נושאות הלפיד | ישראל היום

נושאות הלפיד

לכל אחד יש הישג בחיים. אחד מדליק משואה בטקס הממלכתי ביום העצמאות, אחרת יושבת בוועדה לבחירת מדליקות המשואה. אחרי הניסיון המשונה הזה למדתי לא מעט על ועדות ממלכתיות ועל ממלכתיות בכלל. ביום מן הימים אכתוב משהו על בזבוז הזמן הקטסטרופלי שאליו רגילים עובדי מדינה מסוימים, על ניגודי עניינים ועל החלפת הבורקס המיתולוגי של שולחנות הישיבות בקולרבי ובלבבות דקל. 

נבחרו 14 נשים ראויות מאוד (נושא הטקס השנה הוא "זמן נשים"). חלק מהשמות שנבחרו היו כאלה שהרמתי את ידי בעדן. אבל - בכל זאת פולנייה - נשארתי עם חצי תאוותי בידי. לא לכל חבר ועדה יש מקום בעיתון להציע את מדליקי המשואות שלו. לי יש. מאחר שאני מכוננת כאן טקס אלטרנטיבי אישי לחלוטין, אני לוקחת לעצמי את החופש לשנות גם את מספר המדליקות. חג שמח.

מרגלית זינאתי. בת 84. האישה היהודייה האחרונה בכפר הדרוזי פקיעין, שבו גרו יהודים ברציפות מימי בית שני, שומרת הגחלת במקום ומחזיקת המפתחות לבית הכנסת העתיק. מאחר שאין לה ילדים, זינאתי היא הנצר האחרון למשפחה שחיה בפקיעין במשך 2,000 שנים ברציפות. 

חוה אלברשטיין. מיתרי קול גמישים, וירטואוזיים, מרגשים. והקול הוא לא הכל. אי אפשר להסתכל על עולם התרבות הישראלי ולא לראות שם את אלברשטיין. כמה כיסופים. כמה רגש. היא שרה יידיש עוד כשזו היתה שפה שמתביישים בה. היום היא מצליחה בשוק המוסיקה הבינלאומי ועושה כבוד לעברית.

פרופ' שולמית לבנברג. המגזין "סיינטיפיק אמריקן" בחר בה כאחת מחמישים המדענים המבטיחים בעולם, והיא הוכתרה כ"מובילת מדע" בתחום הנדסת רקמות. הפרופסור להנדסה ביו־רפואית, דתייה חובשת כיסוי ראש ואם לשישה, זכתה לפרסים בארמון האליזה ובמטה אונסק"ו. 

סימה שיין. מדהים: אחד האנשים החשובים ביותר בקהילת המודיעין הישראלי הוא היא. שיין, ראש אגף איראן וזירה אזורית במשרד ליחסים בינלאומיים ואסטרטגיה, שימשה בעבר ראש חטיבת המחקר במוסד, ראש האגף לנושאים אסטרטגיים במטה לביטחון לאומי, וסגנית ראש המל"ל. אתם יכולים לישון טוב בלילה.

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי. אחת ממחוללות מהפכת לימוד התורה לנשים וממקימות פורום "תקנה". מתקנת עולם אמיתית. תוך כדי הליכה צנועה ונעדרת פוזה היא מנפצת מוסכמות ישנות: "רבנים לא יכולים לפגוע מינית"? "נשים לא יכולות ללמוד גמרא והלכה"? "אין מה לעשות בנושא מסורבות גט"? "תכנון ילודה במשפחה הדתית הוא טאבו"? לא אצלה.

טלי פלוסקוב. יופייה של העיר ערד בארבע השנים האחרונות נזקף בין היתר לזכות מי שמכהנת שם כבר כהונה שנייה כראשת העיר, ובכלל התחילה כחדרנית בבית מלון בים המלח. היא גם האישה הראשונה יוצאת בריה"מ שנבחרה לראשות עיר בישראל. 

נח קורמן. ביולוגית, אינו אישה. מעשית, הציל נשים רבות ומבחינתי הוא חלק מהמגדר (סליחה, נח). הוא עורך דין, חרדי. בשנת 2000, אחרי שגילה להפתעתו שאין שום מקלט לנשים מוכות מהמגזר החרדי והדתי, הקים את "בת מלך". "היה לי ברור שהקדוש ברוך הוא לא יכול לקבל דמעה של אישה מוכה, אפילו לא לחמש דקות", אמר. במהלך השנים קיבלו מחסה במקלטים שהקים כ־700 נשים וכ־1,500 ילדים שנמלטו מאלימות קשה.

ד"ר רויטל שורץ־סבירסקי. חוקרת בכירה בתחום הסרטן, שחיינית פרה־אולימפית, לוחמת בלתי נלאית למען נגישות, חברת מועצת העיר קריית ביאליק. ואת כל אלו היא עושה על זוג גלגלים. בגיל שנה חלתה בשיתוק ילדים והפכה למוגבלת ברגליה. רכובה בכיסא, היא מנהלת חיים מלאים, מעוררי השראה, כולל טיול לאלסקה בין קרחונים ודובים. 

שנטל בלזברג. בבוקר בת המצווה של בתה התפוצץ מחבל מתאבד במסעדת סבארו בירושלים. שנטל ובתה החליטו לבטל את אירוע בת המצווה ולתרום את הכסף לפצועים ולמשפחות השכולות. היא הקימה ומנהלת מאז, בהתנדבות, את עמותת "משפחה אחת" (One Family) שמחבקת את נפגעי הטרור והמשפחות השכולות ומשיבה אותם אל מסלול החיים.

גלית וידנפלד. מהנדסת ההפעלה הראשית של הכור הגרעיני בדימונה ונציגת ישראל בוועדת ההיגוי בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. היא גם אם לארבעה, וביתה משמש משפחת אומנה. 

יערה ישורון. כשאתם מצקצקים על אוקיינוס החופשות במערכת החינוך, יש מי שעושה. בוועדת החופשות של משרד החינוך ישבה ישורון כנציגת ההורים היחידה מול כל נציגי המורים והרשויות. עד לפני שש שנים, אז הקימה את "הורים עובדים לשינוי", איש לא חשב בכלל לשמוע את ההורים. פרויקט "בתי הספר של הקיץ" הם פרי המאבק שלה. והיא גם מנכ"ל משותף של תחנת הרדיו המופלאה "קול הילדים", אם לארבעה, ובהם ילדה עם צרכים מיוחדים, וחברת מועצה במזכרת בתיה.

נורית הירש. מי שהלחינה את פס הקול של ישראל. ללכת שבי אחריך; בלדה לשוטר אזולאי; מלאך מסולם יעקב; אח יא ראב; אתה לי ארץ; רק בישראל; אבניבי; בוא בשלום; הדרך אל הכפר; חלקת אלוהים; ועוד מאות רבות. לא רבים יודעים שגם שיר הפתיחה של "פרפר נחמד" הוא שלה, וגם הלחן המסורתי והמוכר ל"עושה שלום במרומיו", שהתקבל כלחן תפילה.

רחלי גנות. אישה חרדית שייסדה חברת היי־טק המעסיקה מאה נשים חרדיות בפיתוח צ'יפים ומערכות זמן אמת. ככה מעודדים חרדים להשתלב בעבודה.

רונה רמון. אגדה בעל כורחה: רעיה שכולה ואם שכולה לשני סמלים. האב והבן. נאס"א וחיל האוויר. והאישה הזאת, שנמרטה מבעלה ומבנה באורח טראגי בהפרש של שש שנים וחצי, מנצחת על קרן רמון לקידום מצוינות וערכים בחברה, מעבירה הרצאות על צמיחה וממשיכה לקבל מטופלים שחוו משבר בעבודתה כמטפלת הוליסטית.

עידית ברטוב. מכיוון שרק נשים יודעות שמה שמדליקים חייבים גם לכבות, אזמין לוחמת אש לכיבוי המשואות. ברטוב היא לא רק כבאית במדים, אלא גם האישה הראשונה בישראל שעברה בהצלחה את מבחני הסמיכה לרבנות ולומדת כעת לתואר דיינת. דיינו.

ומה אתם חושבים? טקבקו לנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר