מחאת הקוטג', שהובילה בזמנה למחאה החברתית הגדולה, היתה יריית פתיחה לשינוי שעבר הצרכן הישראלי. עד לפני המחאה קנו הצרכנים מוצרי מזון כמעט בכל מחיר, לעיתים קיטרו אבל המשיכו לקנות "מחוסר ברירה". מחאת הקוטג' הובילה, למעשה, להורדת מחיר מוצר אחד ספציפי, אבל שינתה תודעה והובילה לתהליך ארוך ומורכב.
כבר שנים שאנחנו משלמים מחירים מופקעים על מוצרי מזון, בעיקר במקומות שבהם אנחנו, הצרכנים, בבחינת קהל שבוי. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא מחירי המזון בנתב"ג. מצב האופוריה שאנחנו שרויים בו לפני צאתנו את גבולות הדיוטי פרי גורם לנו בדרך כלל לשכוח מהתקציב הכלכלי שלנו ולשלם כל מחיר בעבור כוס קפה, מים מינרליים או כריך, העיקר שנהנה קצת לפני הטיסה.
חשיפת "ישראל היום" הוכיחה אחת ולתמיד כי הצרכנים משלמים ביוקר בנתב"ג. רשתות מזון מובילות גובות מחיר גבוה יותר משמעותית עבור אותו מוצר בנתב"ג לעומת בקניונים מובילים. בעקבות מחאת הצרכנים, שקמה בעקבות החשיפה, החליטה השבוע רשות שדות התעופה כי מחיר כוס קפה וכל סוגי השתייה במכונות האוטומטיות באולם היוצאים יירד ל־6-7 שקלים.
אמנם מדובר בשינוי קטן, משום שהמחיר ברשתות המזון בנתב"ג נשאר בעינו, אבל הוא ממחיש את הכוח שיש בידי הצרכנים. אם נשלים עם המחירים המופקעים, היכולת של הרשתות להמשיך לגבות אותם לא תופרע. אם נערער על הסדר הקיים ולא נקבל הפקעת מחירים כמובנת מאליה - השינוי יהיה בהישג יד.
הרשתות טוענות כי הפער במחירים טמון במחירי השכירות בנתב"ג, ויש בטענה זו מן האמת. השכירות בנתב"ג היא גבוהה דרמטית אפילו לעומת הקניונים, שבהם רמת השכירות גבוהה מאוד. עם זאת, שיטת המכרזים, שלפיה מי שמציע את המחיר הגבוה ביותר מנצח במכרז ומפעיל רשת, היא שיטה שבה הצרכן משלם למעשה את עלותה. רשתות רבות רוצות להיות במקום שבו עובר קהל רב בכל מחיר, כדי שהרשתות המתחרות לא יהיו שם. ובסופו של יום, מי יממן את המחיר הגבוה שבו זכה הזכיין ברישיון? הצרכן, כמובן, שבסך הכל ביקש לשתות קפה טוב לפני הטיסה.
מחירים מופקעים מוצעים במקומות שבהם מצוי קהל שבוי, שנעדר אופציות אחרות לצריכה. הדבר תקף למזנונים בבתי החולים, למשל, שם לחולים ולמשפחותיהם אין ברירה אלא לקנות מוצרי מזון במחירים גבוהים מאוד.
החופש הגדול שהחל לא מזמן חייב להוביל לתודעה צרכנית נכונה בקרב משקי הבית בישראל. כדאי לשים לב למחירים המוגזמים בפארקי המים, בחופי הים, בבתי הקולנוע ובנקודות הבילוי לכל המשפחה. אם יש רצון גדול לראות את המחירים בכל אותם מקומות יורדים, אסור לצרכנים לעצום עיניים ולהשלים עם המחירים הגבוהים. זה לא חטא להגיע למקומות הבילוי עם מזון ושתייה מהבית, למשל.
טבעי שהורים רבים לא רוצים לאכזב את ילדיהם, בוודאי לא בעיצומו של החופש. אבל האם הילדים לא יסתפקו בקניית שלגונים בלבד, במקום להוציא עשרות שקלים על מוצרים שאפשר להביא מהבית?
באמצעות תודעה נכונה אפשר לחסוך כסף רב, וגם להתקרב למטרה העליונה - הורדת מחירים שתתרחב לתחומי צרכנות נוספים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו