במשך שנים האמינו רוב העוסקים בקמעונאות בארץ שהישראלים לא בנויים לקניות ברשת. אנחנו אוהבים "למשש את הסחורה" ולהתמקח על המחיר, ואנחנו שונאים ליפול למלכודות ולהונאות. הדעה הרווחת גרסה שבניגוד לאמריקנים ולבריטים, ישראלי יחשוב פעמיים לפני שהוא ימלא את מספר כרטיס האשראי שלו בחנות מקוונת.
אלא שעל פי סקר של איגוד האינטרנט מהקיץ האחרון, לא פחות מ־80 אחוזים מהישראלים ביצעו רכישות ברשת בשנה החולפת. הם עשו את זה בכל הענפים כמעט: כרטיסי טיסה ואופנה, מזון וקופונים, מוצרי חשמל וצעצועים. נתונים שפירסמה חברת פייפאל העלו תמונה דומה: ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם בשיעור האזרחים שמבצעים רכישות באינטרנט, ורק אירלנד ואוסטריה מקדימות אותה. היקף הרכישות המקוונות כבר מתקרב ל־10 מיליארד שקלים בשנה. על הרקע הזה, מדהים לגלות שרק רבע מהעסקים בישראל משתמשים ברשת למכירות או אפילו לפעולות שיווק בסיסיות. העובדה הזו הקלה מאוד על חברות בינלאומיות להשתלט על נתחי שוק גדולים: כ־20 אחוזים מהישראלים שמבצעים רכישות ברשת קונים רק מאתרים ישראליים, ואילו 40 אחוזים קונים רק מחו"ל (שאר הרוכשים קונים גם בארץ וגם בחו"ל).
עוד עובדה מעניינת היא הדומיננטיות הנשית ברכישות ברשת: לא רק שנשים רוכשות יותר מגברים, נשים רבות גם מקימות עסקים ברשת, בין שמדובר בחנויות מקוונות בלבד ובין שמדובר באתרי מכירות עבור עסקים פיזיים. ייתכן שהדבר קשור לגמישות בשעות או העבודה מהבית המתאפשרת על ידי הקמת עסק מהבית, ואולי העבודה ברשת מאפשרת לנשים לעקוף חלק מהחסמים, האפליה, פערי השכר והדעות הקדומות שקיימים במקומות העבודה בעולם הפיזי. גם התאמתו של עולם העסקים ברשת יכולה להתאים לנשים רבות יותר בקהילות שמרניות יותר, שמהססות "לצאת מהבית".
עידוד והכשרת יזמות ויזמים ישראלים להקים עסקים באינטרנט הם על כן אינטרס לאומי: הם מאפשרים לסגור את פערי ההכנסות וההזדמנויות, מעודדים הקמת עסקים מקומיים קטנים ומונעים את ריכוז הפעילות הכלכלית והרווחים בידי תאגידים בינלאומיים. מכיוון שאין חשיבות למקום שממנו מופעל העסק ברשת, הקמת חנויות מקוונות יכולה לסייע בסגירת הפערים בין המרכז לפריפריה, או לספק מענה לחנויות שנקלעו למשבר בגלל סוגיות שאינן בשליטתן.
רבים לא מודעים לפשטות שבהקמת עסק באינטרנט, או חוששים מההתנסות החדשה. בשל כך איגוד האינטרנט הישראלי שם למטרה לקדם השנה את הנוכחות של יזמים ישראלים במסחר המקוון ברשת, ובייחוד את נוכחותן של יזמיות ישראליות.
הכותבת היא מנהלת רגולציה וקשרי קהילה באיגוד האינטרנט הישראלי טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו