנסייה הקתולית עברה דרך ארוכה עד להתנגדות ללא תנאים וללא חריגים לעונש המוות. בעבר היא עצמה השתמשה בעונש הזה. אחר כך הסתפקה בסובלנות באשר להמשך קיומו. במאה ה־20 החלו הסתייגויות, והכנסייה קבעה כי מותר להשתמש בצעד מרחיק לכת זה רק במקרים חמורים של רצח, ובתנאי שגזר הדין מתקבל באופן חוקי. האפיפיור ג'ון פול השני קרא לבטל את עונש המוות, ואילו האפיפיור הנוכחי קובע כי הדיבר "לא תרצח" חל על אשמים ועל חפים מפשע כאחד.

ההצעה להחזירו אצלנו באה במסגרת הצעת חוק פרטית של ח"כ רוברט אילטוב מ"ישראל ביתנו", שעברה ברוב צנוע, בקריאה טרומית, לאחר שהצעות מסוג זה נדחו בעבר ברוב גדול. ישראל היתה בין הדמוקרטיות הראשונות שביטלו את עונש המוות. עם קום המדינה ירשנו את החוק המנדטורי, אשר לפיו עונש זה היה מחויב במקרי רצח, ואפשרי במקרים אחרים. ב־1954 בוטל העונש בגין רצח (הוא הופעל רק פעם אחת במהלך שש שנות המדינה הראשונות, במקרה של מהנדס חברת החשמל טוביאנסקי, שהתברר כי הוצא להורג על לא עוול בכפו). 

עונש המוות נותר במסגרת החוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם (שהופעל רק במקרהו של אדולף אייכמן), והחוק באשר למניעה וענישה על פשע רצח עם; במסגרת חוק השיפוט הצבאי, במקרים של בגידה בעת מלחמה; ולפי תקנות הגנה שעת חירום - בשל רצח בפעולת טרור, ורק אם כל שלושת השופטים מסכימים על כך. הצעת החוק החדשה קובעת כי ניתן יהיה להטיל עונש מוות גם אם רק שניים משלושת השופטים החליטו על כך. 

 

"לא תרצח" חל על אשמים וחפים מפשע. האפיפיור פרנציסקוס // צילום: אי.פי.אי

 

פעמים רבות הציעו גורמי ימין להחזיר את עונש המוות, ולייחד אותו למחבלים רוצחים, אבל הרעיון לא התגבש בגלל ההתנגדות הנחרצת של גורמי הביטחון, אשר טענו כי גזר דין מוות (שיאפשר, בהכרח, פנייה לערכאת ערעור) עלול להוביל לחטיפת חיילים או ישראלים אחרים, כדי לאיים כי אם יבוצע - זה גם יהיה גורלם של החטופים.

בנוסף נטען כי עונש מוות יחזק את המיתוס סביב השאהידים, ואם יוטל - ככל הנראה - על ערבים בלבד, יחריף את המתח בין יהודים וערבים בישראל, זאת נוסף על כך שקשה מאוד להרתיע אנשים המוכנים להתאבד. הטענה, המוכחת במחקרים רבים, היא כי עונש המוות בארה"ב אינו מרתיע רוצחים, ולעומת זאת - בבדיקות דנ"א התברר כי חלק מן האסירים שנגזר עליהם עונש מוות כלל לא מעורבים במקרים הנוראים שבהם הואשמו, והם שוחררו לבתיהם.

האם אין אנו רוצים להשתייך למועדון המערבי המתרחק והולך מעונש המוות, שבו מדינה המבקשת להצטרף לאיחוד האירופי, למשל, חייבת לבטל עונש זה (כפי שעשתה טורקיה)? ומה בנוגע לשאלה המוסרית שמעלה האפיפיור באשר לזכותו של אדם ליטול את הזכות לחיים מזולתו? וסכנת המדרון החלקלק שיוביל מעונש מוות על מחבלים לעונש מוות על מעשי רצח מצמררים בתחום הפלילי?

מי שירצה להוביל מהלך של התנגדות להצעה, יוכל להשתמש בשר הביטחון ליברמן כפרזנטור. רק לפני כארבע שנים התבטא כנגד חוק זה באותה התלהבות ובאותה התלהמות שבהן הוא מתבטא כיום כדי לתמוך בו. במאמר זה השתמשתי בטיעוניו המצוינים מאז.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר