בשעות הראשונות עוד היה נראה שהאפיפיור בא לירושלים כדי לשאת תפילה, בתקווה שאולי אפילו יחולל נס אזורי והמסר שלו לשלום ייקלט. אתמול בשעות הביקור האחרונות שלו בירושלים, כשכרע ברך בכנסיית היגון בגת שמנים, כבר היה ברור שהוא מותש ושקוע בהרהורים נוגים.
האפיפיור תיכנן ביקור בעל אופי דתי, אבל חרג מהפרוטוקול פעמיים והיטלטל אל הזירה המדינית: הפלשתינים הובילו אותו אל מול גדר הביטחון סמוך לבית לחם, והתגובה הישראלית לא איחרה לבוא, כשנוסף לו ביקור בהר הרצל, מול האנדרטה לזכר הנרצחים בפעולות האיבה. האפיפיור ביקש להפיח רוחות של שלום ונקלע לקרב הסברה שגרתי באזור.
הקרב היה גם תיאולוגי. בעוד בבית לחם טענו באוזניו כי ישו היה "פלשתיני בן המקום", רה"מ בנימין נתניהו הזכיר לאפיפיור כי ישו היה יהודי שגם אם דיבר ארמית, ידע עברית.
אך ייתכן שהביקור הזה ייזכר בזכות נאומו של פרנסיסקוס ביד ושם. במקום שבו מתעוררת ברבים השאלה איפה היה אלוהים בשואה, בא "נציג האל על פני האדמה" - ושאל "איכה אדם?". השאלה הרטורית מספר בראשית ששאל ה' את האדם החוטא. "מה גרם לך להגיע לשפל הזה?" שאל האפיפיור, הרכין ראש לעבר הניצולים, והכריז "לעולם לא עוד".
אף שלא הזכיר בנאומו את המובן מאליו - את היהודים ואת הקמתה של ישראל, שיכולה היום להגן על עצמה בכוחות עצמה מול הרשע, בנאומו באוהל יזכור הוא אמר בעברית "שואה" והחריג אותה מכל אסון נורא אחר שקרה בהיסטוריה. לאחר שפעמיים, מול מנהיגים דתיים מוסלמים, קרא שלא להשתמש בשמו של האל למעשי אלימות וטרור, ייתכן שמביקורו לא תיזכר רק התפילה, אלא גם אמירה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו