כשתלמיד יודע מה כוחו האמיתי | ישראל היום

כשתלמיד יודע מה כוחו האמיתי

רובנו מכירים את המעמד הזה: יום הורים, מחנכת הכיתה מעבר לשולחן, התלמיד או התלמידה משפילים מבט וההורים שומעים את המשפט "הוא לא מממש את הפוטנציאל שלו". 

אז מה טמון באותו משפט, מדוע כה חשוב לממש את הפוטנציאל, מדוע זו אחריות של כולנו, מורים והורים, וכן - מדוע זה כה חשוב גם ברמה הלאומית? "מימוש הפוטנציאל" נכון לכל תלמיד ותלמידה, מי במדעים ומי בספורט, מי באמנות ומי כחרט מעולה ליד מחרטה. תלמיד שיממש את הפוטנציאל שלו יהיה אדם שלם יותר בבגרותו, הוא לא יסתובב בחייו עם תחושת החמצה, הוא יהיה מאושר יותר בעשייה, הוא יתפרנס טוב יותר - הוא יתעל את חייו לעשייה חיובית, לאזרחות טובה, לחיים מלאי עניין ואתגר.

וברמה הלאומית, עלינו לפעול לממש את הפוטנציאל הטמון בהון האנושי שבפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, עלינו לאפשר לכל תלמיד ותלמידה בירוחם ובקריית שמונה, באוכלוסייה הערבית או החרדית, בן העדה האתיופית או בת לעדה הדרוזית, לממש את הפוטנציאל, לפתוח להם הזדמנויות, להסיר חסמים כלכליים, תרבותיים וחברתיים. אם נעשה זאת, נתרום לעוצמתו של צה"ל הזקוק למלוא הפוטנציאל שלהם, באתגריו הרבים בשדה, על לוח השרטוט, בתחזוקת מערכות הלחימה הטכנולוגיות ומול מסך המחשב, במאבק הבלתי פוסק באיומי הסייבר. אם נעשה זאת תהיה לישראל כלכלה טובה יותר, שכל אזרחיה שותפים לצמיחתה, נצמצם פערים בין מרכז ופריפריה, נקטין את הקיטוב, נביא יותר מדליות בתחרויות ספורט ונעלה את התרבות והאמנות לשיאים חדשים. אם נעשה כל זאת, ישראל תהיה מדינה איתנה וצודקת יותר.

נחזור לתלמיד שלנו, ששומע שאינו מממש את הפוטנציאל שלו. הוא ייצא מהחדר, ייאנח אנחת רווחה וישוב למשחק המחשב או לפייסבוק. לקראת פתיחת שנת הלימודים, יש לנו - מנהלים, מורים והורים - אחריות גדולה לשנות זאת, כי ממקומו, אותו תלמיד אינו רואה את העתיד כפי שאנו יכולים לראות מניסיוננו. איך גורמים לילדים שלנו להתאמץ יותר, להשקיע יותר, לחתור למצוינות - "לממש את הפוטנציאל" שלהם.

התשובה נעוצה בשלושת ה"חי"תים" - חלום, חשיפה, חיזוק. ללמד אותם לחלום, לעזור להם לבנות תמונת עתיד, להראות להם את האפשרויות, לדבר על החלומות, להלהיב, לרגש, להפגיש אותם עם מודלים לחיקוי והעיקר לומר להם בקול גדול, הורה או מורה או שניהם גם יחד: "תהיה מציאותי, תחלום".

לחשוף אותם לאפשרויות ולהזדמנויות, לא בביקור רגעי ומרפרף, לעומק. לפגוש מדע ואמנות, צבא ותעשייה, אקדמיה וספורט, להראות את היופי, את העניין, את התרומה, וכן גם את הערכים. להקשיב להם, להסתכל מה "עושה להם" את זה, כי רק במקום שזה יפגוש את ליבם, תהיה הנכונות להשקיע כדי "לממש את הפוטנציאל".

ולחזק - את המיומנויות, את הערכים, את יכולת הלמידה העצמית, את שריר ההתמדה והעמידה בקשיים ובעיקר ויותר מכל את תחושת המסוגלות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר