תאונות הדרכים: לחזור לאכיפה ולענישה | ישראל היום

תאונות הדרכים: לחזור לאכיפה ולענישה

גל תאונות הדרכים האחרון מוכיח לנו שוב שיש רק דרך אחת מרכזית ואפקטיבית בהגנה על הציבור מפני הקטל המיותר הזה: אכיפה וענישה. הסברה וחינוך חשובים כשלעצמם, אבל אכיפה אמיתית - כזו שיש בה יצירת הרתעה ושמשמעותה היא ענישה חמורה, קשה ומכאיבה - היא העיקר.

עלינו לחזור ולהפנים את העובדה הפשוטה שנהיגה רשלנית הורגת. הסחת דעת ואי ריכוז בנעשה בכביש בזמן הנהיגה, ואפילו לשבריר של שנייה, יכולים לגרום למותם של אנשים. הרתעת אמת בנויה על שלושה יסודות פשוטים: הראשון הוא יצירת מצב שבו הנהג העבריין יודע שכאשר הוא עובר עבירות יש סיכוי ממשי שייתפס. מודעות זו אינה קיימת, שכן נהג עבריין יכול לעבור מאות ואלפי עבירות עד שייתפס. נהיגה המזלזלת בתקנות התעבורה היא כמעט נורמטיבית. 

היסוד השני מחייב כי לאחר שהעבריין נתפס, הוא יועבר להליך שיפוט מהיר הכולל ענישה מחמירה מאוד, ללא רחמים וללא התחשבות במצבו. אותו עבריין שעבר "עבירה קלה" - הוא מחר זה שעלול, בעקבות עוד עבירה קלה, להרוג אדם אחר. הענישה צריכה להיות ברמה כזו שתהפוך את ביצוע העבירה לבלתי משתלמת ותחייב את הנהג לשנות את נורמות ההתנהגות שלו. כאן מן הראוי לציין שהיו כמה שופטים בישראל אשר גרמו נזק ללא שיעור על שום התחשבות בעבריינים. הם איפשרו למי שהורשע ב־60 ואפילו ב־120 עבירות תנועה להמשיך לנהוג, עד שאותו עבריין מועד גרם למותם של אחרים. הרחמנות היתה חלק מהתוצאה הקטלנית. היסוד השלישי הוא התקשורת, שבה יש לפרסם באופן נרחב את ההרשעות ואת העונשים החמורים.

נהגים יכולים להרשות לעצמם לנהוג בהפקרות מול כלי רכב אזרחיים אחרים; נשים וגברים בלא מעט מקרים לא יטרחו להסוות את השימוש שהם עושים בטלפון הנייד בנהיגה; ובתוך הערים עצמן קשה למצוא מספיק ניידות של משטרת התנועה.

אנו רק מדשדשים במקום ומונעים הענקת סמכויות אלמנטריות לפקחי הרשויות המקומיות, כגון רישום דו"חות על עבירות תנועה בסיסיות, דוגמת חניה מקבילה המשבשת את זרימת התנועה ואי עצירה ברמזורים. כוח אדם יקר המצוי בשטח אינו מנוצל בגלל חילוקי דעות אוויליים בין המשטרה לבין הרשויות המקומיות והמשרד לביטחון הפנים. כמו כן, נעשה מעט מאוד שימוש במכוניות שיטור סמויות שיכולת ההרתעה שלהן גבוהה מאוד, שכן ביום שבו כל נהג יחשוש שהמכונית האזרחית שלידו היא מכונית שיטור, הוא לא יעז לנהוג בפראות.

השפעה ישירה על התנהגות הנהג בדרך שתביא לשינוי נורמטיבי בנהיגה יכולה להיות מושגת רק דרך אכיפה. ועד שנשיג זאת, אל נתפלא שמפעם לפעם ישטפו אותנו גלי תאונות דרכים נוספות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר