היועמ"שית לבג"ץ: יש להיערך לגיוס חרדים מאפריל ולהפסקת תקצוב הישיבות

לאחר שתי ארכות התקבלה תשובת היועצת המשפטית לממשלה • לפיה, החל מיום הראשון הקרוב יהיה על המדינה לפעול לגיוסם של תלמידי הישיבות, זאת בהיעדר חוק חלופי במקומו של חוק הגיוס שפקע • עם זאת, היא סבורה כי יש לאפשר למוסדות הנתמכים תקופת היערכות קצרה

מחאת חרדים נגד חוק הגיוס . צילום: אורן בן חקון

ההכרעה עברה לעליון: לאחר סיומן של שתי ארכות אותן ביקשה היועמ"שית לגבי תשובתה בנושא הפטור מגיוס, נשלחה הערב (חמישי), תגובתה לבג"ץ. לדבריה, המדינה צריכה להיערך לגיוס החרדים החל מ-1 באפריל. "בהיעדר החלטת ממשלה המאריכה את תוקפה, לא יהיה עוד מקור סמכות חוקי המאפשר הימנעות גורפת מהליכים לגיוס בני הישיבות".

בתשובתה מבהירה היועמ"שית כי גם גם אם שר הביטחון והצבא לא ישלחו צווי גיוס לבני הישיבות - עדיין לא יהיה ניתן להעביר בגינם כספים לישיבות. זאת בניגוד למחשבה כי שלילת הכספים תהיה רק על מי שיוגדר עריק.

המכתב המלא של היועמ"שית

מפגינים נגד חוק הגיוס מתחת לבית של היועמ"שית, צועדים לביתו של השר ווסרלהאוף

בתשובתה כתבה כי "משמעות הדברים היא כי על רשויות הגיוס יהיה לפעול לקריאה להתייצבות של תלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות החינוך החרדיים. לאור הוראותיו הכלליות של חוק שירות ביטחון, ובהיעדרה של מסגרת נורמטיבית שתאפשר דחייה גורפת של שירותם, או את אי גיוסם של תלמידי הישיבות, לא תהיה לממשלה סמכות להמשיך ולהעביר כספי תמיכות למוסדות בגין אותם תלמידים שיהיו חייבים בגיוס על פי הדין".

עם זאת, סבורה היועמ"שית כי יש מקום לאפשר תקופת היערכות קצרה בלבד, כהוראת מעבר, שבמהלכה ניתן יהיה להמשיך במתן התמיכות, וזאת, בשים לב לצורך בהיערכות המוסדות הנתמכים והתלמידים הלומדים בהם למצב הדברים החדש.

המכתב המלא שצירף נתניהו

גם רה"מ נתניהו צירף את תגובתו לבית המשפט העליון ואמר כי "דרוש עוד פרק זמן קצר לגיבוש סופי של ההסדר, להשלמת עבודת המטה המקצועית, לקביעת המסלולים והמסגרות שיאפשרו למתגייסים לשמור על אורח חייהם במהלך שירותם". בהתאם לכך הוא ביקש ארכה נוספת של 30 עבור גיבוש הסכמות והסדרת המסלולים הנדרשים.

מחאת חרדים נגד גיוס לצה"ל // דוברות המשטרה

לחץ פוליטי

כאמר, הדדליין המקורי להגשת התשובה הייתה אתמול בחצות - אז המדינה קיבלה דחייה של יום ברגע האחרון - וקיבלה דחייה עד השעה 14:00 היום. לאחריה ביקשה היועמ"שית שתי ארכות נוספות. לטענתה, הסיבה לבקשת הארכה היא המתנה להתייחסות משרד ראש הממשלה. לפי היועצת, עמדת משרד הביטחון בנושא כן התקבלה.

בבקשת הארכה נכתב: "טיוטת כתב התשובה מצויה בהליכי אישור סופיים לאחר שהתקבלו הערות דרושות. ואולם, נכון לשעת כתיבת שורות אלו, טרם התקבלה התייחסות משרד ראש הממשלה, והתייחסות מערכת הביטחון הועברה לפני זמן קצר. בנסיבות אלה, מתבקשת ארכה קצרה בת שעתיים להגשת כתב התשובה, ובית המשפט הנכבד מתבקש להאריך את הגשתו עד השעה 16:00".

בתוך כך, הבוקר התקיימו התייעצויות ומגעים בין אנשי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה בנוגע להגשת התגובה לבג"ץ ותוכנה. מקורות מסרו ל"ישראל היום" כי עד לרגע בקשת הארכה לא היה שינוי מאתמול.

היועמ"שית גלי בהרב מיארה, צילום: הרצי שפירא

המדינה, כזכור, ביקשה דחייה של יום בתשובה לעתירות, אך בטיוטת תשובת בהרב-מיארה לבג"ץ נכתב שהממשלה לא תוכל להימנע מגיוס בני הישיבות - ואחרי "תקופה קצרה" גם לא תעביר כספים עבור תלמידים שלא יתגייסו.

פורמלית, השרים יכולים לעשות הצבעה טלפונית אבל ספק אם מבחינה משפטית אפשר לעשות צעד זה, ובכל מקרה גם ההחלטה הזו תידון בבג"ץ.

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, צייץ בעמוד ה-X שלו וכתב: "הגיעה עת למעשים".

"בחודשים האחרונים, אנשיי ואני נפגשנו עם בכירים חרדים רבים, ואמרנו להם שלטובת עם ישראל צריך להגיע מבעוד מועד למתווה גיוס מוסכם על בסיס מתווה השירות הישראלי שבנינו חברי גדי איזנקוט ואני".

"ניסינו להסביר שאחרי 7 באוקטובר גם החברה החרדית חייבת להבין שמשהו השתנה. שיש לנו הזדמנות לתיקון היסטורי, שגם יחזק אותנו כעת במלחמה. לצערי, לא הצלחנו להגיע להסכמות בינינו ולגשר על הפערים - ואני עדיין מקווה, שלא מאוחר מדי".

עוד כתב גנץ: "ההצעה שלנו למתווה שירות בהסכמה רחבה היא הפתרון הנכון, הצודק והריאלי ביותר שיביא לגיוס חרדים וערבים, שיסייע למאמץ המבצעי של צה”ל היום ולתיקון גדול בחברה הישראלית בעשור הקרוב. כל זה תוך כבוד גדול ללימוד התורה, הימנעות משנאת חינם ותוך שאנו מאפשרים לחרדים לשמור על אורחות חייהם".

"ההצעה הזו בתוקף גם היום. מעולם לא התניתי את נושא השירות בבחירות, ולא אתן את ידי להצעות שמטרתן לעקוף את בג”ץ, ולא לתת מענה לצורכי צה"ל והחברה הישראלית כפי שהציעה הממשלה עד כה".

גפני: "מברך את החיילים שמסכנים את נפשם, אבל בלי לומדי תורה אין לנו עתיד"

גנץ סיכם: "כפי שחזרתי ואמרתי לאורך כל התקופה: פתרון לגיוס – כן, פטור מגיוס - לא. כך היה, וכך יהיה".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר באירוע הנחת אבן הפינה לבית הספר של "החינוך העצמאי" בטבריה כי הוא מברך את החיילים שמסכנים את נפשם בעזה ובגבול הצפון, אך ש"בלי לומדי התורה אין לנו זכות קיום בארץ הזאת".

"בלי לומדי התורה אין לנו זכות קיום בארץ," אמר גפני. "אחרי אלפיים שנות גלות עם ישראל חזר להיות עם יהודי בארצו וזה בזכות לומדי התורה שממשיכים את המסורת".

"אני מברך את החיילים שמסכנים את נפשם בעזה וכאן בגבול הצפון, אני מתפלל עם כל עם ישראל שיחזרו הבייתה בריאים ושלמים, אבל בלי לומדי תורה אין לנו עתיד ולכן צריך לשמר אותם בכל הכוח האפשרי".

מפגינים נגד חוק הגיוס מתחת לבית של היועמ"שית, צועדים לביתו של השר וסרלהאוף

נזכיר כי היועמ"שית מסבירה בטיוטה כי הסיבה להיעדר הסמכות היא שהוראת הממשלה שאפשרה לא לגייס חרדים פוקעת בסוף החודש ולא אושרה החלטה אחרת שמאפשרת את הארכתה. לכן, החל מאפריל לא יהיה מקור סמכות שיאפשר לממשלה להמשיך ולהימנע מהליכים לגיוס בני הישיבות. 

הממשלה הייתה אמורה להגיש תשובה לבג"ץ עד חצות, ועד לרגע האחרון לא היה ברור אם תהיה נפרדת מתשובתה של היועמ"שית. בסוף, כאמור, הוחלט על בקשת דחייה ביום אחד - והוסבר כי "גורמים בכירים ביותר עוד צריכים לראות את הטיוטה הסופית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר