ביהמ"ש בניו יורק הרשיע את חברי הכת החרדית "לב טהור" בניצול וחטיפת ילדים

האחים יעקב, יואל ושמואל ווינגרטן הורשעו בניצול וחטיפת ילדים, בהם אח ואחות בני 12 ו-14 מארה"ב לגואטמלה, שם נמצא נמצא המתחם של אנשי הזרם הקיצוני • "התנהלותם של הנאשמים - שכללה נישואי ילדים, אלימות פיזית וניתוק כפוי בין בני משפחה - אינה מתקבלת על הדעת", נמסר ממשרד המשפטים האמריקני

ילדים מהכת "לב טהור" במתחם של רשויות הרווחה במקסיקו. צילום: רויטרס

בית המשפט בניו יורק הרשיע את האחים יעקב, יואל ושמיאל ווינגרטן, החברים בכת החרדית "לב טהור", בניצול וחטיפת ילדים, בהם אח ואחות בני 12 ו-14 מארצות הברית לגואטמלה, המתחם בו מתגוררים אנשי הכת.

"עם פסק הדין הזה, כל תשעת המנהיגים והפעילים של לב טהור שהואשמו בפשעים הנתעבים הללו שילמו את המחיר על מעשיהם", קבע משרד המשפטים האמריקני. "התנהלותם של הנאשמים - שכללה נישואי ילדים בכפייה, אלימות פיזית וניתוק כפוי בין בני משפחה - אינה מתקבלת על הדעת וגרמה לנזק בלתי הפיך לילדים בשנותיהם המעצבות", נמסר. "בין אם בשם הדת או כל מערכת אמונה אחרת, חשיפת ילדים להתעללות פיזית, מינית או רגשית לעולם לא תתקבל בהבנה על ידינו". 

הרב שלמה הלברנץ ממסיד הכת, צילום: מתוך שידורי הטלוויזיה הקנדית

"לב טהור", כת שהוגדרה כ"טליבאן היהודי" בשל קוד הלבוש הנוקשה שלה, נוסדה על ידי הרב האנטי-ציוני שלמה הלברנס בירושלים ב-1988.

חברי כת "לב טהור" בגואטמלה, צילום: ללא

כזכור, ב-2019 הואשמה חמישה חברי הכת בשלושה סעיפים של חטיפה בינלאומית ו"בתשלום לצורך קשירת קשר".

חטיפה באישון לילה

באוקטובר 2018 נמלטה שרה הלברנץ, בתו של ראש הכת לשעבר, שלמה הלברנץ ואחותו של נחמן הלברנץ, מנהיג הכת כיום, למדינת ניו יורק בארה"ב, עם ששת ילדיה, לאחר שהחליטה שאלו אינם בטוחים בכת. היא סיפרה כי במתחם שבו התגוררו בגוואטמלה היו תנאי מחיה ירודים וכי פגעו בילדים פיזית ומינית.

בתגובה, החליטו בכת להחזיר את הילדים בכל מחיר וחטפו אותם באישון הלילה.

בליל חנוכה, בדצמבר האחרון, נעלמו הילדים ינטה טלר וחיים טלר (אז בני 14 ו-12, בהתאמה) מביתם במהלך השבת. סמוך לשעה שלוש לפנות בוקר נראו שני הילדים נכנסים לרכב, ומשם הם הוסעו לשדה תעופה בפנסילבניה כשהם מחופשים, כשהיעד הוא מקסיקו, בדרך לגוואטמלה. כמה ימים אחרי החטיפה נראתה ינטה טלר בבית מלון במקסיקו סיטי.

מעצר חברי כת "לב טהור" בגואטמלה (ארכיון), צילום: משטרת גואטמלה

כוחות הביטחון בארה"ב ובעולם נכנסו לפעולה במהירות. האינטרפול וה-FBI פשטו ימים ספורים לאחר החטיפה על שלוש דירות במקסיקו שבהם התגוררו מנהיגי הכת המסוכנת ועצרו את מאיר רוזנר. ימים ספורים לאחר מכן נעצר גם אהרון רוזנר, אחיו של מאיר שמתגורר בברוקלין, בחשד לקשר לאירוע. אהרון, דווח, היה זה שנהג במכונית במהלך השבת. כבר בדצמבר, שבועות ספורים לאחר החטיפה, הואשם רוזנר בכך שהעניק סיוע כלכלי לחברי הכת בשבעה מקרים לפחות. שלושה שבועות אחרי שנחטפו מביתם, נמצאו ינטה וחיים טלר והוחזרו לאמם.

במקביל לאישומים הפליליים, הגיש אהרון טלר, אביהם של שני הילדים, תביעה פדרלית נגד אמם, שרה הלברנאץ, לפי אמנת האג. לטענתו יש לו משמורת על ששת ילדיהם המשותפים ושהאם חטפה אותם בשנה שעברה. מנגד, טוענת הלבראנץ כי ברחה מהמתחם השמור והמרוחק שבו התגוררו לאחר שנודע לה שבתה, אז בת 13, נישאה לבן 19. לטענתה טלר החליט להיפרד מהמשפחה ולהישאר במתחם של "לב טהור". עוד הוסיפה כי "הכת השתמשה בכוח ובנשק כדי לאסור על ילדיה לעזוב את המדינה עם אמם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר