רקוויאם לנוקיה | ישראל היום

רקוויאם לנוקיה

קשה להאמין, אבל בסוף השנה הבאה, בדצמבר 2015, עתיד להיעלם מחיינו אחד המותגים הפופולריים ביותר בעולם בכלל ובעולם הטלפונים הסלולריים בפרט; מותג שהפך לשם נרדף לסלולרי, ושבמשך כ־15 שנה, עד לפני שנתיים־שלוש, היה יצרן הטלפונים הניידים הגדול בעולם. המותג שנמצא בסכנת הכחדה הוא נוקיה. 

לא היתה שום דרמה גדולה, לא פשיטת רגל ולא התרסקות. בשנה שעברה עוד העסיקה נוקיה 90 אלף איש ב־120 מדינות, וההכנסות שלה עברו את רף 21 מיליארד הדולרים. אבל מיקרוסופט קנתה אותה (בעיסקת ענק של יותר מ־7 מיליארד דולרים). ומיקרוסופט, מתברר, רוצה לעשות איחוד מותגים. במפעלי הייצור של נוקיה ימשיכו לייצר טלפונים, אבל תחת המותג (ככל הנראה) לומיה. שיקול עסקי אסטרטגי, ייתכן שאפילו נכון, שיותיר בידי מיקרוסופט את אמצעי הייצור המשובחים של נוקיה ואת מחלקות הפיתוח שלה. רק השם ישתנה. 

נוקיה, ענק הטלקומוניקציה הפיני שצמח מתוך בית חרושת לצמיגים, היה כמו אזרחי הארץ החביבה שבה נוסד - מותג אמין שסיפק תמיד את הסחורה. הוא לא סקסי כמו אפל, ואין לו מעריצים שרופים. אבל בלי הרבה רעש וצלצולים הוא הזרים לשוק דגמים טובים, בחלקם חדשניים מאוד (דוגמת ה־1011, טלפון ה־GSM הראשון, שנוקיה היתה ממפתחיו). והרינגטון הכה מזוהה שלו היה בוודאי מן המנגינות המושמעות ביותר על פני כדור הארץ. 

ירידתה של נוקיה מעל במת חיינו היא סיומה של תקופה ואות לקצב התזזיתי המאפיין את הדור הזה. לא "לנצח נבנו" (קולינס/ פוראס) - חברות שנועדו לשייט בין הדורות, כשרק הקפטנים והצוותים מתחלפים, אלא משהו קצר מועד הרבה יותר, שיש לו תאריך תפוגה מובנה, כמעט "השתמש וזרוק". מי זוכר היום את אטארי או את מחשבי הקומודור? 

ויש גם נקודה ישראלית: גם שמו של היכל נוקיה פג תוקפו בסוף השנה. הוא יוצא, בצירוף מקרים מופלא, למכרז בשבוע הבא. 20 מיליון שקלים והיכל הספורט הלאומי שלכם לעשר שנים.  

ומה אתם חושבים? טקבקו לנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר