גלגלצ עובדת היטב - אל תיגעו בה | ישראל היום

גלגלצ עובדת היטב - אל תיגעו בה

שוק הרדיו הישראלי ידע טלטלות רבות בשנים האחרונות. שיקולי רייטינג הביאו תחנות רדיו מסחריות רבות לצמצם בתוכן מקורי ולפנות למכנה משותף רחב ולעיתים אף נמוך מדי. בימים אלה תחנות קול ישראל המצוינות עוברות את המשבר הגדול בתולדותיהן. בכל יום אדם אחר פורש, לעיתים עשרות שנים לפני הזמן, ומותיר חלל. האולפנים נסגרים, התחנה בדרך לפירוק. אל מול כל הכאוס הזה יש גוף שידור אחד שעושה את עבודתו נאמנה כבר שנים רבות - תחת הכומתה הצה"לית.

מאז נכנס לתפקידו אלדד קובלנץ כמנהל גלגלצ בשנת 2005, הוא הקשיח את כללי העריכה וייצר גבולות גיזרה ברורים. אמנם זה לא נעים למוסיקאים ולפוליטיקאים, אבל לגלגלצ יש מטרה שלשמה הוקמה - להעביר לנהגים מסרים הקשורים לנהיגה בטוחה ולמצב בכבישים. בניגוד לדעתו של גמזו, שיטת הפלייליסט לא תוכננה כמענה לרדיו האזורי, אלא כפתרון לצורך לייצר את התחנה האולטימטיבית לציבור הנהגים כולו. מומחי רדיו בכל העולם ייצרו פורמטים מהסוג שגלגלצ אימצה לעצמה. בהיבט הזה, הרדיו האזורי הוא שבחר לא פעם לנסות לחקות את ההצלחה של גלגלצ, ובמרבית המקרים נכשל.

טענות היוצרים על התעלמות התחנה מהם גובלות באנכרוניסטיות: בכל הכבוד - אנחנו ב־2015 ויש עוד המון חלופות, הן ברדיו והן ברשת, שמתוכן אפשר להצמיח מוסיקת ז'אנרים טובה ומצליחה. בעידן הניו־מדיה זכותה של גלגלצ להיות זהירה ולמדוד את הצלחתם של שירי קצה ברשת לפני שהיא חושפת אותם למאזיניה הרבים.

בשני העשורים האחרונים עבדתי בתחנות רדיו רבות, ואני יכול לומר בבטחה שגלגלצ היא תחנת המוסיקה המקצועית בישראל, ולראיה - הרייטינג שלה שמוביל את הטבלאות כבר קרוב לשני עשורים. כבר שנים שגלגלצ משדרת להיטים ישראליים טובים במינון גבוה יותר מבעבר. היא חושפת ומשמיעה דברים חדשים שיוצאים בארץ, גם בז'אנר הים־תיכוני ולא מעט. גלגלצ לא לבד פה - לצידה פועלת רשת גימל, שנותנת במה מסביב לשעון למוסיקה ישראלית חדשה ומשדרת תוכניות על טהרת הים־תיכוני; יש את רדיו לב המדינה, רדיו חם אש ורדיו דרום 101.5FM שמשדרות רק מוסיקה ישראלית, יש תוכניות אישיות מעולות ברדיו האזורי שמקדמות את התעשייה הזו וזוכות להאזנה גבוהה, ויש תחנות אזוריות רבות נוספות שמשדרות הרבה מוסיקה ישראלית וים־תיכונית. ועוד לא דיברנו על תחנות הרשת הרבות. בקיצור, לא חסרה מוסיקה ים־תיכונית ברדיו. גם לא בגלגלצ, והקהל מצביע באוזניים. 

יש לתחנה מנהל, מפקד וצוות מקצועי, שצריכים לעשות איזון בין מה שהתעשייה מייצרת - כ־40 שירים חדשים בשבוע - לבין כללי הפורמט שמוכיחים את עצמם שוב ושוב. עלייך, השרה רגב, מוטלת האחריות לא לקלקל ולשלוח יד לתחנת רדיו שעובדת היטב.

הכותב הוא עורך ב"ישראל היום", לשעבר מנהל רשת גימל וקריין בגלגלצטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר