אל תזניחו את הזמר הישראלי של פעם | ישראל היום

אל תזניחו את הזמר הישראלי של פעם

המהפכה שמנסה להכניס לחיינו התאגיד החדש בכל הקשור להרגלי צריכת המוזיקה הישראלית עלולה, לטעמי, לפגוע במרקם העדין של הקונצנזוס. מהאזנה ראשונית שלי לרשת ג' החדשה, נדמה לי כי התחנה שאמורה להביא לאוזנינו את המוזיקה הישראלית על כל גווניה, הפכה למין גלגלצ. היא קבעה רשימת שידור (פלייליסט) אנטי־דמוקרטית וסילקה מהתוכניות את השירים היחידים שאין להם אבא שיילחם עליהם - שירי ארץ ישראל. 

מאחורי שירים אלו, שרובם ישנים, לא עומד שום גורם מסחרי שירים את קולו ו"יהפוך שולחן". הם אינם רק שירים פופולריים, הם תמצית הזהות הישראלית. הוצאתם מרשימות השידור של רשת ג' פוגעת בדבר היחיד שעדיין יש לגביו הסכמה לאומית: הזמר העברי; השירים שמתעדים נופים, מאורעות, מלחמות ותחושות של הדורות שבנו את המדינה והשירים שנשאו אותה על כפיים. אלה הם השירים שעיצבו ומעצבים את הזהות הישראלית לדורותיה. ברשת ג' היו שתי תוכניות קבועות שענו למשאלות ליבם של המאזינים: "אגן הים התיכון", שהביאה שלוש שעות של מוזיקה ים־תיכונית, והשנייה - תוכנית יומית בת שעתיים שנקראה "ציפורי שיר", אשר בה נוגנו השירים הישנים, ה״אולדיז״ של ישראל, ושמרה על מה שמקובל לקרוא "מדורת השבט". תוכנית זו קיבלה בסך הכל שעתיים מתוך 24 שעות שידור, אך לפחות השאירה את מורשת הזמר העברי ברדיו.

סילוקם של השירים האלה, שירי אהבת הארץ, פוגע בעוד נקודה רגישה שגלגלצ לא פגעה בה: גלגלצ היא תחנה שאין לה כל ערך כלכלי, כי התמלוגים שמשלמת גלי צה"ל ליוצרים הם אפסיים. לעומתה, רשת ג' מעבירה את עיקר התמלוגים של אקו״ם (אגודת היוצרים), ואלה מועברים אל היוצרים - גם הצעירים וגם הוותיקים. לחלק גדול מהוותיקים ההכנסה מהתמלוגים היא פרנסתם היחידה. סילוק שיריהם מרשימות השידור החדשות ישליך עוד ועוד יוצרים חשובים אל מתחת לקו העוני. 

התחנה היחידה ששומרת על הזמר העברי היא 103, שמשדרת לאורך כל השבת את ה"אולדיז" של ישראל, וכנראה מצליחה גם כלכלית (אחרת לא היתה משדרת). לא ייתכן שדווקא תחנה שאמורה להיות ציבורית תמחק את השירים האלה מתוך שיקולי פופולריות.

מי שאמון על טיפוח התרבות הישראלית ומי שהישראליות השורשית חשובה לו (כולל גופים כלכליים) חייב להתערב בנושא החשוב הזה. הנזק שיגרום השינוי הנוכחי למצבם של היוצרים, לצד הנזק שייגרם לשמירת המסורת הישראלית לדורותיה, גורלי יותר מכל שיקול פוליטי ומכל חשבון לטווח קצר של הפופולריות הזמנית, שהעורכים מנסים להשיג בכל מחיר. המחיר הזה כבד מדי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו