המזכיר הצבאי הנכנס של נתניהו במסמך פנימי: "בעד שליטה בעזה ביום שאחרי"

בניגוד לעמדת הממשלה וצה"ל, תא״ל רומן גופמן המליץ: "הרצועה והאוכלוסייה הפלשתינית יהיו בשליטה ישראלית אחרי המלחמה" • בדרג המדיני ובמערכת הביטחון הופתעו • לאור הביקורת, גופמן הבהיר: כתבתי את הדברים על דעתי הפרטית • צה"ל: "המסמך לא מייצג את עמדתנו הרשמית"

מנוגד בדעותיו לדרג המדיני ולצמרת צה"ל בסוגיית עזה. תא"ל רומן גופמן. צילום: איי.אף.פי, אייל מרגולין- ג'יני

המזכיר הצבאי הנכנס של ראש הממשלה, תא"ל רומן גופמן, כתב באחרונה מסמך ובו המליץ שישראל תמשיך לשלוט ברצועת עזה ובאוכלוסייה הפלשתינית בסיומה של המלחמה.

המסמך הופץ בקרב כל מקבלי ההחלטות בדרג המדיני ובמערכת הביטחון. הוא התקבל בתערובת של הפתעה וכעס משום שהצעתו של גופמן מנוגדת לעמדה הרשמית של ממשלת ישראל ושל צה"ל. מאז ראשית המערכה, התחייבה ישראל מפורשות כי לא תישאר לשלוט בעזה או באוכלוסייה הפלשתינית, וכי בסיום המלחמה תפנה את השטח ותעביר את השליטה לגורם אחר (שלא נקבע).

ההרס ברפיח אחרי הפצצות צה"ל (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

העמדה הישראלית הזאת נאמרה באופן מפורש לכל גורם זר מאז 7 באוקטובר. בעולם הוטרדו מאוד מהאפשרות שישראל תנצל את המלחמה כדי לשוב ולשלוט בעזה, דאגה שגברה לנוכח התבטאויות של פוליטיקאים – ובהם גם שרים בממשלה – שקראו להקים מחדש את ההתנחלויות שפונו ברצועה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נדרש לכך בעצמו בכמה הזדמנויות, ואף הבהיר פומבית כי הדברים מנוגדים לעמדה הרשמית של ממשלת ישראל.

גם ראשי מערכת הביטחון מתנגדים להמשך השליטה הישראלית בעזה, שלא כצורך ישיר של המלחמה. מתאם הפעולות בשטחים (מתפ"ש) ופיקוד הדרום אמנם עוסקים בכך כהכנה לתרחישי קיצון שישראל עלולה להיקלע אליהם, אולם הם מזהירים כי המחיר הישיר של שליטה כזאת יהיה גדול בנפגעים, בתקציבים, בכוח אדם ובפגיעה קשה בלגיטימציה וביחסי החוץ של ישראל עם העולם המערבי והערבי, וגם במחיר העקיף שנובע מהשליטה ב-2.2 מיליון פלשתינים ומהצורך לדאוג לכל צרכיהם – תעסוקה, חינוך, בריאות, תברואה ועוד.

הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב, צילום: דובר צה"ל

גורמים במערכת הביטחון סברו תחילה כי גופמן כתב את המסמך בתיאום עם לשכת ראש הממשלה או לבקשתה, אולם הוא הכחיש זאת וטען כי כתב את הדברים על דעתו הפרטית. עם זאת, העובדה שמי שעתיד להיכנס בימים הקרובים לתפקיד מזכירו הצבאי של ראש הממשלה מביע עמדה כזאת – שכאמור מנוגדת לעמדתה הרשמית של ישראל – עלולה לכל הפחות להוביל לחשדנות כלפי המניעים האמיתיים של ממשלת ישראל ושל העומד בראשה. גופמן נחשב לקצין שלא חושש לומר את אשר על ליבו. בתקופתו של גדי איזנקוט כרמטכ"ל הוא תקף את הצמרת הצבאית שלא הייתה התקפית מספיק לטעמו, ודרש שכוחות היבשה יופעלו יותר בלחימה.

זירת תקיפה בעזה // צילום ארכיון: רשתות ערביות

תא"ל גופמן עשה את רוב שירותו הצבאי בחיל השריון. לאחר שפיקד על חטיבה 7 הוא הועלה לדרגת תת-אלוף, ופיקד על עוצבת הבשן (רמת הגולן) ועל מתקן האימונים בצאלים. ב-7 באוקטובר הוא יצא להילחם במחבלים, ונפצע בהיתקלות בשער הנגב. לאחר תקופת שיקום הוא כיהן במשך כמה חודשים כראש מטה המתפ"ש, תפקיד שאותו סיים לאחרונה. בצה"ל כבר מינו אותו לתפקיד ראש החטיבה שעוסקת בשיטות לחימה, אולם נתניהו בחר בו כמזכירו הצבאי הבא. באחרונה החל גופמן בחפיפה לקראת התפקיד, והוא צפוי להיכנס אליו בשבועות הקרובים ולעלות לדרגת אלוף.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מדובר במסמך פנימי ומסווג, שמציג את עמדת הקצין בלבד ואינו מייצג את עמדת צה"ל הרשמית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר