תרחיש א': מחבל יצא מביתו, במכוניתו, מרמאללה. הוא נכנס לירושלים, החנה ועטה על עצמו חגורת נפץ, צעד למסעדה הומה ופוצץ עצמו. 12 סועדים נהרגו ו־34 נפצעו, מתוכם שניים במצב אנוש ושישה במצב קשה. תרחיש ב': אותו מחבל נעצר במחסום בכניסה לירושלים. בחיפוש במכוניתו התגלתה חגורת הנפץ. המחבל נעצר. החייל הערני במחסום הציל חייהם של 12 בני אדם ומנע פגיעה מ־34 נוספים. חיילים כמותו כבר הצילו חייהם של מאות, אולי אלפי בני אדם, כאשר עצרו מחבלים, ואת חייהם של אלפי בני אדם שניצלו כי המחבלים ויתרו מראש, בגלל המחסומים. כל המקיים נפש אחת כאילו קיים עולם מלא.
על פי הסעיף הראשון בחוק החינוך הממלכתי, מערכת החינוך הישראלית אמורה לחנך את התלמיד "להיות אוהב אדם, אוהב עמו ואוהב ארצו, אזרח נאמן למדינת ישראל, המכבד את הוריו ואת משפחתו, את מורשתו, את זהותו התרבותית ואת לשונו". מערכת חינוך כזו תראה זכות וחובה לחנך את הנוער לשירות משמעותי בצה"ל. בין השאר, היא תדגים את חשיבות השירות, באמצעות המחסומים. העבודה במחסום היא עבודה מתישה, שוחקת, לא נעימה, מעצבנת. אבל די בכך שאחת ל... נתפס מחבל וחייהם של אזרחים וילדים ניצלים, כדי שכל חייל יבין איזו חשיבות יש למשימה הזאת, לשליחות הזאת. מובן שבחינוך לשירות משמעותי בצה"ל יש להדגיש גם את ערכי טוהר הנשק ומוסר הלחימה, שהם יסוד מוסד במהותו של צה"ל, ולהציג בפני הנוער דילמות מוסריות אמיתיות, הכרוכות במילוי משימתם החשובה של החיילים.
גם בגימנסיה הרצליה מחנכים את הנוער ערב גיוסו לצה"ל. בבית הספר הנושא את שמו של הרצל, מוסד שחינך דורות של ציונים, מוסד שממחזור א' שלו יצאה שכבת הפיקוד של ההגנה, מוסד שבתש"ח כל תלמידי י"ב שבו ויתרו על תעודות הבגרות והתגייסו להגן על המדינה הצעירה, נערך בשבוע שעבר "פיגוע חינוכי" המוני.
התלמידים התבקשו להשתתף במיצג מזעזע המדמה, כביכול, את פעילות המחסומים ביו"ש. המיצג ניטרל את כל ההקשר שבעטיו קיימים מחסומים והמחיש את סוגיית המחסומים כסוגיה של התעללות קלגסי צה"ל באזרחים, בחולים ובקשישים פלשתינים, שכל רצונם לעבור בדרכים. שטיפת המוח הזו נעשתה באמצעות מיצג שהתלמידים היו חייבים להשתתף בו, ושבמסגרתו הוצבו מחסומים בכניסות לקומה של כיתות י"א וי"ב, על פי חלוקת תפקידים מראש בין החיילים המתעמרים לקורבנות התמימים.
כל זאת בבית ספר ממלכתי בישראל. איפה משרד החינוך? איפה שר החינוך? איך ייתכן שתלמידים ישראלים יחוו שטיפת מוח כזאת? בייחוד צר לי על כך שהתלמידים נהגו ככבשים, ולא התמרדו וסירבו להשתתף בזוועה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו