"מסד עובדתי רעוע": אסיר ביטחוני יהודי עתר לביהמ"ש נגד השב"כ - וזכה

על פי כתב האישום, רומן לויטן לקח חלק בניסיון לינץ' בגבר ערבי באור עקיבא • הוא סווג כאסיר ביטחוני עקב המלצת השב"כ - אף שזוכה מהעבירה שבה הואשם • השופט תקף את הארגון וקבע כי הסיווג "התבסס על עובדות שגויות, שאין קשר בינן לבין האסיר"

המהומות באור עקיבא ובבת ים: חלונות בתי עסק נופצו ואבנים הושלכו

בית משפט השלום בנצרת דחה חוות דעת שהשב"כ הגיש נגד אסיר יהודי שהואשם במעשה טרור, ומתח ביקורת חריפה וחריגה נגד הארגון. "הגדרתו של העותר כאסיר ביטחוני התבססה על עובדות שגויות, שפורטו בחוות דעת שב"כ ובהחלטה המנהלית, שאינן תואמות את העובדות שנקבעו בהכרעת הדין", נכתב בהחלטת ביהמ"ש.

מדובר באסיר רומן לויטן שהואשם בעבירות של טרור, אלימות והחזקת סכין, אחרי שלקח חלק בתקיפת גבר ערבי באור עקיבא בזמן מבצע "שומר החומות". במסגרת הכרעת הדין, זוכה לויטן מעבירת הטרור, ונדון לעונש מאסר של 28 חודשים בגין שאר העבירות. למרות זאת, ובשל נסיבות האירוע שבו הואשם, הוא סווג כאסיר ביטחוני על בסיס חוות דעת של השב"כ.

התפרעויות במהלך מבצע שומר החומות, צילום: מישל דוט קום

השופט יוסף בן חמו שינה את סיווג העותר לאסיר לא-ביטחוני, ופסק: "המסקנה שעלתה מהעובדות השגויות איננה יכולה לעמוד, ולא היה מקום להגדיר את העותר כאסיר ביטחוני".

סתירה מוחלטת להכרעות השיפוטיות

לויטן עתר לשילובו בסבב חופשות ובהליך טיפולי, וכן לביטול סיווגו כאסיר ביטחוני. בפסק הדין שהפך את החלטת השב"כ, פסק השופט כי הגורם הביטחוני כתב את חוות דעתו בסתירה מוחלטת להכרעות השיפוטיות, וכן שהיא מבוססת על עובדות שגויות.

אסיר ביטחוני (אילוסטרציה), צילום: ללא

השופט בן חמו נקט לשון קשה, וקבע כי חוות דעת השב"כ "מציינת עובדות שאין קשר בינן לבין האסיר", שהיא כוללת קביעות תמוהות ונשענת על "מסד עובדתי רעוע", וכי לחלק מהדברים שנכתבו בה "אין שחר".

מפגינים בזמן מבצע "שומר החומות" (למצולמים אין כל קשר לכתבה), צילום: דודו גרינשפן

לבסוף קבע השופט כי "המסקנה היחידה שעולה מהאמור היא שנסיבותיו הפרטניות של העותר לא ממש נבחנו, חוות הדעת איננה תואמת את הכרעת הדין ואיננה יכולה להוות בסיס לעמדה שנקט השב"כ".

לאור החלטתו, קיבל השופט את עתירות האסיר ומעתה יתאפשרו לו התייחדויות ויציאה לחופשות, וכן שינה את סיווגו לאסיר לא-ביטחוני.

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "אנו מכבדים את החלטת בית המשפט, וככל שיעלה צורך בשיח בין הארגונים לערער עליה הוא ייבחן בידי הגורמים המקצועיים".

מהשב"כ נמסר: "האסיר הורשע בעבירה של חבלה בכוונה מחמירה נוכח השתתפותו באירוע שבו הותקף אזרח ערבי על ידי המון, ובמסגרת זו נדקר האחרון ברגלו ובראשו. בכיס מכנסיו של האסיר נתפס סכין ועליו דמו של קורבן העבירה.

"גרסתו של האסיר ביחס לנסיבות הגעתו למקום ביצוע העבירה והכחשתו את מודעותו להימצאות הסכין האמורה בכיסו נדחו על ידי בימ"ש, ונקבע כי זו 'מעוררת חוסר היגיון' וכ'ניסיון נואש נוסף להרחיק את הנאשם מהימצאות הסכין בכליו'. נוכח כל האמור סווג האסיר כאסיר ביטחוני. החלטת בימ"ש בעניין זה נלמדת בשירות״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר