להרחיק את הכסף מנבחרי הציבור | ישראל היום

להרחיק את הכסף מנבחרי הציבור

שחיתות שלטונית היא סרטן בלב החברה ומכשיר שסביבו פוליטיקאים ופעילים מזינים אלה את אלה והופכים את השלטון למקור הכנסה עיקרי. השחיתות הציבורית היא שחיתות מובנית, ממוסדת, מאורגנת. מדוע הגענו לכך שמעצרים וחקירות של 30 איש הפכו שיגרה במחוזותינו? המדרון החלקלק ידוע וברור. אין מדובר בבודדים שחוטאים ומחטיאים, אלא בשיטה פורחת שהפכה את היקף השחיתות לאיום ממשי. אין כל הפרזה בקביעה שכל מכרז ומרבית מכרזי המינויים תפורים ונועדו, בין השאר, לאייש את המשרות הרגישות של אלה שיושבים על הברז. 

בפרשת הולילנד ניתנה לנו הזדמנות להציץ לקרביים של השחיתות. זוהי מכונה משומנת, היררכית, עם מנגנון שלם, מוקדי כוח וכסף. השחיתות השלטונית, כמו פשיעה מאורגנת, מבקשת כסף, הרבה ומהר. מכאן הדרך להתארגנות קצרה. פעילים מסתופפים סביב "מנהיג" ודורשים את האתנן במטבע קשה, וזה תמיד כסף או שווה כסף. התמורה היא במינויים בלתי אחראיים ולא ראויים, והכל כדי להשתלט על כסף דרך השתלטות על הוועדות הסטטוטוריות, דרך מינויים של מקורבים בעלי עניין במקרה הגרוע ושותפים לדבר עבירה או חסרי חוליות במקרה הטוב. כך הופכים המכרזים וועדות התכנון והרישוי לוועדות של מראית עין, עוקפות שומרי סף ונהלים. איך קורה ששומרי הסף לא מתריעים? התשובה פשוטה. חלקם מתמנים כ"מינויי נוחות", לא רואים, לא שומעים, ואחרים חוששים מעימות שעלול לעלות להם במשרתם בשל התלות למי שהיטיב עימם.

שחיתות ציבורית היא מחלה חמורה המטופלת בידי רשויות המדינה באבחון אחר ומקל. עדיין רווחת הדעה שמדובר בבודדים שטועים או מועדים, וכמובן אסור להכליל ו/או להשמיץ, אולם לפנינו שיטה עם זרועות אל השלטון. לכן המענה חייב להיות מערכתי. הפתרון לא מצוי בידי הפרקליטות או המשטרה - הן יחידות הקצה, סוף התהליך. ככל שעבודתם חשובה, היא לא עוסקת במניעה אלא בחשיפה. המחשבה שרשויות האכיפה מסוגלות למגר, לצמצם פשיעה, להרתיע, היא חלק מהבעיה, שכן היקף השחיתות הוא רחב ועמוק והוא דורש פתרון שונה. 

צמצום השחיתות השלטונית יתאפשר רק בראייה מערכתית, זו שמרחיקה את הכסף והשליטה עליו מנבחרי ציבור ומעבירה אותם לגופים מקצועיים. אין שום יתרון לחברי ועדות עירוניות לשמש ועדות מכרזים. זו אחת הדוגמאות שבהן כסף הוא מקור לחץ מובנה. יש לאחד את גופי הביקורת ברשויות המקומיות, חברות ומשרדי הממשלה לאחריות מלאה, מקצועית ומעשית של מבקר המדינה. ניתוק התלות של הביקורת מנבחרי הציבור יהפוך את שלב ביצוע העבירה קשה יותר. רשות למאבק בשחיתות השלטונית היא צו השעה. ככל שנמשיך לעצום עיניים ולטייח את הגדרת המציאות והמענה הנדרש, כך ניעשה קהים וכואבים פחות את גילויי השחיתות הבאים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר