רוחות המלחמה מצפון אינן ברורות, אך הן עלולות להתעצם על רקע איום הצבתם של טילי S-300 מתוצרת רוסיה על אדמת סוריה. מערכת הטילים הזאת פותחה לראשונה בסוף שנות ה־70. מדוע היא מאיימת על הטייסים ומדירה שינה מעיני קברניטי מערכת הביטחון?
ראשית נזכיר שמלחמות לא מוכרעות על ידי טילים, בין שאלו קרקע־קרקע ובין שקרקע־אוויר. השימוש ברקטות עתיק יומין. עוד ב־1379 השתמשו האיטלקים ברקטות, והסינים קדמו להם בעשרות שנים. ביוני 1815 השתמש הצבא הבריטי ברקטות בקרב ווטרלו. במלחמת העולם השנייה שכנע חיל התותחנים הגרמני את היטלר לפתח מערכת טילים שתטה את הכף לטובתם. ההשקעה היתה עצומה, ושקולה למאמץ האמריקני לפתח נשק גרעיני באותן שנים. 1,190 טילים שוגרו לעבר לונדון, והשפעתם היתה פחותה מהתקפה אווירית אחת של בעלות הברית. פחות מ־3,000 אזרחים בריטים נהרגו, מחיר נורא, אבל בריטניה כידוע לא נכנעה.
טילי קרקע־אוויר הם חלק ממערך הגנה נגד מטוסים וטילי שיוט. אמנם, מרבית מטוסי הקרב הופלו בעזרת תותחי נ"מ במהלך מלחמות, אולם כניסתם של טילי קרקע־אוויר לזירת הלחימה העלתה את ערכם הסגולי. עוד במלחמת ההתשה (1967-1970) נפגעו מטוסים שלנו, ובמיוחד במלחמת יום הכיפורים, אך ההכרעה המלחמתית לא נבעה מהימצאותם של טילים אלה.
חופש הפעולה של מטוסי צה"ל הוא מונח נזיל. תקיפה שמבצעים מטוסינו, גם אלה ללא טייס, מגובה במערכות לוחמה אלקטרונית, באותו אופן שבו נערך מבצע תקיפת טילי השיוט של ארה"ב ושותפותיה, צרפת ובריטניה. עם זאת, מערכת S-300 היא אוטומטית ובעלת יכולת להעסיק עשרות מטרות בו בזמן, ובמיוחד בעלת טווח של כ־150-200 ק"מ, כך שאין חופש פעולה ללא סייג.
ושאלת המחיר. בשנים האחרונות חודרת לתודעה דרישה "בלתי כתובה" לניהול מלחמה או מבצע באפס מחיר. שיא המחשבה החמורה הזאת היה במערכת תשדירים ופרשנויות נוגות משל היינו לאחר תבוסה, כשמטוס קרב של חיל האוויר הופל במהלך תקיפה בסוריה. גם אם המחשבה הזו טבולה בהתנשאות על האויב, כאילו אינו אלא מטרת דמות מקרטון, הדרישה לאפס נפגעים מחלישה את יכולת ההגנה שלנו. היא נובעת מההתנגדות הגורפת של חלקים בתוכנו לתקיפה באיראן, וכמובן בתמיכה הנלהבת בהסכם הגרעין של ממשל אובאמה.
במילים אחרות, זעקות השבר והתבוסה אחר הפלת מטוס הן כלי לכבילת ידיה של הממשלה להגן על אזרחיה באמתלה של "מחיר כבד". למלחמה יש מחיר, אולם העצמתו לממדים של אסון לאומי רק מחזקת את רצון האויב במלחמה.
ד"ר גבי אביטל הוא מומחה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו