לאחר עתירת משפחת שמריז: צה"ל מקים ועדה לבחינת ההכרה בחללי צה"ל בנסיבות חריגות

צה"ל הודיע כי יקים וועדה שתבחן את נושא ההכרה וההוקרה בחטופים ובאזרחים שהשתתפו בלחימה או בסיטואציות ייחודיות במלחמה • ההודעה מגיע לאחר שמשפחתו של החטוף אלון שמריז עתרה לבג"ץ בדרישה שיכירו בו כחלל צה"ל • המלצות הועדה צפויות להתקבל עד סוף יוני השנה

יותם חיים (מימין) ואלון שמריז. נהרגו בשוגג מירי צה"ל. צילום: פרטי

צה"ל הודיע היום (חמישי), על הקמת וועדה שתבחן את נושא הכרת חטופים שנהרגו כחללי צה"ל. זאת לאחר ההחלטה כי החטופים שנורו ע"י כוחות צה"ל - אלון שימריז ויותם חיים, לא יוכרו ככאלה - כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום", ועתירת משפחת שמריז לבג"ץ. הוועדה צפויה להגיש את המלצותיה עד לסוף יוני 2024.

הרמטכ"ל על הטרגדיה בסג'עייה: ״צה"ל, ואני כמפקדו, אחראיים על מה שקרה" (ארכיון) // דובר צה"ל

הוועדה הוקמה על מנת לבחון ולגבש עמדה בנושאי מדיניות להכרה והוקרה בנופלים, לרבות חללי צה"ל במקרים ייחודיים, מדיניות להוקרת אזרחים בסביבת לחימה, אופן ההכרה במקרים פרטניים – כגון נסיבות מוות חריגות, ואת דרכי ההסדרה של ההמלצות לרבות הצורך בחקיקה.

בראש הוועדה יעמוד אלוף מוטי ברוך. חברי הוועדה הם האלופה אורלי מרקמן, תא״ל (מיל׳) אשר בן לולו, סגן ראש האגף וראש היחידה להנצחת החייל במשרד הביטחון, הרצל שמואל, רמ״ח נפגעים לשעבר, אל״ם (מיל׳) ג׳וסלין בש, יו״ר המועצה הציבורית להנצחת החייל פרופסור שלמה מור יוסף, הרב פרופסור יגאל שפרן, וד״ר שמעון אזולאי.

אלון שמריז ז"ל, צילום: מהאלבום המשפחתי

כאמור, חודש לאחר שנורו, ביקשו משפחותיהם של אלון שימריז ויותם חיים להכירם כחללי צה"ל אולם נדחו. הבקשה הועברה לראש אכ"א ולרמטכ"ל ונדחתה גם היא. הסיבה: החשש שהתקדים יוביל לדרישות דומות ממשפחות נוספות.

בעקבות הסירוב עתרה משפחתו של אלון שימריז לבג"ץ. בעתירה נטען כי בעת חטיפתו של שמריז ז"ל ע"י חמאס, פעלו בצה"ל לגייסו לשירות מילואים כלוחם ביחידת יהל"ם - ומכאן המקום להכירו כחלל צה"ל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר