בסיווג גבוה - ירון בלום מארח את ח"כ רם בן ברק

ח"כ בן ברק: "כבר לפני שלושה חודשים היה אפשר להשיב את החטופים"

בשיחה עם ירון בלום מתריע איש יש עתיד מאפשרות שהממשלה "תבנה את הצבא ברוחה", ולא חוסך במילים נגד נתניהו • הראיון המלא - בפודקאסט "בסיווג גבוה"

"לא כולם היו שבויים בקונספציה. היו אנשים שהתריעו ואמרו שיש קונספציה שגויה. אני, למשל, סברתי במבצעים קודמים שאסור להפסיק מבצעים באמצע הלחימה, ואם התחלנו להילחם בחמאס - יש 'לטחון' אותם ולא להפסיק באמצע" - כך אומר ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) בראיון עם ירון בלום לפודקאסט "בסיווג גבוה" מבית "ישראל היום".

ח"כ רם בן ברק, צילום: אורן בן חקון

השיחה בין בלום, לשעבר מתאם השבויים והנעדרים, לח"כ בן ברק נסובה בעיקרה על הטבח ב־7.10 ועל המלחמה שמתחוללת מאז. לפי בן ברק, בעבר המשנה לראש המוסד ומנכ"ל המשרד לענייני מודיעין והמשרד לעניינים אסטרטגיים, השאלה היא לא אצל מי החלה הטעות, אלא איך צה"ל לא הכין את עצמו לאפשרות של הונאה.

"מי שרוצה להונות אותנו יצליח", הוא אומר. "זה קרה במלחמת יום הכיפורים, זה קרה גם בכור הגרעיני שסוריה בנתה לנו מתחת לאף, וזה קרה גם כעת עם חמאס. השאלה היא למה לא היינו מוכנים לאפשרות שנטעה, למה היו בגזרה רק שני גדודים על שטח כזה גדול".

פעילות כוחות צה"ל ביהודה ושומרון הלילה, צילום: דובר צה"ל

סיבה נוספת לטעות, לדבריו, היא ההתמקדות של הממשלה ביו"ש תוך הזנחת הגזרות האחרות: "בשנים האחרונות העיסוק המשני הפך עיקרי. אפשר לבדוק את דיוני ועדת חוץ וביטחון ואת דיוני הקבינט, ולראות שמתוך כל עשרה דיונים רק אחד הוקדש לעזה, והשאר להגנה ביו"ש. צריך להגן על ההתיישבות ביו"ש, כמובן, אבל ההתמקדות הזו היתה הזנחה של דברים אחרים".

"אם לא סינוואר, יקום אחר"

באשר לקבלת האחריות של גורמים צבאיים לכשל הגדול, אומר בן ברק: "אני קורא לראש השב"כ ולרמטכ"ל לא להתפטר, עד שגם הממשלה שאחראית למחדל תתפטר - אחרת הממשלה הזו תבנה את הצבא ברוחה. הנה, כבר עכשיו סמוטריץ' אמר שטוב שחליוה התפטר, וימונה ראש אמ"ן אחר על ידי הממשלה הזו".

נתניהו, צילום: נמרוד גליקמן

בן ברק לא חוסך במילים נגד ראש הממשלה נתניהו, שלדבריו "עושה לנו נזק גדול ומחריב את המדינה, והכל למען הקואליציה. סמוטריץ' ובן גביר רואים בו חמורו של משיח. הם פועלים לכך שבעוד 30-20 שנה הציבור יהיה מוכן לשינוי משטרי ולקבלת מדינת הלכה. זו הפקרות".

בסוגיית החטופים דעתו חדה וברורה: להחזיר את כולם ובבת אחת - גם במחיר שחרור המוני של רוצחים, אפילו כאלו עם דם על הידיים.

התקיפה האיראנית, צילום: אי.פי.אי

"הייתי בעד עסקת שליט ואני בעד לשחרר את כל החטופים, גם אם המחיר הוא הפסקת הלחימה. יהיה לנו עוד המון זמן להילחם עם חמאס בעתיד, עזה לא בורחת לשום מקום ומי שיחזור לפעילות נדע להתחשבן איתו. גם הטענות ששחררנו את סינוואר ויצרנו את האויב המסוכן הזה הן שטויות. אם לא היה סינוואר, היה קם מנהיג אחר".

במסגרת הראיון משוחחים בלום ובן ברק גם על קואליציה רחבה ובינלאומית נגד איראן, על המלחמה בחיזבאללה, על שירותו במוסד ועל הטיפול הלקוי בהלומי הקרב - בעיקר של משרד הבריאות - בעקבות מותו הטרגי של חבר משפחה משותף, אמיר ירדנאי ז"ל, שנפגע במבצע צוק איתן.

הראיון המלא - באתר וביישומון "ישראל היום"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו