שר הפנים גדעון סער ביטל סעיפים בחוק עזר עירוני לתל אביב, שהתירו פתיחה גורפת של מרכולים בשבת. כמקובל בנושאים כאלה, הוא חטף קיתונות של ביקורת בתקשורת. ראש העיר האשים אותו בפגיעה חמורה ברוח התל־אביבית, שלעולם אינה נחה מזעפה, ואחד מבכירי הרבנים הרפורמים בישראל הצהיר כי הציבור לא יעמוד בגזירה הקשה והבלתי נסבלת שנכפתה עליו. אחרים האשימו את שר הפנים במניעים פוליטיים שהיו ברקע החלטתו, כאילו מניעי השר יאיר לפיד בדרישה לפתוח את המרכולים הם טהורים כזוהר הרקיע וחפים מפוליטיקה.
נולדתי בתל אביב ועד היום אני נרגש בהתהלכי במחוזות ילדותי. באזור שדרות רוטשילד, שם גדלתי, גרו יחדיו בשלום ובכבוד הדדי חסידים וחילונים, אשכנזים ומזרחים, שרידי שואה וותיקי היישוב. בבית הספר ביל"ו שבו למדתי, רבים מהתלמידים באו מבתים חילוניים, הוריהם העדיפו שלא יגדלו עמי ארצות. הצניעות שלטה בכל, הבתים היו פתוחים, בני אדם דיברו פנים אל פנים ולא באמצעות טלפונים ניידים. שכנים ביקרו אלה את אלה בלי הצורך להזדהות באינטרקום, ובעלי המכוניות הורידו את ילדיהם בריחוק מה מבית הספר כדי שלא לנקר עיניים. העיר תל אביב שינתה פניה. בית בודד על החוף הפך ברבות השנים לקריה ענקית. כל מי שמתקרב לעיר מצפון ומדרום רואה מגדלים מפוארים, שמזכירים את מנהטן. בנייני הפאר לא יכולים להסתיר את דלדולה של הרוח. סוג של נהנתנות השתלט על עירי, אכול ושתה שהרי אחרינו המבול ואנו חיים רק פעם אחת.
המאבק על סגירת המרכולים בשבת הוא פרט אחד במערכה גדולה וכבדה על דמותה של מדינת ישראל. מערכה הסובבת סביב הסוגיה הקיומית: האם מדינת ישראל היא מדינה יהודית שבירתה ירושלים, או מדינת כל אזרחיה שבירתה תל אביב? מדינה המגשימה חלום גאולה יהודי בן אלפי שנים, או מדינה המיוסדת על ערכים מערביים אוניברסליים לחוף הים התיכון? מערכה קשה שאין לזלזל בה.
מתוך היכרות ומפגש עם המוני ישראלים וסקרי דעת קהל המתפרסמים לעתים, הרוב הגדול של אזרחי ישראל גאה ביהדותו ובמדינתו ומזהה את מדינת ישראל כמדינת הלאום היחידה של העם היהודי. מיעוט בלבד סבור שישראל היא מדינה כנענית שאמורה להשתלב במרחב המזרח־
תיכוני גם במחיר ויתור על המורשת ההיסטורית ועל צורכי ביטחון חיוניים. דרך אגב, איני מכיר אנשים רבים שיהיו מוכנים למסור את נפשם על מדינת כל אזרחיה.
שמירת שבת אינה רק צו דתי; הוגים חילונים מובהקים שוכנעו כי השבת שמרה על היהודים וסייעה להגשים את חזון שיבת ציון בעת החדשה. השבת היא ערך לאומי מרכזי לא פחות מהיותה ערך דתי. אשר על כן חובה למצוא את האיזון הנכון בין חיים יהודיים לבין שמירה על חירויות הפרט. הגבלת הפתיחה בשבת למתחמים עסקיים מסוימים היא סוג של איזון ראוי, ויתור קשה לאנשים דתיים והתחשבות מצד אלה שאינם שומרים תורה ומצוות.
ומה אתם חושבים? טקבקו לנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו