מי עומד מאחורי "מכתב הרבנים" | ישראל היום

מי עומד מאחורי "מכתב הרבנים"

בספר "הקנוניה נגד אמריקה" (Vintage 2004, יצא לאור בעברית בהוצאת כנרת, זמורה ביתן, 2007) מציג הסופר האמריקני פיליפ רות' היסטוריה בדיונית אלטרנטיבית למאורעות בארה"ב בתקופת מלחמת העולם השנייה. על פי המתואר בספר, הנשיא רוזוולט מובס בבחירות 1940 ואת מקומו תופס צ'רלס לינדברג, מבצע טיסת הסולו הטרנס־אטלנטית הישירה הראשונה בהיסטוריה. לינדברג מוצא בהיטלר בעל ברית, והמהלכים הפוליטיים הנגזרים מכך משפיעים על יהודי אמריקה ומלווים בחרדתם מהעתיד. במסגרת תגובות היהודים, שנעות בין מאבק להגירה, בולטת עמדתו של הרב ליונל בנגלסדורף, התומך בהתלהבות במדיניות לינדברג וחושב שעל היהודים להוקיר אותה. מצידו של לינדברג, תמיכתו הבלתי מסויגת של רב מעניקה מעין הכשר לתוכניותיו.

בימים אלה, כשהמאבק סביב הסכם הגרעין מעפיל בבטחה אל שיאו ונותני ההכשר למיניהם נקראים לדגל, קשה שלא להיזכר ברב בנגלסדורף בעיקר לנוכח איגרת התמיכה בעיסקת הגרעין, שחתומים עליה 340 רבנים בארה"ב, המביעים את דאגתם כלפי מה שהם טוענים "הרושם המוטעה", שלפיו הנהגת הקהילה היהודית האמריקנית מאוחדת בהתנגדותה להסכם. בהתחשב בעובדה שבארה"ב יש יותר מ־5,000 רבנים, ברור שרבני איגרת התמיכה משקפים עמדת מיעוט, כפי שגם נצפה בסקרים ובאיגרת הנגד, שעליה חתומים 800 מעמיתיהם.

אולם זו אינה הבעיה היחידה. מבדיקה שערך הארגון הציוני של אמריקה (ZOA), עולה שהרוב המכריע של חותמי האיגרת מזוהה עם ארגוני שמאל קיצוני, שלעיתים קרובות פועלים נגד הקונצנזוס הישראלי. יותר ממחצית הם חברי הקבינט הרבני של השדולה היהודית ג'יי־סטריט, שקלונה בקידום עיסקת הגרעין כבר נחשף לציבור. גם הארגון "עמנו", שקידם את איגרת הרבנים, הוא בעל זיקה הדוקה לג'יי־סטריט, אשר יש להניח שבשל הפקפוקים שמעוררת שדולה זו היא נאלצת להסתתר מאחורי סינרו. נשיא "עמנו" משמש גם גזבר של ג'יי־סטריט, ויו"ר ועדת המשנה לנשיא היא חברה בג'יי־סטריט של מחוז מונטגומרי.

ברבנים האחרים ברשימה נכללים תורמים משמעותיים לארגון "רבנים למען זכויות אדם (שומרי משפט)", שנתמך על ידי ארגונים אירופיים והקרן החדשה לישראל. ארגון זה משתתף בהפגנות נגד ישראל שמדיניותה "אפלה ומפלה כלפי הפלשתינים", ועם קבוצות אנטי־ישראליות אחרות השיק אתר אשר מאשים את ישראל בהפרת זכויות אדם בעזה.

הרבנית לינדה הולצמן, החתומה על האיגרת, היא חברת הדירקטוריון של ארגון "קול יהודי לשלום" (JVP). ארגון זה, המככב ברשימת הארגונים האנטי־ישראליים של הליגה נגד השמצה, ממומן על ידי קרן ערבית־אמריקנית, קרן ויולט ג'בארה, התומכת באינתיפאדה אלקטרונית, ועל ידי קרן פיירדול וקרן וואלאס העולמית התורמות לארגונים אנטי־ישראליים. האסטרטגיה של קול יהודי לשלום פועלת להפסקת התמיכה הכלכלית, הצבאית והפוליטית של ממשלת ארה"ב בישראל. יתרה מזו, ארגון זה תומך בזכות השיבה הפלשתינית ומקדם את אסטרטגיית דרבן למלחמה פוליטית בישראל, תוך כדי שימוש בחרם, במשיכת השקעות ובסנקציות, או בקיצור: BDS, וכן בקמפיין המאשים את ישראל באפרטהייד ובגזענות. הרבנית הולצמן היא מהרבניות הלסביות הראשונות, וכמה מצער שהיא תומכת בהסכם עם מדינה שבה מאות חפים מפשע מוצאים להורג על רקע העדפותיהם המיניות.

על פי רות', ההשראה ל"הקנוניה נגד אמריקה" נלקחה מהערה בביוגרפיה של ההיסטוריון הליברלי ארתור שלזינגר לגבי רצונם של סנאטורים רדיקלים להריץ את לינדברג נגד רוזוולט. הרב בנגלסדורף אומר (בספר) שהוא יודע כי רבים בקהילה היהודית כועסים עליו, אך פועלו נובע מתיעוב המלחמה. כשהספר יצא לאור, הביקורת של "הניו יורק טיימס" תיארה אותו, בין השאר, כ"בלתי מתקבל על הדעת, ועם זאת מציאותי באופן מפחיד".

הכותבת היא בוגרת אוניברסיטת הרווארד, מומחית לפילוסופיה יהודית וערבית ומרצה במרכז הבינתחומי הרצליהטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר