חינוך: תלמידים יכולים לעזור | ישראל היום

חינוך: תלמידים יכולים לעזור

סוף שנת הלימודים - זמן נכון לחשבון נפש, ללמידה משגיאות. למרות הטכנולוגיות, במקרים לא מעטים עדיין המורים מלמדים, אבל התלמידים אינם לומדים. משהו בשיטה איננו עובד. 

הבעיה המרכזית של מערכת החינוך טמונה בכך שהיא ממוקדת במורים ולא בתלמידים. כשהמורה במרכז, התלמיד יישאר בצד. למערכת נוח להתעלם ממקרים שבהם תלמידים הופכים שקופים במהלך השנה - כשהכיתה כולה מתקדמת, הם נותרים מאחור. רק בסוף השנה מתברר שהתלמיד הלך לאיבוד עוד בתחילת השנה, ואיש לא שם לב. 

כישלון של תלמיד הוא גם כישלון של המורה, בכך שלא הצליח לעורר בתלמיד את הסקרנות, ובכך שלא גייס את התלמידים הטובים לסייע לחברם המתקשה. תמיד יש כאלה שקל להם, וכאלה שקשה להם. מרוב דאגה לקבוצה השלמה, לא תמיד המורה יכול לשים לב לפרטים, לראות מי נעצר ומי נשר מהמרוץ. משוב מיידי בסוף כל שיעור, שבו כל תלמיד מסכם במשפט או שניים מה למד בשיעור, ייתן למורה אינדיקציה למה שקורה בכיתה. התלמידים יודעים היטב מי בכיתה יודע ומי כבר מנותק. 

הם רואים מי מבין ומי לא. הם רואים מי הקשיב ומי לא הצליח להתרכז. הם חלק מהקבוצה ולכן הם יכולים לסייע, אבל רק אם יגייסו אותם למשימה. 

יש להטיל על התלמידים את האחריות למה שקורה לא רק להם, אלא גם לעמיתיהם. אם תלמיד רוצה לסייע לעמיתו, הוא צריך קודם להבהיר לעצמו את הנושא; רק אז יוכל להעביר את הידע הלאה. 

לכן כשהוא מסייע לחבר בכיתה, זה מחדד את ההבנה שלו ומספק לו הוכחה שהוא אכן למד. עובדה, הוא יכול להעביר את ההבנה הזו הלאה. העזרה ההדדית גם מקרבת לבבות ומקטינה את הפער. היא מרימה את כולם למעלה, ולא רק את ה"מצוינים". בעם היהודי הרעיון הזה מוכר בשם "חברותא". 

האחריות ההדדית גם תשפר את המצב החברתי. היא תגביר את הקשב והריכוז ותעלה את הרמה הכללית. כשהתלמיד במרכז, המורה בכלל לא במשחק. הוא יהיה שם לתת השראה ולכוון, והלמידה תתרחש בצורה טבעית. 

טיפוח המצוינות על חשבון הנחשלים רק מעמיק את הפער. הרדיפה אחרי ההישגים של מצוינות, שבהם מתהדרים לא מעט מנהלי בתי ספר, מעצימה את הפערים, מתסכלת את הנכשלים, ועומדת בסתירה לדרישה לקבל את השונה ואת האחר. האחר הוא זה שמתקשה להבין, שצריך סיוע, לא רק של המורים הטובים ביותר, אלא של חבריו לכיתה. 

המורים צריכים לזוז הצידה ולספק לתלמידים את הכלים ללמוד בעצמם, כפי שלמדו את שפת אמם. כשלמדו אותה הוכיחו שהם יודעים ללמוד. לכן אסור לעצור אותם בשיטות לא יעילות, ששמות את המורה במרכז. חייבים לשים את התלמיד במרכז. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו