אתגר החינוך: ערכים, ידע, התפתחות אישית | ישראל היום
שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.

אתגר החינוך: ערכים, ידע, התפתחות אישית

פתיחת שנת הלימודים היא בכל שנה אירוע משמח ומרגש עבור רבים מתלמידי ישראל, ובעיקר עבור 150 אלף תלמידי כיתה א' הבאים לראשונה בפתח שערי בתי הספר. מטרתה העיקרית של מערכת החינוך היא חינוך התלמידים לטוב, ליושרה, לאכפתיות, לסולידריות חברתית ולחיזוק הערכים. רק לאחר מכן יש לפעול להקניית ידע ולרכישת כלים לקראת המשך התפתחותם האישית והמקצועית.

במבצע צוק איתן זכינו לחזות בחברה סולידרית ומלוכדת. לוחמי צה"ל שצמחו במערכת החינוכית הוכיחו שוב ושוב את מחויבותם לחברה הישראלית. ראינו לוחמים הדבקים במטרה, שיודעים עבור מי ועבור מה הם נלחמים. במקביל, היתה זו שעתם הגדולה של בני הנוער וילדי ישראל. ראינו אותם פועלים במסירות אין קץ ובאהבה גדולה בדרכים רבות למען החיילים, משפחותיהם ותושבי הדרום, וכל זאת במהלך חופשת הקיץ, כאשר הם אינם מחויבים לכך, ושלא בכפיפות למסגרת הבית־ספרית.

החודשים הללו הוכיחו לנו שוב כי מערכת החינוך השכילה להצמיח אנשים שבראש מעייניהם עומד הכלל. במהלך ביקוריי בבתי חולים וביישובים רבים באזור הדרום ובעוטף עזה ראיתי את הנוער הנפלא שלנו ואת רצונו העמוק להעניק ולתת לאחרים. הנוער הישראלי, שפעמים רבות עלה לכותרות בהקשרים שליליים, הוכיח שוב ושוב בימי הלחימה כי הוא ערכי ומסור לאין ערוך. במקביל לכך, הוחלט במערכת החינוך להעצים את ערך הנתינה, ונקבע כי אחד התנאים לקבלת תעודת בגרות בחטיבה העליונה יהיה מתן שעות התנדבות למען הקהילה, בתקווה כי גם לאחר סיום הלימודים במסגרות הפורמליות ימשיכו התלמידים בדרך זו ויפעלו למען החברה, וזאת שלא כדי לקבל פרס.

הצלחתם של תלמידי ישראל בשנה זו היא מבחן עבור כולנו. על המורים לתת את הדעת על החופש הלא שגרתי שעבר על חלק מהתלמידים, ולהקדיש את השבועיים הראשונים של פתיחת השנה לשיח סביב מאורעות הקיץ. סוד ההצלחה בשנת הלימודים טמון בראש ובראשונה בתלמידים, אך גם לציבור המורים כמנהיגים חינוכיים יש תפקיד חשוב ביותר בהצלחה. מורה טוב יכול להשפיע על חיים שלמים.גם אם השפעה זו אינה נראית בהכרח בטווח המיידי, אין ספק שבטווח הארוך יהיה אפשר לקטוף את הפירות. רבים מקרב מורי ישראל פועלים ימים ולילות למען תלמידיהם. המשך היחס והאמון שיינתנו על ידיהם הם המפתח להמשך התפתחות התלמידים.

תיקון העולם יכול לבוא לידי ביטוי אך ורק על ידי החינוך, דבר המצביע על גודל המשימה העומדת בפתחנו כעת. עלינו לפעול לכך ששנת הלימודים תהיה שנה שבה המחנכים והמחנכות ישכילו להוציא מתלמידיהם את המיטב, ודבר זה ייעשה אך ורק בעזרת ראייה שבה הם יראו את מיוחדותו של כל תלמיד.

אמירתו של המחנך הדגול יאנוש קורצ'ק, שבה הדגיש כי "הדואג לימים זורע חיטים, הדואג לשנים נוטע עצים והדואג לדורות מחנך אנשים", מהווה שאיפה שאנשי החינוך בימים אלה ימשיכו לפעול בכל הכלים החינוכיים העומדים לרשותם כדי להמשיך לגדל את דור העתיד של מדינת ישראל.

הכותב הוא סגן שר החינוך, מפלגת הבית היהודי

מה דעתכם? טקבקו לנו!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר