הפתעה צפויה, ותגובה נחוצה | ישראל היום

הפתעה צפויה, ותגובה נחוצה

הפיגוע הרצחני בפאריס היה בחזקת הפתעה צפויה. ההערכה כי אירופה עומדת בפני גל טרור שמקורו בבוגרי סוריה ועיראק היתה נחלת רבים; התגבשותו של מאגר רחב של אזרחים מערביים מוסלמים ומתאסלמים שנסעו לסוריה ולעיראק, קיבלו הכשרה בלוחמת טרור וגרילה, צברו ניסיון קרבי בלחימה ואף עברו אינדוקטרינציה סלפית ג'יהאדיסטית - בישרה רעות. 

לאותו מאגר אזרחי נוספו גם בני מהגרים מוסלמים, אשר לא עזבו את ארצותיהם אך פועלים בהשראת רעיונות הג'יהאד העולמי. כבר בשלהי 2010 פורסמו בצרפת, בגרמניה ובבריטניה התרעות על כוונות של גורמי ג'יהאד עולמי לבצע התקפות באירופה בסגנון הפיגוע שבוצע במומביי בשנת 2008. התרעות קונקרטיות אלה לוו בצעדי מניעה מצד גורמי הביטחון במדינות הללו, אך הן מומשו, למרבית הזוועה, בפיגוע שאירע ביום שישי בפאריס.

ברור כי המתקפה הנוכחית בצרפת תוכננה באופן מקצועי למדי, כללה ארגון ותיאום מוקדמים וכנראה פוקחה על ידי גורם ממוסד, קרוב לוודאי מזרם הג'יהאד העולמי. בפיגוע הקודם, בינואר 2015, שאירע במערכת מגזין "שארלי הבדו" וב"היפר כשר", נחלקה קבלת האחריות על הפיגועים בין אל־קאעידה בחצי האי ערב לבין תומכי המדינה האיסלאמית (דאעש). נכון לכתיבת שורות אלה מיוחס הפיגוע הנוכחי לגורם אחד, קרוב לוודאי המדינה האיסלאמית, בין שהוא בוצע בהוראתה ובהנחייתה ובין שרק בהשראתה. 

בשבועות האחרונים יכול ארגון המדינה האיסלאמית לזקוף לזכותו כמה פיגועים דרמטיים רבי־נפגעים במיוחד: הפלת מטוס הנוסעים הרוסי, שבוצעה בידי "אנסאר בית אל־מקדס" המצרי כנקמה על התקפות הקואליציה הרוסית־איראנית בסוריה; התקפות מתאבדים ברובע הדאחייה בביירות; התקפות מתאבדים בבגדד; ועתה ההתקפה המשולבת בפאריס, שגבתה את חייהם של מאות בני אדם. 

כדרכו, צפוי ארגון המדינה האיסלאמית לנצל הצלחות אלה למערכת תעמולה ענפה ברשתות החברתיות, כדי להאדיר את דימויו כישות בלתי ניתנת לעצירה המצויה בתנופה מתמדת. דימוי זה חיוני עבור הארגון, כדי לשמר את יכולתו לגייס תומכים ומתנדבים רבים לשורותיו.

יתר על כן, ארגון המדינה האיסלאמית, המצוי כיום תחת התקפות של שתי קואליציות בינלאומיות, מבקש להרתיע את שתיהן מלהמשיך לתקוף את מעוזיו בסוריה ובעיראק באמצעות פגיעה באזרחיהן. אולם דווקא הישגים אלה עלולים להתברר כניצחון פירוס: ההתקפה הברוטלית בצרפת נתפסת באירופה כהתקפה על היבשת כולה, וכמבשרת את הצפוי לה אם לא תקדים רפואה למכה הבאה. 

כאשר יתעשתו מההלם הראשוני שגרמה הפעולה בפאריס, יידרשו מנהיגי המדינות החברות בקהילה האירופית ובנאט"ו להתנער מהרפיון ומההססנות שאפיינו, עד כה, את מעורבותן בלחימה להבסת המדינה האיסלאמית. 

למרות הסתייגותן של מדינות המערב ממעורבות צבאית ישירה ("מגפיים על הקרקע") והעדפתן כי מדינות ערב הן אלה שתלחמנה בשטחן הריבוני, ברור כי יש צורך בהגברת הסיוע המערבי לכוחות המקומיים; לא רק בדרבונם להילחם בארגון מדינה האיסלאמית, אלא גם באספקת אמצעי לחימה, ייעוץ צבאי קרוב ואף בפעילות של כוחות מיוחדים ובהגברה משמעותית של התקפותיהם האוויריות. 

בסופו של דבר, כדי לקדם את היעד המוצהר של הקואליציה הבינלאומית - לפרק ולהביס את ארגון המדינה האיסלאמית - יהיה הכרח לסלקו מא־רקה שבסוריה וממוסול שבעיראק. זהו אתגר לא פשוט, אך הכרחי.

הכותב הוא ראש תוכנית טרור ומלחמה בעצימות נמוכה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר