מתפשט לאירופה: מאהל מחאה באוניברסיטה בברלין - 100 מפגינים פרו-פלשתינים התעמתו עם שוטרים

המוחים סירבו להתפנות מהחצר הפנימית של ה"אוניברסיטה החופשית", עליה השתלטו • המוסד הגיש תלונה במשטרה בגין הנזק שנגרם לרכוש במתחמי הלימודים, ונאלץ לסגור זמנית אזורים שונים מחשש לביטחון התלמידים • קאי וגנר, ראש העיר: "נעשה כל שביכולתנו כדי להבטיח שסטודנטים יהודים לא יפחדו"

המשטרה עוצרת מפגין פרו-פלשתיני ב'אוניברסיטה החופשית בברלין'. צילום: רויטרס

כמאה מפגינים פרו-פלשתינים השתלטו היום (שלישי) על חצר פנימית ב"אוניברסיטה החופשית" בברלין והקימו מאהל מחאה. לאחר כמה שעות הגיעה המשטרה המקומית למקום וביקשה מהם להתפנות. בעקבות סירוב המפגינים נרשמו עימותים בינם לבין השוטרים, ושוטר אחד נפצע. כוחות השיטור נאלצו להשתמש בגז פלפל בעקבות האלימות נגד השוטרים.

הפגנה פרו פלשתינית בכנס ג'רוזלם פוסט בברלין (14.02.24)

במהלך הפינוי חבטו כמה תלמידים ומפגינים בחלונות המסדרון הגובל אל החצר שבה הם התמקמו בתוך האוניברסיטה, כשהם מניפים שלטים שבהם, בין היתר, הכיתוב "גרמניה – לא למדת כלום". הם אחזו בדגלי פלשתין והחזיקו שלטים 'נגד קולוניזציה' ותמונות של חלק מההרוגים במלחמת 'חרבות ברזל'. המפגינים שרו שירי גנאי כלפי ישראל וגרמניה, בעוד הם מקללים את אנשי התקשורת שהיו במקום בקללות 'נאצי' וקריאות 'תתביישו לכם!'. לפי הדיווחים, הם גם שרו שירים וקיללו קללות שאסורות על פי החוק הגרמני. בנוסף, נאמו והצהירו שהם "כובשים את האוניברסיטה החופשית של ברלין".

המוחים מקללים את אנשי התקשורת שהיו במקום בקללות 'נאצי' ו – 'תתביישו לכם!', צילום: רויטרס

ה"אוניברסיטה החופשית" (Freien Universität ), המכונה FU, הפסיקה חלקית את הלימודים כתוצאה מההפגנה ומהתפרעויות נוספות שאירעו בחדרים ובאולמות בתוך האוניברסיטה. המפגינים אף הפעילו את אזעקת האש שפעלה במשך זמן רב, דבר אשר הפריע לשגרת הלימודים של סטודנטים שלמדו בכמה מבנייני האוניברסיטה.

הנהלת המוסד הוציאה הודעת גינוי נגד התנהגות הפעילים הפרו-פלשתינים: "צורת המחאה הזו לא מכוונת לדיאלוג. הכיבוש אינו מקובל מבחינתנו וכאוניברסיטה אנחנו זמינים לדיאלוג מדעי - אבל לא בדרך זו", אמר נשיא האוניברסיטה, גונטר זיגלר.

דוברת האוניברסיטה: שלומם של התלמידים האחרים שאין להם קשר להפגנות אינו מובטח,

באתר ה-Tagesspiegel הגרמני, דוברת האוניברסיטה אמרה ששלומם של התלמידים האחרים שאין להם שום קשר להפגנות אינו מובטח עוד, ולכן הוחלט לסגור חלק מהמבנים, הספריות ואף את אחת הקפיטריות באזורים שבהם נרשמו הפגנות והתפרעויות. לפי הודעת האוניברסיטה, קבוצת הפעילים הפרו-פלשתינים אשר הורכבה מסטודנטים מאוניברסיטאות שונות בברלין ומאנשים נוספים, הזמינה סטודנטים ופרופסורים נוספים לקחת חלק במחאה. הקבוצה העלתה דרישות, אך דחתה כל דיאלוג או משא ומתן. האוניברסיטה הגישה תלונה במשטרה בגין הנזק שנגרם לרכוש במתחמי הלימודים שלה.

קאי וגנר, ראש עיריית ברלין, מתח ביקורת חריפה על הקמת מחנה המחאה, ואמר: "אני לא רוצה שנגיע למצב כמו זה שקיים באוניברסיטאות באמריקה". הוא ציין כי אסור להעלים עין שבמחאות עולות סיסמאות אנטישמיות ומופצת בהן שנאת יהודים. "אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי להבטיח שסטודנטים יהודים לא יפחדו להיכנס לאוניברסיטאות שלהם", הוא הוסיף. לדבריו, התערבות של הרשויות נגד מחנה המחאה היא "צודקת לחלוטין", וציין כי "אנחנו נמנע את המחאות האלה. אנטישמיות היא לא דעה פוליטית ולא נאפשר זאת באוניברסיטאות".

ראש העיר של ברלין, קאי וגנר (ארכיון), צילום: איי.אף.פי

בברלין כבר נרשמו מחאות נוספות שלא אושרו על ידי המשטרה. הוקם מאהל מול הפרלמנט הגרמני, שגם הוא פונה על ידי המשטרה, והתקיימה מחאה ב'אוניברסיטת הומבולדט', האוניברסיטה הוותיקה בברלין, שגם שם התערבה המשטרה לאחר שנשמעו קריאות שטנה נגד ישראל, כאשר כתוצאה מהפרת החוק נפתחו 37 חקירות פליליות נגד מפגינים.

מעבר לתקרית בברלין, הפגנות ועימותים אלימים נרשמו אתמול באמסטרדם כאשר המשטרה עצרה מפגינים ופרצה את המחסומים שהציבו פרו-פלשתינים. אוהלי ותהלוכות מחאה נרשמו גם באוניברסיטת קופנהאגן בדנמרק, אוניברסיטת טריניטי בדאבלין, וקריאות לחרם נשמעו באוניברסיטת ולנסיה בספרד. גם באוניברסיטה בעיר בולוניה באיטליה נרשמו הפגנות וכך גם באוניברסיטאות באנגליה, צרפת ובאוניברסיטאות רבות נוספות באירופה

סמואל זלצבורן, נציב האנטישמיות של ברלין, אדריאן גראסה, דובר מדיניות המדע של מפלגת CDU בבית הנבחרים של ברלין, ומרטין מאץ, דובר מדיניות הפנים של מפלגת ה-SPD בבית הנבחרים, שיבחו את התגובה המהירה של האוניברסיטה והמשטרה. בנימין ינדרו, דובר במשטרת בברלין הוסיף כי, "מחנה המחאה הזה מבהיר שאנחנו צריכים לדבר ולהשקיע יותר בנושא החינוך הפוליטי במדינה שלנו. מי שמונע מישראל את זכות הקיום לא הבין את הקונצנזוס הדמוקרטי שלנו".

כוחות השיטור נאלצו להשתמש בגז פלפל,

תהילה דרמון , מנכ"לית ICE Israeli Community Europe, ארגון הקהילות הישראליות באירופה מסרה כי, "האנטישמיות בקמפוסים באירופה מבעבעת ועולה, ומאז 7 באוקטובר אנו חווים מקרים בכל רחבי היבשת. ההתפרצות שאנחנו רואים בארה"ב מחלחלת בעקביות לקמפוסים באירופה והופכת אותם למוקדי אנטישמיות, שנאה ואלימות".

"במחאות עולות סיסמאות אנטישמיות ומופצת בהן שנאת יהודים",

"אסור להתעלם מכך, האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר. מדינת ישראל, יחד עם הממשלות ובסיוע ארגונים יהודיים וישראלים, חייבים לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים. בימים אלו מקימה ICE מענה לסטודנטים היהודים והישראלים באירופה אשר יושק בקרוב ויסייע להם בהתמודדות מול גלי האנטישמיות ובהגברת תחושת הביטחון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר