העתיד בחינוך: בחינת צוות דיגיטלית | ישראל היום

העתיד בחינוך: בחינת צוות דיגיטלית

מאז מהפכת האינטרנט, ספרי הלימוד המודפסים אינם רלוונטיים עוד. לא ברור מה הבשורה החדשה המקופלת בשמחת העניים, שתקפה את הנהלת משרד החינוך. נבדקת שם אפשרות שבעתיד נבחנים בבגרות ייבחנו עם ספר פתוח. שום רווח והצלה לא יימצאו כאן למערכת החינוך.

בעולם החינוכי העכשווי ספרים מנייר שייכים לאתמול; זמנם עבר. למרות זאת, משרד החינוך ממשיך לשווק ולחייב בתי ספר להשתתף במיזם "השאלת ספרי לימוד", במקום לקדם ספרים דיגיטליים ותכנים פתוחים באינטרנט. 

יתרונם של ספרים דיגיטליים הוא שיש בהם שכבות מידע, הנבנות על ידי מורים ותלמידים שמעורבים בבניית ספר אישי. ניתן לשבץ בהם סרטונים, אנימציות, קובצי שמע, תמונות, הערות אישיות ושיתוף תכנים. הספרים מתעדכנים בלחיצת כפתור וכוללים מבחנים לשיפור הידע, משחקי למידה, קריאה קולית של טקסטים ועוד. 

בחינה עם ספר פתוח, כפי שהציע שר החינוך, אינה מביאה איתה כל קדמה. מבחן כזה יהיה מסוג "חפש את המטמון". התשובה נמצאת בספר הפתוח, והתלמיד צריך לחפש אותה. ניתן לנחש שהמיומנות המרכזית שתילמד תהיה חיפוש מהיר בספר נייר. לא לכך צריך להכשיר ילדים, שמיומנים כיום בגלישה במרשתת ובהפעלת טלפונים חכמים.

הנה הצעה למשרד החינוך, ברוח מבחנים חדשניים בעולם: בחנו את התלמידים באופן אישי בשלושה מבחני בגרות בלבד: אנגלית, מתמטיקה ולשון עברית/ערבית. בשאר המקצועות הכריזו על מבחן בן יום שלם לכל מקצוע. בקשו מהתלמידים להתארגן לקבוצות מחקר שתעבודנה עם מחשבים, מרשתת פתוחה ומגוון רחב של מקורות לימוד. הילדים יורשו להסתייע בכמה מומחים שייקבעו מראש. המשימה תהיה הצעה לפתרון בעיה מורכבת בזמן מוגבל. זאת החדשנות החינוכית הנדרשת למערכת החינוך הישראלית.

בבחינת הבגרות בהיסטוריה, שהתקיימה ביום חמישי האחרון, נשאלו הילדים כך: "הסבר את הגורמים להיווצרות בעיית הפליטים בעקבות מלחמת העצמאות". זוהי שאלה חשובה שראוי שתילמד; אך ברוח ההיבחנות המוצעת, השאלה היתה נבנית אחרת ומיועדת לעבודת צוות.

במשימה יידרשו התלמידים לחקור את מלחמת העצמאות, תוצאותיה והשלכותיה. לאתר נרטיבים שונים המסבירים את היווצרות בעיית הפליטים, למפות את מקום מגוריהם של הפליטים כיום ואת מצבם, ולהשוות עם סיפור הפליטים היהודים ממדינות ערב ועוד. לסיכום, התלמידים יידרשו להציג תוצר לימודי ובו הצעה לפתרון בעיית הפליטים באזורנו כחלק מפתרון אזורי כולל. 

בצורת היבחנות זו הנבחנים ילמדו ויחקרו פרק חשוב בהיסטוריה של עמם והאזור. הם ילמדו להתנסות בעבודת צוות שהיא רוח הזמן, ולהפיק תשובות שיש בהן מענה של כמה אנשים שעבדו והתדיינו ביניהם. כך עובדים באקדמיה וכך עובדים בשוק העבודה המודרני. הילדים חיים בתוך מסכים. מיותר לבקש מהם לגלוש בספרים מנייר. צריך ללמד אותם למצוא פתרון לבעיה ולא להסתפק בסיבותיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר