המשורר יהודה עמיחי כתב בשירו "היהודים" כי "היהודים הם לא עם היסטורי/ ואפילו לא עם ארכיאולוגי, היהודים/ הם עם גיאולוגי עם שברים/.../ את תולדותיהם צריכים למדוד בסולם מדידה אחר". אכן, הקיום היהודי הוא מפלאי תבל, עם ששרד נגד כל הסיכויים בתוך אינספור רעידות אדמה והתמוטטויות. עם שזכה לחזור לארץ אבותיו, להקים מחדש את קוממיותו ולחדש ימיו כקדם.
לאורך אלפי שנות גלות התנועה היתה מבפנים החוצה. יהודים רבים לא יכלו לשאת את מסע הייסורים והשמד והמירו את דתם. בעיני הממסד הנוצרי זו היתה הוכחה להצדקת התיאולוגיה שלהם. מאז קום מדינת ישראל, מדינה פתוחה ומשגשגת, מתפתחת תנועה הפוכה. כאלה שאינם יהודים נאחזים, כדברי הנביא זכריה, בכנף בגדו של יהודי ומבקשים להצטרף לעם.
הגיור, קרי: ההצטרפות לעם היהודי, הוא מושג הלכתי. אין בנמצא דרך אחרת. אכן, מבחני הכניסה מעוררים לעיתים דילמה קשה, בעיקר מצד אלה שלדעתם יהודי הוא מי שמרגיש יהודי, או משרת בצה"ל ובשירות לאומי. לגישתם, קל יותר להצטרף לעם היהודי מאשר להיכנס למועדון חברים ברחוב הירקון בת"א. כל עובד זר שיבוא ויצהיר שהוא מרגיש יהודי ומוכן לשרת בצבא, יתקבל בשמחה. מענה לגידול הטבעי בציבור החרדי.
יהודים טובים אחרים מתקשים להבין מדוע הדרישות ההלכתיות ממי שרוצה להתגייר הן חמורות לעומת רוב היהודים בישראל, שאינם שומרים תורה ומצוות. גם לכך יש תשובה: אדם שמקבל ירושה ענקית בלי להתאמץ - מצבו הרבה יותר טוב ממי שצריך לעמול כדי שיוכל להשאיר ירושה קטנה לדורות הבאים.
ישראל אמורה להבטיח את עתידו של העם היהודי כעם אחד. בארה"ב ובאירופה עתיד היהדות לוט בערפל כבד. הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות באמריקה מצטמקות עקב התבוללות מחרידה. הגיור בארה"ב, באותן קהילות, קל להפליא, הן הרי צריכות למלא את השורות המתרוקנות, אולם הגיורים הקלילים מחזיקים מעמד בקושי דור אחד.
יש שני נושאים עקרוניים, שלמען שלמות העם חייבים להישאר בידי הממסד הרבני. הגיטין והגיור. נושאים אחרים גם הם חשובים, אך אין להם משמעות קיומית לעתידנו כעם. ברגע שבישראל עניין הגיור ייפרץ, יתעורר הצורך לחזור במהירות אל ימי הגלות והמנדט ולפתוח מחדש ספרי יוחסין. בטוחני שרוב הציבור מבין שהמחיר של אחדות הגיור הוא נמוך לעומת גודל המשימה של שלמות העם.
הממסד הרבני חייב להפנים שיש מחיר לדרישתו לשמור על מונופול הגיור. התקופה שבה אנו חיים יוצאת דופן. לשיבת ציון אחרי אלפיים שנה יש משמעויות מטאפיזיות ותיאולוגיות בלתי רגילות. הגיע הזמן שנצא מחפירות חיינו הגלותיים אל המרחב. הנביא ישעיהו מנבא שהר בית ה' יהיה נכון בראש ההרים "ונהרו אליו כל הגויים". אשר על כן, בנושא הגיור יש לנהוג מתוך כבוד האדם ובגישת בית הלל, שיש לה יסודות מובהקים בהלכות גרים.
ומה אתם חושבים? טקבקו לנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו