50 שנה ל"ניצן": לקויי למידה בלי בושה | ישראל היום

50 שנה ל"ניצן": לקויי למידה בלי בושה

סיפורה של אגודת "ניצן" החל לפני 50 שנים, כאשר קבוצת הורים אמיצים לילדים עם לקויות למידה שמו להם למטרה לקדם את אוכלוסיית לקויי הלמידה בחברה הישראלית, שהתייחסה אל ילדיהם כ"שונים", כ"עצלנים" וכ"נמוכי יכולת".

בחמישים השנה שעברו, התחוללה מהפכה של ממש. כיום, רוב לקויי הלמידה משולבים בחינוך הרגיל, מתוך ההבנה כי רמת האינטליגנציה שלהם תקינה, וכי את לקות הלמידה ניתן לעקוף באמצעות אסטרטגיות למידה והתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות.

בזכות המהפך התודעתי, מגיעים תלמידים רבים עם ליקויי למידה להישגים בלימודים, נבחנים בבחינות הבגרות ולומדים מקצועות מאתגרים. סטודנטים רבים עם ליקויי למידה ממלאים את הספסלים באקדמיה, מצטיינים ותורמים לחברה ולמדינה בכל תחומי החיים: בכלכלה, בהיי־טק, בתקשורת, באמנות, בכל מקום כמעט הם פורצים את תקרת הזכוכית, ומצליחים להתבלט. השינוי הוא דרמטי כל כך עד שכיום השיח במעמד לקויי הלמידה עוסק בדרך כלל בתופעת ריבוי האבחונים וההתאמות. מי האמין אז, לפני 50 שנה, שמחסום הבושה יוסר, ותלמידים לא יחששו מתיוג, אלא להפך, יבקשו לקבל התאמות להיבחנות בבית הספר.

המציאות אכן השתנתה. בנובמבר האחרון הפיץ משרד החינוך מסמך הנחיות למנהלי בתי הספר, המגדיר מחדש את תנאי הזכאות לקבלת התאמות בבחינות הבגרות, וזאת כדי לשים קץ לתופעת "אבחון היתר". מטרת המשרד היא להוביל את מערכת החינוך קדימה. עם זאת, נראה כי המדיניות החדשה מתעלמת מהידע הרב שהצטבר בשנים האחרונות בתחום. ואכן, הגיע הזמן להגדיר בצורה ברורה ומדויקת איזוהי אוכלוסיית לקויי הלמידה ובהתאם, לקבוע מיהם התלמידים המשתייכים לאוכלוסייה זו, ומיהם אותם תלמידים מתקשים שבאמצעות עזרה נכונה והדרכת המורים בתוך בית הספר יוכלו "להיחלץ" מהגדרה זו. בשלה העת להקים ועדה ציבורית, שתקבע את מדיניות משרד החינוך וגורמי ממסד אחרים, לטווח ארוך, ובהתאם למשאבים מוגדרים. 

נותרו עוד אתגרים רבים. בפריפריה, ובקרב משפחות מעוטות יכולת, הטיפול בלקויי הלמידה לוקה בחסר, עקב תת־אבחון וחסך בהוראה מתקנת ובתוכניות סיוע. התוצאה היא ילדים רבים המתקשים בלימודים והסובלים מבעיות חברתיות ורגשיות. אגודת ניצן פועלת בעזרת סניפיה בארץ, ומעניקה מדי שנה מלגות לאיתור, אבחון וטיפול, כדי שילדים אלה לא יישארו מאחור. אני גאה לעמוד כבר למעלה מעשרים שנה בראש האגודה ומבטיחה כי נמשיך ונפעל במרץ למען ילדי ניצן ולמען חברה צודקת ושוויונית.

הכותבת היא יו"ר אגודת ניצן בהתנדבות ואם לילד בעל ליקויי למידה          טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר