סגן שר ההגנה הרוסי נעצר "בחשד לשוחד"; דיווח: בפועל, מיוחסת לו בגידה במדינה

טימור איבנוב, יד ימינו ומקורבו של השר שויגו, נעצר עוד אתמול • הבוקר מעצרו הוארך עד 23 ביוני • אלא שגורמים המקורבים לשירות הביטחון הרוסי טוענים: החשד האמיתי מוסתר כדי להקטין את השערורייה

סגן שר ההגנה הרוסי איבנוב במעצר

סגן שר ההגנה הרוסי נעצר בחשד לשוחד, אבל החשד האמיתי הוא בגידה – כך מדווח אתר התחקירים IStories.

טימור איבנוב (47) נעצר אתמול, זמן קצר אחרי שהשתתף בישיבה של המשרד. הבוקר הובא לבית המשפט בחשד לקבלת שוחד בסכום גבוה במיוחד. במסמכים לא נמסר כמעט פירוט, ורק צוין כי השוחד "התקבל בעת מתן שירותים בתחום הרכוש בשעת ביצוע עבודות מטעם משרד ההגנה". איבנוב, שמעצרו הוארך עד 23 ביוני, אחראי על תחום הרכש והבינוי במשרד ההגנה במוסקבה.

סגן השר איבנוב עם פוטין, שויגו וראש הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית קיריל, צילום: רויטרס

אלא ש-IStrories, אתר המופעל על ידי עיתונאים רוסים עצמאיים, טוען שהסיפור מסובך – ודרמטי הרבה יותר. לפי האתר, הסיבה האמיתית למעצרו הפתאומי של איבנוב היא בגידה – כך לפחות טענו בשיחה עם העיתונאים שני גורמים, המקורבים לשירות הביטחון הרוסי (פס"ב).

איבנוב בישיבה של משרד ההגנה, זמן קצר לפני מעצרו, צילום: אי.פי.אי

"שוחד זה מה שמציגים לציבור", אמר אחד הגורמים. "בינתיים, לא רוצים לדבר בפומבי על בגידה במדינה – זו תהיה שערורייה גדולה מדי. בכל זאת, מדובר בסגן שר ההגנה".

גורם נוסף אמר: "אף אחד לא היה עוצר אותו בגלל שוחד. גם כך בקרמלין כולם ידעו על זה מזמן. פוטין נתן את הפקודה אחרי שהצליחו לשכנע אותו שהסיפור הוא באמת בגידה במדינה".

איבנוב סוקר את הבנייה במריופול האוקראינית הכבושה, צילום: רויטרס

המעצר הפתיע רבים ברוסיה – פחות בגלל החשדות, יותר בגלל מעמדו: איבנוב הוא מקורבו ויד ימינו הוותיק של שר ההגנה סרגי שויגו. כך, כאשר שויגו היה מושל מחוז מוסקבה, איבנוב שימש סגן ראש הממשלה המחוזית. לאחר ששויגו קודם למשרד ההגנה, איבנוב לא נשכח מאחור. לאחר שמילא תפקידים בתאגיד "רוסאטום", מונה לסגנו של שויגו, האחראי על הרכש, השיכון והבנייה במשרד.

איבנוב ואשתו סבטלנה מניוביץ', צילום: אתר "הקרן למלחמה בשחיתות"

באחריותו היו גם שורת פרויקטים יוקרתיים במיוחד כמו הקמת הקתדרלה של צבא רוסיה, נמל החלל "ווסטוצ'ני", ולאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה והחורבן שהמיטה על מריופול – גם את עבודות הבנייה והשיקום בעיר הכבושה.

על פי שורה של תחקירים עיתונאיים, איבנוב ובת זוגו צברו רכוש עצום הודות לשוחד שקיבלו מהקבלנים. ב-2019 היה אחד מעשירי מנגנוני הביטחון של מוסקבה, עם הכנסה שנתית של 1.4 מיליון דולר בשנה - פי עשרה ממשכורתו הרשמית. שורת התחקירים מצאו כי בידי בני הזוג שלוש וילות ודירה יוקרתית במרכז במוסקבה.  

על פי IStories, ברשות מנגנוני הביטחון הרוסיים יש זה שנים ראיות מפלילות לגבי איבנוב. עוד ב-2017 היו לוועידת החקירות (גוף אכיפה מרכזי ברוסיה; ד"ב) חומרים שנגעו לפעילות בתאגיד הבנייה של משרד ההגנה, אולם שויגו התערב בעצמו כדי לסגור את החקירה. "הוא התקשר אישית לראש האגף לסיכול הריגול הצבאי של הפס"ב וצרח עליו בקללות שפועלים נגד מקורבו", סיפר אז חוקר בוועידת החקירות.

כעת האגף חזר לטפל בתיק הנוכחי של איבנוב. לצדו נעצר ידידו, איש העסקים סרגי בורודין. לפי הדיווחים, יש עצור שלישי בתיק, אולם שמו לא פורסם.

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, צילום: רויטרס

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, מסר: "יש להתייחס למידע הרשמי". את הדיווח ב-IStories כינה "ספקולציה". ההערכות ברוסיה הן שאם השר שויגו לא יצליח לחלץ את מקורבו, המעצר עשוי לאותת בכלל על כך שמדובר בטיהור משרד ההגנה - וכי השר יכול להיות הבא בתור. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר