ח"כים נכבדים - תיקון אחרון לשעון הקיץ | ישראל היום

ח"כים נכבדים - תיקון אחרון לשעון הקיץ

בשעה טובה 2018 יצאה לדרך, ואצלנו הדתיים יש אופנה להתעלם במופגן מהתאריך הלועזי, "זה בכלל לא לוח השנה של היהודים". אז נכון, החגים והשבתות שלנו לא מתאימים עצמם ללוח הגרגוריאני, ואפילו המועדים האזרחיים בישראל נקבעים לפי התאריך העברי, אבל יש נקודת השקה שבה לתאריך הלועזי דווקא יש השפעה על מועדי ישראל. קוראים לזה "שעון קיץ". 

מדוע עד שיש פה קצת חורף, אני מתחיל להטריד אתכם עם שעון קיץ? פשוט מאוד - כי זה חשוב. 

בעוד קצת יותר משלושה חודשים וחצי, ב־23 במארס, נזיז את השעון שעה אחת קדימה. התאריך הזה לא נקבע על ידי גחמה של פקיד במשרד הפנים, אלא מתוקף תיקון ל"חוק קביעת הזמן" שאושר ב־2013, וקבע ששעון קיץ יופעל מהשבוע האחרון של מארס, ושעון חורף ייכנס לתוקף בשבוע האחרון של אוקטובר. אחרי הרבה מחלוקות וסערות פוליטיות, רובן מלאכותיות, החליטו לפתור אחת ולתמיד את המחלוקת ולחסוך מאיתנו את הריטואל המעיק של ויכוח דתי־חילוני על שעה בשעון, שמוצג כמלחמה על דמותה של המדינה.

אז היכן הבעיה? שבוע אחרי שישראל עוברת לשעון הקיץ, נזכה לחגוג את ליל הסדר. החג והשבת ייכנסו בסביבות 18:45. מאות אלפי המתפללים יעשו זאת אחרי הדלקת נרות, הליכה לתפילה חגיגית של שבת ויום טוב בבית הכנסת וחזרה הביתה. כל התהליך יגרום לכך שליל הסדר יתחיל בסביבות 20:30-21:00. כך ייצא שאת מצוות "והגדת לבנך" נצטרך להתחיל בשעה שילדינו הצעירים ישנים במקרה הטוב, ומלאי תסכול ועייפות במקרה הגרוע, ובהרבה בתים בישראל תיהפך החגיגה הרב־דורית הזו לטקס למבוגרים בלבד. כשהחל להשתרש מנהג החבאת האפיקומן, המטרה היתה להשאיר את הילדים ערים וערניים בלילה הארוך - אבל בימינו גם הבטחות למתנות לא ימנעו מהם לקרוס לפני הכוס השלישית.

בצד השני של השנה, יום הכיפורים, עדיין בשעון הקיץ, ייצא סביב השעה 19:30, אחרי צום מפרך וכנראה גם חם של אמצע ספטמבר. כל מי שצם לפחות פעם אחת יודע שהחלק הקשה הוא בסיום היום השני, וזה נכון במיוחד לגבי קשישים ואנשים המתקשים לצום בגלל בעיות בריאות.

זה לא המקום להתווכח על התועלת של שעון הקיץ ויעילותו האמיתית. מחקרים רבים שנעשו לאחרונה בעולם מראים שהחיסכון באנרגיה הוא שולי, ולאורך זמן הגמישות של לוח השנה העברי תפצה על "הימים האבודים". אבל זה בהחלט הזמן לפנות לראשי הציבור הדתי בכנסת, ששמים את כובד משקלם הפוליטי על דמותה של המדינה היהודית: שמרו על שעון הקיץ, אבל תפעלו בבקשה לתיקון הגיוני אחרון של החוק.

קיבעו ששעון הקיץ יתחיל מסוף השבוע הראשון שלאחר ליל הסדר ויימשך עד לסוף השבוע הראשון שלפני יום הכיפורים - כך נוכל ליהנות מהחג המשפחתי החשוב ביותר, לצום ביום הכיפורים עם פחות חשש להתעלפויות ולמצוקה פיזית, וכל אחד, אפילו מי שלא יהודי, יזכור בקלות מתי מחליפים את השעה. אולי אין רווח פוליטי בתיקון הזה או בהתנגדות לו, אבל סתם עזרה ושיפור המצב לטובת האזרחים זה גם חשוב, לא?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו