הצביעות של סעודיה: דוגמנית במיס יוניברס, דוקטורנטית בצינוק

מיס סעודיה, רומי אל-קחטאני, תתמודד בעוד כמה חודשים בתחרות הבינלאומית לראשונה בתולדות הממלכה • בינתיים ממתינה לגזר דינה הסופי סלמה א-שהאב, שנידונה בערכאה המשפטית האחרונה ל-27 שנות מאסר בגלל ציוצים ברשת • כעת דורשים באוניברסיטה שלה בבריטניה ללחוץ על הסעודים לשחררה

מיס סעודיה, רומי אל-קחטאני. צילום: רשתות ערביות

שינוי בעירבון מוגבל: מלכת היופי הסעודית רשמה ציון דרך היסטורי השבוע כשהפכה למועמדת הראשונה בתולדות המדינה המוסלמית לתחרות מיס יוניברס 2024. רומי אל-קחטאני (28) בישרה למיליון עוקביה באינסטגרם כי תתמודד בתחרות הבינלאומית שתיערך בספטמבר.

צדק נוסח סעודיה: רובוט שווה יותר מאישה (ארכיון) | ללא קרדיט

לא מדובר בתחרות הראשונה של אל-קחטאני. בעבר היא התחרתה על תארים כמו מיס אסיה ומלכת היופי של העולם הערבי. בתחרות האחרונה היא אף זכתה בתואר המלכה. רבים ראו בכך צעד של שינוי ליברלי בממלכה, לצד מתן רישיון לנשים לנהוג וביטול החובה להסתובב עם בני לוויה בציבור.

מיס סעודיה, רומי אל-קחטאני,

אבל לא כולם מתלהבים מהצעד שנראה בעיקר כמו עוד מהלך יח"צני של בית המלוכה. מלבד הציבורים השמרנים בממלכה, שרואים בעיניים כלות כיצד ארץ האסלאם הולכת ומתמערבת, יש מי שמצביעים על הפער בין הצעדים הקוסמטיים מבחינת ליברליזציה וזכויות נשים לאכזריות של השלטונות בכל הנוגע לחופש הביטוי.

נשים בסעודיה (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

בימים האחרונים נשלח באוניברסיטת ליד בבריטניה מכתב להנהלת המוסד, שעליו חתמו 340 חברי סגל אקדמאים, סטודנטים ועובדים, ובו דרשו מההנהלה לקרוא באופן פומבי לסעודיה לשחרר באופן מיידי את סלמה א-שהאב, שלמדה לתואר דוקטורוט במוסד.

זהו סיפורה המחריד של סלמה א־שהאב, אם לשניים, שאולי נשכח בערפל ההתלהבות ממיס סעודיה: הדוקטורנטית לרפואת שיניים, נעצרה עוד בינואר 2021 באשמת "הסתה ברשתות החברתיות", כשחזרה לחופשה משפחתית מביתה בבריטניה.

סלמה א-שהאב, צילום: רשתות ערביות

בינואר 2023 נידונה סלמה בבית המשפט בריאד לעונש בלתי מתקבל על הדעת של 27 שנות מאסר. זאת, בנוסף על איסור נסיעה ברכב למשך אותה תקופה (במקרה הלא סביר שבו תשוחרר למעצר בית). מדובר במשפט חוזר אחרי שנשפטה בשני בתי דין בדרג נמוך (תחילה נידונה לשש שנים, אחר כך ל-34 שנים, ולבסוף ל-27 שנים). כעת התיק שלה ממתין לבית הדין העליון.

גוגל אפל ונשים בסעודיה (ארכיון), צילום: צילום: רויטרס, getty images

סלמה, המשתייכת למיעוט השיעי בממלכה, הורשעה בעבירות כגון: "תמיכה באנשים המבקשים לשבש את הסדר הציבורי, ולערער את הביטחון והיציבות של המדינה". כמו כן היא הואשמה ברטווט ציוצים, שקראו לרפורמה ותמכו במתן רישיון נהיגה לנשים ובשחרור של פעילה בולטת לזכויות נשים.

על פי ארגון זכויות אדם, בסך הכל הדוקטורנטית הוחזקה בבידוד במהלך ימי המעצר שלה 285 ימים לפני תחילת משפטה. כמו כן, נשלל ממנה סיוע משפטי לאורך ימי מעצרה לפני המשפט, ובמיוחד במהלך חקירותיה.

בחזרה לאוניברסיטת ליד: שם לא פרסמו הצהרה כלשהי לגבי הדוקטורנטית שלהם מאז אוגוסט 2023, וגם באותה עת הביעו "דאגה עמוקה".

זכויות הנשים בסעודיה זוכות לביקורת קבועה, צילום: אי.אף.פי

כעת קוראים החתומים על המכתב ל"נשיא של אוניברסיטת לידס, פרופ' היי סוי יו, להצטרף לקריאתנו שיש לשחרר מיד את סלמה א-שהאב ולאפשר לה לחזור בבטחה לבריטניה כדי לחדש את לימודי הדוקטורט שלה. אנו קוראים לממשלת בריטניה להשתמש בהשפעתה על ממלכת ערב הסעודית ולנקוט בכל האמצעים האפשריים כדי להבטיח את הגישה לכלא, וללחוץ על הרשויות בסעודיה לשחרר אותה באופן מיידי, ולתת לה לחזור לבריטניה, להתאחד עם משפחתה ולהשלים את הדוקטורט שלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר