מחיר הפופוליזם: בן גביר סגר מאפיות בכלא - ושילש את הוצאות שב"ס על מאפים

ההחלטה של השר לאסור על אפיית פיתות בבתי הסוהר ניפחה את הסכום שמוציא שב"ס על האכלת האסירים הביטחוניים בכ-250% • ההוצאות קפצו במאות אלפי שקלים, אך האסירים עדיין נהנים ממאפים טריים - ויקרים

המאפים הטריים של אסירי הנוחבה התייקרו. צילום: חיים גולדברג/פלאש90

לפני יותר משנה הורה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לסגור את המאפיות בבתי הכלא הביטחוניים, כדי להרע את תנאי המחבלים שאפו בהן פיתות.

אלא שנתונים רשמיים של שב"ס, המתפרסמים כאן לראשונה, מגלים את מחיר הפופוליזם - לא רק שמחבלים ממשיכים ליהנות בכלא ממאפים טריים, אלא שהחלטת בן גביר למעשה ניפחה את ההוצאות של שב"ס במאות אלפי שקלים והעלתה אותן במאות אחוזים.

כלא עופר, צילום: אורן בן חקון

עם הוראת השר בן גביר חדלו לפעול בינואר 2023 שתי מאפיות בבתי הסוהר קציעות ונפחא־רמון. לבקשת "ישראל היום" הגישה עמותת "הצלחה" בקשת חופש מידע לקבל את המשמעות הכלכלית של המהלך, אולם שב"ס נמנע מלספק את המידע ולכן הוגשה עתירה לביהמ"ש המחוזי. רק בעקבות העתירה העביר שב"ס את המידע ל"ישראל היום" ול"הצלחה", וביהמ"ש הורה לשב"ס לשאת ב־6,000 שקלים הוצאות המשפט.

איתמר בן גביר, צילום: אורן בן חקון

מהנתונים עולה כי בתקופה שבה האסירים הביטחוניים אפו לעצמם את הלחם והפיתות, נשא שב"ס בעלות של כ־28 אלף ש"ח בחודש עבור שני בתי הכליאה, כלומר 337 אלף ש"ח בשנה. לאחר ההוראה של בן גביר החל שב"ס לספק לאסירים הביטחוניים פיתות טריות, שנרכשות במאפיות פרטיות, מה שניפח את ההוצאות בכ־250%.

במקום 28 אלף, משלם היום שב"ס על מוצר זהה בממוצע 112 אלף שקלים בחודש, שהם 1.3 מיליון בשנה. כל זאת, כמובן, מכספי הקופה הציבורית.

ניידת של שירות בתי הסוהר (אילוסטרציה), צילום: אורן בן חקון

לאחר תשעה חודשים של עלויות גבוהות שיצר בן גביר, החלו בשב"ס לרכוש לחם לבן טרי במקום פיתות. זה צמצם את הנזק הכלכלי, אולם העלויות נותרו גבוהות. כעת, כדי לא לאפות בתוך הכלא - משלמים כ־70 אלף שקלים בחודש, שהם כ-845 אלף שקלים בשנה.

כדי שלא להביא להרס הציוד היקר של המאפיות בבתי הכליאה, בעקבות היעדר השימוש בציוד, ממשיכים בשב"ס להשתמש במאפיות באופן מצומצם עבור צוות העובדים.

יועמ"ש "הצלחה" ומגיש העתירה, עו"ד אלעד מן, מסר: "יש להצר על כך שקבלת הנתונים התאפשרה רק לאחר עתירה ותשלום הוצאות על ידי שב"ס. הנתונים שהתקבלו מדגישים את חשיבות חוק חופש המידע והאפשרות לברר באמצעותו עובדות שלא תמיד נחשפות באופן אחר".

פיתות בבתי הכלא הביטחוניים? (להמחשה), צילום: קוקו

מלשכת השר נמסר: ״גם אם היה מדובר בעוד 700 אלף שקלים, ולא 70 אלף לחודש, בן גביר היה עושה בדיוק אותו דבר - מוציא את המאפיות מחוץ לשב״ס ולא מאפשר למחבלים לקבל פיתות ולאפות טריות. ההוכחה לחשיבות הצעד הגיעה כאשר דרישת חמאס בעסקת חטופים היתה להחזיר את המאפיות והפיתות הטריות לכותלי הכלא, ולמעשה להחזיר את תנאי המחבלים ללפני תקופת השר״.

תגובת השר אינה נכונה, כיוון שגם היום - כשבן גביר אחראי על שב"ס - מקבלים האסירים הביטחוניים והמחבלים מאפים טריים הנאפים מחוץ לבתי הכליאה, ורק עולים יותר כסף למדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר