לשכת ראש הממשלה: קבינט המלחמה החליט פה אחד - ממשיכים בפעולה ברפיח; דיווחים ערביים: תקיפות בדרום לבנון

אחרי מינויי האלופים: נתניהו מונע מראש השב"כ מינויי בכירים בארגון • גלנט למשפחות החטופים: "סירוב חמאס מחייב אותנו להתחיל פעולה ברפיח" • הרשות הפלשתינית טוענת כי היא מקיימת שיחות עם גורמים בינלאומיים במטרה למנוע כניסה לרפיח • גורם מדיני: "ביידן יזרוק את ישראל מתחת לאוטובוס משיקולים פוליטיים בארה"ב"

שידור ישיר מרחובות רפיח / רויטרס

היום ה-213 למלחמה: גורם מדיני היום (שני) כי המשא ומתן לעסקת החטופים לא פסק. במידה וחמאס יסכים - פינוי רפיח ייעצר. שניים אנשים נפצעו במטח לעבר מטולה - צה"ל תקף בלבנון בתגובה. בכיר חמאס: "כל פעולה ברפיח תציב את המו"מ על רגלי תרנגולת". גם במצרים הזהירו מפני הסלמה והדגישו את הצורך לשוב למשא ומתן. 

עדכונים שוטפים

03:28: דיווח פלשתיני: שוער קבוצת כדורגל מקומית ברפיח נהרג בהפצצות חיל האוויר.

02:45: דיווחים על הפצצות גם בצפון הרצועה.

02:20: הפלשתינים מדווחים על הפצצות חיל האוויר באזו רפיח.

01:30: פעילים חוסמים על כביש 1 משאיות סיוע שהגיעו מירדן וצריכות היו להגיע לעזה.

01:05: משרד החוץ הקטארי: "מדינת קטאר מקווה שיתאפשר להגיע להסכם הפסקת אש מיידית וקבועה. המשלחת הקטארית תגיע בשלישי לקהיר לחידוש המשא ומתן הבלתי ישיר. חמאס שלח למתווכים תגובה על הצעתם בעניין ההודנה ואת התגובה אפשר לתאר כחיובית".

00:55: על פי דיווחים פלשתיניים, כוחות צה"ל פועלים כבר באזור מעבר רפיח. חילופי אש באזור מעבר הגבול בין כוחותינו למחבלי חמאס.

00:50: גורם אמריקני רשמי לרויטרס: ארה"ב מודאגת מהתקיפות הישראליות ברפיח, אם כי לא נראה כי מדובר במבצע צבאי גדול

00:45: דיווחים פלשתינייים: שלושה טנקים ישראליים נעמדו 200 מטרים ממעבר רפיח ומפגיזים מבנים בצד הפלשתיני.

00:40: הפלשתינים מדווחים על הרוגים ופצועים בתקיפה ישראלית על מבנה במערב רפיח.

23:20: בכיר חמאס אוסמה חמדאן: ההצעה באה בתיאום מוחלט עם הצד האמריקני שהיה שותף במשא ומתן. עוד אמר: "נתניהו הימר על הכשלת המו"מ אבל הצלחנו להגיע לנוסח מתאים". (שחר קליימן)

23:17: בהמשך לאזעקות בעוטף עזה ושדרות: דוברות עיריית שדרות עדכנה כי זוהה שיגור של 6 רקטות לעבר העיר. 2 רקטות יורטו, 4 נפלו מחוץ לעיר. שברי יירוט נפלו בחצר בית ללא נפגעים בגוף. נגרם נזק לרכוש. צוותי עירייה נמצאים במקום. (איליה יגורוב)

23:16: דיווחים פלשתיניים: במקביל לרפיח, תקיפות חיל האוויר במרכז רצועת עזה. (שחר קליימן)

23:08: גנץ: "הפעולה ברפיח - חלק מהמאמץ להחזיר את החטופים".

23:00: צבע אדום בשדרות ויישובי עוטף עזה: אזעקה נשמעה במפלסים, שדרות, איבים, גיבים וניר עם.

22:46: מלך ירדן עבדאללה נועד עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. המלך אמר: הקהילה הבינלאומית חייבת למנוע אסון חדש בתקיפה ברפיח. (שחר קליימן)

22:42: דיווחים ערביים: תקיפות בדרום לבנון. (שחר קליימן)

22:17: בכיר חמאס זאהר ג'אברין אחראי תיק האסירים: "חמאס רואה בהסכם ככזה שמכונן הפסקת אש קבועה בעזה. עמודי התווך הם נסיגה של הכיבוש, הפסקת אש, סיוע לעמנו וחילופי שבויים. כל מרכיבי ההסכם אישרו לנו את הערבויות להפסקת אש". (שחר קליימן)

22:11: דיווחים פלשתיניים: תקיפות במתווה חגורת אש של חיל האוויר על שכונות א-סאלם וא-שווכה ואל-ג'נינה במזרח העיר רפיח. (שחר קליימן)

תיעוד: תקיפות צה"ל ברפיח // רשתות ערביות

22:10: דובר צה"ל: כוחות צה״ל תוקפים ופועלים כעת כנגד מטרות של ארגון הטרור חמאס באופן ממוקד במזרח רפיח. פרטים נוספים בהמשך. (לילך שובל)

22:04: לשכת ראש הממשלה: קבינט המלחמה החליט פה אחד שישראל ממשיכה בפעולה ברפיח כדי להפעיל לחץ צבאי על החמאס במטרה לקדם את שחרור חטופינו ושאר מטרות המלחמה. במקביל, אף שהצעת החמאס רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל, ישראל תשלח משלחת של דרגי עבודה למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם בתנאים שמקובלים על ישראל.

21:56: חמאס הוציא הודעה נוספת שבה צוין כי איסמאעיל הנייה שוחח עם אמיר קטאר תמים בן חמד א־ת'אני והודיע לו על "הסכמה להצעה להפסקת אש". בהודעה צוין כי הצדדים סקרו את הצעדים הנדרשים כדי להבטיח את ההסכם אחרי שחמאס קיבל את החלטתו. עוד נכתב כי על ישראל לנצל את הרגע ולהכריז על הסכמה להצעה שהוגשה".

21:51: דיווח ערבי: בזמן שישראל בוחנת את תגובת חמאס טנקים חצו את הגדר לרפיח.

21:45: הבית הלבן בתגובה רשמית: "הודעת חמאס הגיעה בתום דיונים שהוביל ראש ה-CIA".

21:38: סגן מנהיג חמאס בעזה ח'ליל אל-חיה טוען ברשת אל־ג'זירה כי ההצעה כוללת בשלב השני הכרזה ישירה על הפסקת אש באופן קבוע. כלומר, השלב הראשון לא כולל הפסקת אש קבועה. עם זאת, הוא אמר כי בנוסח, השלבים של העסקה "מחוברים/תלויים זה בזה". במילים אחרות, זה מאותת שחמאס עשה ויתור משמעותי, אך נשאלת השאלה לגבי הערבות האמריקנית לסיום המלחמה. (שחר קליימן)

21:37: הבית הלבן: הנשיא ביידן ומלך ירדן שוחחו בטלפון על עזה והמאמץ להשיג עסקת חטופים וסיוע הומניטרי.

21:31: גורם המקורב לממשל ביידן: העסקה שמציג חמאס כוללת את השלבים הבאים - תחילה נסיגת כוחות ישראלים, לאחר מכן סיום ההפצצות, ורק אז שחרור חטופים. לאחר מכן יתקיימו שיחות על הפסקת אש קבועה.

21:30: דיווח: בחמאס מסכימים להצעת ישראל מ-27 באפריל.

21:05: דובר צה"ל דניאל הגרי, בהצהרה שנשא הערב: "מבקש מכם לזכור ביום הזה את שורדי השואה שחטופים בשבי חמאס".

דובר צה"ל: "מבקש מכם לזכור ביום הזה את שורדי השואה שחטופים בשבי חמאס" // דובר צה"ל

21:00: אבו מאזן בירך על הצלחת התיווך של המצרים והקטארים וקרא להפעיל לחץ על ישראל כדי שתעמוד בהסכם. (שחר קליימן)

נשיא הרשות הפלשתינית אבו מאזן (ארכיון), צילום: GettyImages

20:58: מחלקת המדינה האמריקנית: מבצע צבאי כעת יפריע דרמטית למשלוחי הסיוע ההומניטרי. לגמרי ניתן להשיג הפסקת אש.

20:41: גורם ישראלי: קיבלנו את תשובת חמאס. לומדים אותה. מדובר בהצעה מצרית מרוככת. משמע - לא ההצעה שישראל גיבשה עם מצרים לפני שבוע. (שירית אביטן כהן)

20:38: דיווח ב״פוליטיקו״: חמאס קיבל עסקה שהוצעה על ידי מצרים וקטאר. זו לא העסקה הנתמכת על ידי ארה"ב וישראל.

20:25: הנייה התקשר לארדואן ועדכן אותו בכך שחמאס "הסכים" להפסקת האש שארגון הטרור קיבל לפני יומיים ולפרטי ההסכם המוצע. (שחר קליימן)

20:21: מקורות בארגוני הטרור הפלשתיניים לאל-מיאדין: "סוכמה נוסחה המקובלת על כולם והפסקת פעולות האיבה באופן מוחלט". (שחר קליימן)

חגיגות ברפיח לאחר ששמעו את הבשורה על הפסקת האש // רשתות ערביות

20:20: גורם ביטחוני: לא התקבלה בישראל תגובת חמאס באופן רשמי. (שירית אביטן כהן)

20:01: היועץ של הנייה, טהאר א-נונו, אומר: "הסכמנו להצעה הכוללת הפסקת אש, שיקום הרצועה, חזרת העקורים ושחרור האסירים שלנו". עוד הוא מוסיף, כי משלחת של ארגון הטרור תבקר בזמן הקרוב בקהיר כדי לדון בהסכם הפסקת האש: "אנחנו ממתינים לפעולת המתווכים בנוגע לתגובת חמאס. ישראל חוששת מהפסקת אש כי ההשלכות שלה לא יהיו לטובתה". (שחר קליימן)

20:00: משפחות חטופים חוסמות את איילון צפון סמוך למחלף רוקח: "לעולם לא עוד". המשפחות שורפות שעון חול ענק על כך שהממשלה שורפת את הזמן של החטופים בשבי החמאס ומטרפדת את העסקאות. "ממשלת ישראל נתנה לחמאס לבצע שואה במשפחות שלנו. 213 ימים שהחטופים נרקבים בשבי החמאס והממשלה בראשות נתניהו ממשיכה לטרפד עסקאות". נאמר מטעם המשפחות. "במקום לסיים את המלחמה בשביל להחזיר את כל החטופים הביתה, הממשלה מאיימת במבצע צבאי ברפיח שיסכן את חייהם. גנץ, אייזנקוט, כל זמן שאתם ממשיכים לשתוק לנוכח הטרפוד של נתניהו אתם שותפים לפשע שלו - אין לכם מנדט להפקיר את החטופים". לכתבה המלאה (אבי כהן)

משפחות החטופים חוסמות את איילון: "אם לא תהיה עסקה, נבעיר את המדינה" // צילום: לירון סמואלס

19:58: מקור בחמאס לרשת אל-ערביה: הארגון הסכים להצעה להפסקת אש לשישה שבועות. (שחר קליימן)

19:37: ראש הלשכה המדינית בחמאס איסמעאיל הנייה הודיע לראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל כי ארגון הטרור הסכים להצעתם להפסקת אש. (שחר קליימן)

19:36: בכיר חמאס לאל-ג'זירה: "הודענו למתווכות על הסכמתנו להפסקת אש".

19:10: אחרי מינויי האלופים: נתניהו מונע מראש השב"כ מינויי בכירים בארגון.

19:00: צבע אדום ביישוב גבים ובמכללה האקדמית ספיר, סמוך לשדרות.

18:54: הבית הלבן על שיחת ביידן ונתניהו: הנשיא עדכן את ראש הממשלה במאמצים להשיג הסכם בני ערובה, כולל באמצעות שיחות מתמשכות היום בדוחא, קטאר. ראש הממשלה הסכים להבטיח שמעבר כרם שלום יהיה פתוח לסיוע הומניטרי לנזקקים. הנשיא חזר על עמדתו הברורה לגבי רפיח.

18:37: במצרים מדווחים על תקיפה נגד מחסני אספקה בצד הפלשתיני של מעבר רפיח. צוותי כיבוי של המצרים פועלים לכבות את השריפה. בדיווח לא מצוין מי עומד מאחורי השריפה. (שחר קליימן)

18:21: גלנט למשפחות חטופים: ״הפעולות להשבת יקירכן נמשכות כל העת, גם בשעות אלה. אנו מחויבים להשגת מטרות המלחמה, אך סירוב החמאס לכל מתווה שיאפשר את השבת החטופים, מחייב אותנו להתחיל את הפעולה ברפיח״.

״בכל החלטה שאנו מקבלים - מבצעית או מדינית, משימת השבת החטופים עומדת לנגד עינינו. גם לאחר תחילת הפעולה ברפיח, ימשכו כל המאמצים להשבת החטופים״.

שר הביטחון גלנט בפגישתו עם משפחות החטופים (ארכיון), צילום: אריאל חרמוני - משרד הביטחון

17:56: מקור מצרי בכיר לסקיי ניוז: "משלחת של חמאס צפויה להגיע לקהיר מחר כדי להשלים את המשא ומתן להפסקת אש".

17:25: הסתיימה שיחת ביידן נתניהו

17:05: גורם בחמאס מסר לעיתון הקטארי "אל־ערבי אל־ג'דיד" כי הוחלט להשהות את המשא ומתן על הפסקת אש. הוא הוסיף כי "ההחלטה היא לדחות את חזרת המשלחת של המשא ומתן לקהיר עד לתוצאות של מאמצי המתווכים. לדבריו, התקבלו מסרים ממצרים לא להסלים את המצב כדי לתת הזדמנות לבלום את המשבר".

16:51: דובר משרד החוץ המצרי: אנחנו ממשיכים במגעים שלנו עם כל הצדדים כדי שהמצב לא יידרדר וייצא משליטה. (שחר קליימן)

16:44: הרשות הפלשתינית טוענת שהיא מקיימת שיחות אינטנסיביות עם גורמים אזוריים ובינלאומיים, במיוחד ארה"ב, כדי למנוע את הכניסה לרפיח.

16:14: נשיא ארה״ב ג'ו ביידן וראש הממשלה נתניהו צפויים לשוחח הערב לקראת פעולת צה״ל ברפיח. גורם מדיני אמר כי קיים חשש אמיתי שביידן ״יזרוק את ישראל מתחת לאוטובוס משיקולים פוליטיים פנימיים בארה״ב״. לדבריו, ״ממשל ביידן אומר שהוא מחויב לחיסול חמאס, אולם בפועל לוחץ להימנע מפעולה במעוז הגדול האחרון של חמאס. וזאת על רקע הבחירות שם. אך האמריקנים צריכים להבין שהגורם שרוצה לעכב את רפיח היא איראן, שהשארת חמאס על הרגליים היא אינטרס שלה״. (אריאל כהנא)

ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם הנשיא ביידן (ארכיון), צילום: דוברות רה"מ

16:08: חמאס פרסם הצהרה רשמית שבה ניסה לחמוק מאחריות למשבר במו"מ: "הצעדים שנוקט בהם צבא הכיבוש לקראת תקיפת רפיח הם פשע ציוני המאשר את התעקשות ממשלת נתניהו להמשיך במלחמה המונעת על ידי חישוביו הפוליטיים, שמתבססים על רצונו להימלט מהתחייבויות להסכם כלשהו שיסיים את התוקפנות - ללא קשר לאסון ההומניטארי המתמשך בעזה או לגורל שבויי האויב". (שחר קליימן)

16:06: צה"ל מפרסם כי מתחילת המלחמה נעצרו כ-4,000 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון.  (לילך שובל)

פעילות צה"ל באיו"ש, צילום: דובר צה"ל

15:57: בכיר חמאס עזת א-רשק היושב בקטאר אמר כי "כל פעולה צבאית ברפיח תציב את המשא ומתן על כרעי תרנגולת. זה לא יהיה פיקניק לאויב. נתניהו וממשלתו נושאים בכל האחריות". (שחר קליימן)

14:37: מקור מצרי בכיר: "קהיר הזהירה את הצדדים מסכנת ההסלמה הנוכחית והדגישה את הצורך לשוב למשא ומתן. ההתקדמות שהוגשה הייתה גדולה". (שחר קליימן)

14:21: משפחותיהם של החטופים יורם מצגר ושל מתן צנגאוקר מחו הבוקר מול ביתו של חבר הכנסת יצחק דרעי. לדברי המשפחות, בהתנהלות הממשלה היא עוברת על מצוות פדיון השבויים. בני המשפחות הביעו תמיהה מדוע ראש הממשלה החליט לפרסם הודעות ביום שבת האחרון על כניסה לרפיח ובכך נגוזה העסקה. עינב צנגאוקר אמרה: "אם הבן שלי ישלם בחייו על ההרפתקה שלכם ברפיח, השם יהיה על הידיים שלכם״.

משפחות חטופים מחוץ לביתו של ח"כ דרעי בירושלים, צילום: אורן בן חקון

13:55: גורם מדיני ישראלי אשר מעורה בפרטים אמר: המשא ומתן לא תם, אם חמאס יסכים - פינוי רפיח ייעצר. לידיעה המלאה. (שירית אביטן כהן)

משוריינים צבאיים ליד רפיח, צילום: אי.פי.איי

13:48: הצפירה הארצית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה הופעלה על ידי שורדת השואה, מלכה הרמן ונכדה, סרן מאור הרמן, קצין בפיקוד העורף. מלכה הרמן נולדה בעיר חורביישוב בפולין, בשנת 1932. ב-1 לספטמבר 1939, הייתה אמורה להתחיל ללמוד בכיתה א'. במקום זאת, החלו באותו היום הפצצות של הצבא הגרמני בעיירת מגוריה.

מלכה ונכדה מאור הגיעו הבוקר לחמ"ל ההתרעה של פיקוד העורף, ויחד לחצו השניים על הכפתור שהשמיע את צפירת הזיכרון ברחבי הארץ.

שורדת השואה מלכה הרמן, ונכדה מאור, קצין בפיקוד העורף, הפעילו יחד את צפירת הזיכרון לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, צילום: דובר צה"ל

מלכה הרמן: "להיות כאן, לצד נכדי, זוהי התרגשות אדירה שמזכירה לי את הדרך שעברתי כדי להגיע לכאן ואת הגאווה על המשפחה שהקמתי בזכות ולמרות הכל". נכדה מאור, קצין בפיקוד העורף, הוסיף: "זוהי זכות להפעיל את הצפירה יחד עם סבתי ביום הזיכרון הזה, ולכבד את זכרם של בני עמי שנספו בשואה ולהיות חלק מדור ההמשך". (לילך שובל)

שורדת השואה מלכה הרמן ונכדה, סרן מאור הרמן, ברגעי הפעלת הצפירה לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה // דובר צה"ל

13:39: דיווח אמריקני: שיחות המשא ונתן לעזקת החטופים לא קרסו לחלוטין. ראש ה-CIA שיגיע לישראל היום לאחר שקיים דיונים בקטאר עדיין דוחף להסכם עם חמאס.

13:33: נשיא צרפת מקרון שוחח בטלפון עם ראש הממשלה נתניהו וחזר על התנגדותו הנחרצת לכניסה ישראלית לרפיח.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, צילום: איי.אף.פי.

13:15: נוגה וייס, שנחטפה ב-7 באוקטובר על ידי ארגון הטרור חמאס מביתה בבארי, יחד עם אימה, שירי וייס, שוחררה מהשבי בפעימה השנייה והתגייסה היום לצה"ל לקורס מש״קיות ת״ש בצה״ל. לידיעה המלאה(לילך שובל)

נגה וייס, ששוחררה משבי חמאס, התגייסה היום לצה"ל, צילום: דובר צה"ל

13:04: דיווחים פלשתיניים: צה"ל החל לתקוף במזרח רפיח.

תקיפות במזרח רפיח, צילום: רשתות ערביות

13:00: ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה קרו, הודיע כי ארצו תפעל להביא את האיחוד האירופי להשית סנקציות על ישראל, זאת בשל המלחמה ברצועת עזה. לידיעה המלאה(נטע בר)

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה קרו, צילום: איי.אף.פי

12:46: דיווח ראשוני: שני פצועים מהפגיעה הישירה במטולה. 

12:45: לשכתו של אבו-מאזן מגנה את הכניסה הישראלית לרפיח: "הפלישה לרפיח פירושה שמיליון וחצי פלשתינים יהיו נתונים לרצח עם (על פי כינויו), ואנו רואים בממשל האמריקני אחראי למדיניות ישראלית מסוכנת זו". כך נכתב בהודעה הרשמית מטעם יו"ר הרשות הפלשתינית.

יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן, צילום: GettyImages

12:43: ארגון הטרור חיזבאללה לקח אחריות על הירי במטולה. בהודעת הארגון צוין כי שוגרו כטב"מים מתפוצצים לעבר מרחב רמת הגולן.

12:25: לאחר המטח לצפון: מטוסי קרב תקפו כ-15 מבנים צבאיים ותשתיות טרור שמוקמו במחנה צבאי המשויך לכוח רדואן בארגון הטרור חיזבאללה במרחב ערב אל לויזה שבדרום לבנון. בהמשך להתרעות שהופעלו בצפון הארץ מחשש לחדירת כלי טיס עוין, זוהה כטב"ם נפץ שחצה משטח לבנון למרחב מטולה.  (לילך שובל)

תקיפות צה״ל בלבנון לאחר המטח לגליל // ללא

12:11: אזעקות נספות בצפון הופעלו ביישובים: גונן, דפנה, הגושרים, כפר בלום, כפר סאלד, להבות הבשן, נאות מרדכי, ע'ג'ר, עמיר, קיבוץ דן, שאר ישוב, שדה נחמיה, שמיר ושניר - חלקם אף לא מפונים. זאת, בגין חשדג לחדירת כלי טיס עוין. (עידן אבני)

12:01: בכיר מצרי לאל חדת': ההתקפה של חמאס על כרם שלום הכשילה את המשא ומתן. (שחר קליימן)

11:41: הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל , בן 18, מראשון לציון, לוחם בגדוד 931 של חטיבת הנח״ל הוא הלוחם הרביעי שנהרג ממטח הפצמ"רים שנורה אמש (ראשון) לכרם שלום. לידיעה המלאה. (לילך שובל)

הותרו לפרסום שמותיהם ותמונותיהם של ארבעת ההרוגים מיריהפצמ"רים לעבר כרם שלום אמש, צילום: ללא

11:30: דיווח ראשוני: מטח טילים לעבר מטולה. (עידן אבני)

11:27: אזעקות על חדירת כלי טיס עוין באצבע הגליל ובקריית שמונה. (עידן אבני)

11:05: המועצה האזורית אשכול מעדכנת את תושביה: בקרוב צפויים להשמע רעשי ירי חזקים, בעיקר במרחב דרום הרצועה. מקור הרעש בפעילות מתוכננת של לוחמי עזה ברצועת עזה.

כוחות תותחנים גבול הרצועה, צילום: AFP

10:55: מקור בארגוני הטרור הפלשתינים לערוץ הלבנוני אל-מיאדין: ״בעקבות האירועים האחרונים בהם כוחות צה״ל מאיימים לפלוש באופן מלא או חלקי לרפיח, ארגון הטרור חמאס נוטה להפסיק את המשא ומתן״.

10:40: בכיר בחמאס אמר לסוכנות הידיעות רויטרס: "פינוי רפיח הוא מהלך מסוכן שיהיה לו השלכות". (נטע בר, שחר קליימן)

10:39: מחאה בטקס יד ושם בירושלים: הנוכחים צעקו לעבר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "יזכור עם ישראל את בניו שהופקרו. לך הבייתה".

צעקות לעבר נתניהו בעת הנחת זר רה"מ ביד ושם // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10:18: בלשכת ראש הממשלה מכחישים: "הטענה שרה״מ נתניהו ולא החמאס הוא זה שטרפד עסקת שחרור חטופים היא שקר מוחלט והטעייה מכוונות של הציבור. חמאס הוא זה שמטרפד כל עסקה בזה שאינו זז מילימטר מדרושתיו הקיצוניות ששום ממשלה בישראל אינה יכול לקבל". (לילך שובל)

נתניהו, צילום: מארק ישראל סלם

10:05: במהלך הלילה מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מטרות טרור במרחב רפיח במוקד ממנו בוצע הירי אמש (ראשון) לעבר כרם שלום, ביניהן עמדת צליפה, מבנה צבאי ותשתית טרור.

בנוסף, כוחות צוות הקרב של 679, לוחמי שריון במילואים, זיהו חוליית מחבלים חמושים ובאמצעות הפעלת משותפת שלהם ושל כלי טיס חיסלו את החמושים. (לילך שובל)

טנק ליד גבול עזה בסופ"ש, צילום: אי.פי.אי

09:57: במטח האחרון לצפון זוהו כ-30 שיגורים לעבר מרחב רמת הגולן. לפי שעה, לא ידועים על נפגעים מהירי. כוחות צה"ל תוקפים את מקורות הירי. ארגון הטרור חיזבאללה לקח אחריות על הירי, וציין בהודעתו כי כיוון את הירי לעבר מפקדת אוגדה 210 בתגובה לתקיפות בבקעא שבדרום לבנון. (עידן אבני)

חמ"ל אוגדה 210 שממנו נוהלה תקיפת צה"ל בסוריה (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

09:41: צה"ל פיזר כרוזים ברפיח והפלשתינים החלו להתפנות - אלו תמונות העזיבה הראשונות:

פלשתינים עוזבים את רפיח לאחר שהוטלו כרוזי צה"ל, צילום: רויטרס
על גבי חמורים - פלשתינים עוזבים את רפיח, צילום: רויטרס

09:31: בבית החולים סורוקה מאושפזים 10 פצועים בעקבות ירי הפצמ"רים לכרם שלום אמש. מבין הפצועים, שלושה מאושפזים במצב קשה במחלקות לטיפול נמרץ בבית החולים, בעודם מורדמים ומונשמים, ושלושה נוספים במצב בינוני, היתר באורח קל. חמישה מהפצועים נותחו בידי צוותים רב מקצועיים, חלק מהפצועים ישוחררו במהלך היום. (איליה יגורוב)

מסוקי הפינוי הרפואי מגיעים לפנותאת הפצועים מירי הפצמ"רים לכרם שלום, צילום: ללא

09:21: מטח כבד ליישובי הצפון: יותר מ-40 רקטות שוגרו מלנון לגליל העליון ולדרום הגולן. (עידן אבני)

09:17: שר הביטחון יואב גלנט, שוחח הלילה עם מזכיר ההגנה האמריקני, הגנרל לויד אוסטין. מלשכת השר נמסר כי הוא אמר למקבילו כי "בשלב זה החמאס מסרב לכל הצעה" שכוללת הפוגה זמנית באש ושחררו החטופים. שר הביטחון אמר "לא נותרה ברירה והמשמעות היא תחילת הפעולה הישראלית ברפיח".

השר גלנט הודה למזכיר ההגנה על שיתוף הפעולה ההדוק, והדגיש כי לארה״ב תפקיד חשוב בקידום השיח לשחרור החטופים המוחזקים בשבי החמאס.

שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין (ארכיון), צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

09:12: עשרות שיגורים מלבנון לגולן ולגליל העליון (עידן אבני)

09:02: אזעקות בקצרין ובקדמת צבי שבמרכז רמת הגולן.

08:19: במהלך הלילה מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מתחם צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב א-ספרי שבעומק לבנון. בנוסף, שני שיגורים חצו מאזור סוריה לעבר רמת מגשימים, נפלו בשטחים פתוחים. צה"ל השיב בירי טנקים לעבר מקורות השיגורים. (לילך שובל)

תקיפות צה"ל בלבנון (ארכיון), צילום: רויטרס

08:14: גורם ישראלי אומר לניו יורק טיימס כי ישראל וחמאס היו על סף הסכמות להפסקת אש לפני כמה ימים, אך הצהרתו של נתניהו במהלך השבת גרמה לארגון הטרור להקשיח את עמדותיו בניסיון למנוע כניסה לרפיח. גורם רשמי בחמאס אמר לעיתון כי הארגון מבקש כעת ערובות נוספות לכך שישראל לא תחדש את הלחימה.

07:36: אתמול (ראשון) התקבלה החלטה שאושרה על ידי הדרג המדיני להתחיל בפינוי זמני מתוחם של השוהים בשכונות מזרח רפיח על מנת לאפשר פינוי בטוח ומוגן של השוהים במזרח רפיח. צה״ל מרחיב את האזור ההומניטארי במואסי. מטרת הפעולה - היערכות לקראת תמרון בעומק העיר רפיח.

לא מדובר בפינוי נרחב של רפיח רבתי, אלא של השכונות המזרחיות בעיר, שם שוהים לפי ההערכות כ-100 אלף אנשים, ומדובר באזור יחסית כפרי. באזור השעה שמונה צה"ל יחל בהטלת כרוזים, שיגור הודעות סמס, ושידורים במדיה בערבית הקוראים לתושבי האזור להתפנות. (לילך שובל, לידיעה המלאה)

פלשתינים מתפנים מרפיח, צילום: רויטרס

07:26: דיווחים פלשתיניים: במהלך שעות הלילה צה''ל תקף 11 בתים ברפיח. 22 הרוגים נרשמו בתקיפות, כך לפי הדיווחים בעזה.

07:16: לקראת פעולה באזור: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה האזרחית משכונות מזרחיות ברפיח אל עבר האזור ההומניטרי לחופי הרצועה. (לילך שובל)

06:30: צה״ל: במהלך הלילה, מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו בהצלחה כלי טיס בלתי מאויש שעשה את דרכו לשטח ישראל מכיוון מזרח. הכלי היה במעקב על ידי כוחות צה״ל, לא היווה איום ולא הופעלו התרעות בהתאם למדיניות. אין נפגעים ולא נגרם נזק. (לילך שובל)

03:49: מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח עם גלנט: אוסטין הביע את תנחומיו על התקרית בכרם שלום בה נהרגו שלושה חיילי צה"ל. המזכיר הדגיש את את מחויבותו להחזרת החטופים, והדגיש כי על כל פעולה ישראלית פוטנציאלית ברפיח לכלול תוכנית לפינוי אזרחים פלשתינים ולשמור על הכנסת הסיוע ההומניטרי.

גלנט ואוסטין (ארכיון), צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

02:44: דיווח ערבי: תקיפה ישראלית בבעלבכ שבעומק לבנון, שלושה נפגעים. (שחר קליימן)

01:26: דיווח פלשתיני: תשעה הרוגים בתקיפת בית ברפיח. 

00:11: דיווח ערבי: ישראל תקפה שלושה אתרים במחוז דרעא בדרום סוריה בתגובה לשיגור לרמת הגולן. (שחר קליימן)

23:31: דובר חמאס בחו"ל אומר בראיון לרשת "אל-ערביה": "העמדה הרשמית שלנו למתווכים היתה שבסוף המו"מ הזה, ישראל תפסיק את התוקפנות הזאת באופן מוחלט וסופי, וכל כוחותיה ייסוגו מרצועת עזה. מבחינתנו זה קו אדום שאי אפשר לוותר עליו".

23:20: ישראל תוקפת בעיר דרעא. ככל הנראה תגובה לירי מסוריה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר