צבע אדום בעוטף, הג'יהאד האסלאמי קיבל אחריות; פגיעה ישירה בבית ביראון, אין נפגעים

כטב"ם של צה"ל נפל השבוע ברצועה • הערב: דיון טלפוני בקבינט המלחמה בנושא החטופים • ארה"ב תטיל סנקציות חדשות על איראן • כ-29 מיליון ש"ח שנתפסו במהלך המלחמה ברצועת עזה הועברו לבנק ישראל • בכיר איראני: "בכוננות מלאה בהגנה על מתקני הגרעין שלנו" • מפקד פיקוד הצפון: "מבין את החשיבות לחזור בקיץ הביתה, אבל לא יכול להתחייב"

גלנט לטייסים שבלמו את המתקפה האיראנית: "לישראל חופש פעולה לעשות מה שהיא רוצה" // צילום: שירה קינן

היום ה-195 למלחמה: מפקד פיקוד הצפון לראשי רשויות בצפון: "מבין את החשיבות לחזור בקיץ הביתה ולהתחיל שנת לימודים בצפון, אבל לא יכול להתחייב". מפקד בכיר במתקני הגרעין האיראניים: "בכוננות מלאה בהגנה על מרכזי מתקני הגרעין שלנו, אפשר ורצוי שנבחן את מדיניות הגרעין שלנו לאור האיום". גלנט לנתניהו: "סמוטריץ' מעכב את הסיוע ההומנטיר לעזה". שני מחבלי חיזבאללה חוסלו הלילה בתקיפת צה"ל בדרום לבנון.

 

עדכונים שוטפים

23:45: דיווח ברשת ה-ABC: ישראל עושה הכנות משמעותיות לפינוי רפיח.

23:20: כלי תקשורת פלשתיניים מדווחים על כמה אסירים ביטחוניים ששוחררו מכלא עופר שמדרום לנפת רמאללה.

שחרור האסירים מכלא עופר // רשתות ערביות

22:17: מקורות פלשתיניים מדווחים על חילופי אש מתמשכים בין מחבלים לכוחות צה"ל במחנה נור שמס שליד טולכרם. (שחר קליימן)

22:14: בהמשך לאזעקה שנשמעה באשקלון לפני זמן קצר - המדובר על נפילה בשטח פתוח צפונית לעיר, ללא נפגעים.

22:03: אזעקות באשקלון.

21:44: אזעקות בקריית שמונה. 

21:07: הג'יהאד האסלאמי קיבל אחריות לירי האחרון.

21:01: אזעקות בעוטף עזה.

20:59: כוחות רבים של צה״ל ומג״ב החלו במבצע צבאי נרחב בנור א-שמס. (לילך שובל)

20:30: ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס מתכוון להכיר במדינה הפלשתינית בתוך שבועות, על אף שלא הצליח לגייס תמיכה אירופית רחבה לצעד. מקורות בממשלה במדריד אמרו לסוכנות הידיעות הספרדית Europa press כי סנצ'ס יצא למסע דילוגים בנורבגיה, אירלנד וסלובניה כדי לגייס גיבוי להכרזה - בדומה להצהרה המשותפת שהציגו ספרד, סלובניה, אירלנד ומלטה בפסגה האירופית בסוף מארס. עם זאת, נראה כי המדינות שהוזמנו להצטרף לספרד אינן שותפות ללוח הזמנים של סנצ'ס, שהתחייב להכיר במדינה הפלשתינית עד הקיץ. (דוד ברון)

20:16: אזעקות באצבע הגליל. 

19:53: דיווח לבנוני: ההצעה להכרה בחברות מלאה של "מדינת פלשתין" באו"ם מתנגשת עם וטו אמריקני וארבע מדינות שנמנעו מהצבעה: דרום קוריאה, יפן, שוויץ ובריטניה.

19:50: חיזבאללה הודיע על המחבל ה-282 משורותיו שחוסל ע"י ישראל. (שחר קלימן)

המחבל ה-282 מחיזבאללה שחוסל, צילום: רשתות ערביות

19:28: לראשונה אחרי 50 שנה: 74 צוערים סיימו את קורס הקצינים הקרביים במילואים ביבשה .

19:23: בשעה זו: הפגנה בקריאה לעסקה בסמוך לקריה.

הפגנה בקריאה לעסקה בסמוך לקריה, היום, צילום: אבי כהן

19:17: בהמשך להתרעות האחרונות במרחב הגליל המערבי על חשש לחדירת כלי טיס עוין, מדובר בזיהוי שווא. (עידן אבני)

19:03: פגיעה ישירה בבית ביראון ללא התרעה, פרצה שריפה שטופלה ע"י כוחות הכבאות, אין נפגעים בגוף. (עידן אבני)

19:00: כוחות צה״ל עצרו לפני זמן קצר מחבל עם סכין סמוך ליישוב ברוכין שבחטיבת אפרים שהיה בכוונתו לבצע פיגוע. המחבל עבר להמשך חקירת כוחות הביטחון, אין נפגעים

18:58: ראש הממשלה נתניהו לפורום ראשי האגפים במוסד ופורום המנהלים בשב"כ: "הפירוד הפנימי צריך להיעלם עכשיו משום שאנחנו תחת איום קיומי - ובאיום קיומי מאחדים כוחות ולא מפלגים אותם". ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר היום במטה המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, שם נפגש עם ראש המוסד דדי ברנע ולאחר מכן עם פורום ראשי אגפים במוסד. (לילך שובל)

18:56: התרעות בעקבות חשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל המערבי. 

18:48: צה"ל: כלי טיס של צה"ל שביצע פעילות בשטח רצועת עזה נפל השבוע בעקבות תקלות טכניות במרכז הרצועה. חלקי הכלי נאספו והושבו לארץ. האירוע תוחקר והלקחים הופקו.

18:43: בדקות האחרונות בוצע ירי תלול מסלול בגזרת יראון ללא אזעקה. מהמועצה אזורית גליל עליון ביקשו מהתושבים השוהים בישוב לנהוג בהתאם להנחיות פיקוד העורף. (עידן אבני)

18:25: בניין בו שהו מספר מחבלי חיזבאללה במרחב בליידא שבדרום לבנון הותקף ע"י מטוסי קרב של חיל האוויר לאחר זיהוי של לוחמי חטיבת גולני באמצעות רחפן. (לילך שובל, עידן אבני)

תיעוד: תקיפת המבנה הצבאי בו שהו מחבלי חיזבאללה // דובר צה"ל

18:20: ההתערות בגליל המערבי - מדובר בהתרעות שווא.

18:18: החשד לחדירת כלי טיס עוין בגליל המערבי: פיקוד העורף עדכן כי "האירוע הסתיים".

18:02: התרעות על ירי טילים ורקטות בערב אל ארמשה. 

18:00: כלי תקשורת ערביים דיווחו כי צה"ל פיזר שטרות במרכז הרצועה עם תמונה של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, דמוי עכבר. על השטרות נכתב בין היתר: "הכסף שלכם בתוך המנהרות". (שחר קליימן)

17:57: חשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל המערבי. 

17:46: השגריר ארדן בדיון על בקשת הפלשתינים להכיר בהם כמדינה במועצת הביטחון של האו"ם: "האם מישהו באמת מאמין שהפלשתינים עומדים בקריטריון הזה? שמעתם מנהיג פלשתיני שמגנה את הטבח? לרשות אין ממש שליטה על עזה. כולכם יודעים את זה. אבל גם ביהודה ושומרון, שכונות וערים שלמות נשלטות על ידי כנופיות טרור אחרות, ול'רשות' הפלשתינית, למרבה האירוניה, אין סמכות. אז למי מצביע המועצה "להכיר" ולתת מעמד חברות מלא? חמאס בעזה? הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני בשכם? למי בדיוק?״

17:40: במבצע מיוחד: משרד הביטחון וצה"ל העבירו לבנק ישראל כספי טרור בסך כולל של כ-29 מיליון ש"ח, שנתפסו במהלך המלחמה ברצועת עזה. (לילך שובל)

17:00: חיסולים, איתור אמצעי לחימה והשמדת מנהרות ומוצבים לייצור רקטות: כך פעל השבוע צוות הקרב של חטיבת הנח"ל במרחב "מסדרון מרכז הרצועה", המפריד בין צפון לדרום עזה, כחלק מפעילות אוגדה 162. 

המסדרון מהווה מרחב המפריד בין חלקי הרצועה, משם הכוחות ביצעו פשיטות ממוקדות בשלושת החודשים האחרונים, וחיסלו באמצעות מודיעין מקדים, יותר מאלף מחבלים, והשמידו יותר מ-20 קילומטרים של תוואי תת-קרקע במרחב המסדרון, כאשר המחבלים תכננו לצאת מחלק מהפירים ולהפתיע את הלוחמים. לידיעה המלאה

16:37: ארה"ב הודיעה: נטיל סנקציות חדשות על איראן בעקבות המתקפה. הסנקציות יכוונו למנהיגים ולישויות המקושרות למשמרות המהפכה. (דוד ברון)

16:07: דיווח באתר "אקסיוס": ישראל וארה"ב ייערכו ביום חמישי פגישה מקוונת בהשתתפות גורמים מדרג גבוה על תמרון קרקעי ברפיח.

16:00: שר הביטחון גלנט לטייסי קרב שהשתתפו במשימת ההגנה מול המתקפה מאיראן: ״היכולת שלנו לקבל החלטות מורכבות על הקרקע נעוצה בידיעה שיש לנו על מי לסמוך באוויר. המשימות שלנו לא הולכות להצטמצם, מדינת ישראל צריכה לדעת שיש לה חופש פעולה לעשות מה שהיא רוצה, ויש ביטוח שמה שמוחלט גם מבוצע״. (לילך שובל)

גלנט, היום, צילום: שירה קינן

15:46: מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין לראשי רשויות בצפון: "מבין את החשיבות לחזור בקיץ הביתה ולהתחיל שנת לימודים בצפון, אבל לא יכול להתחייב". (עידן אבני)

אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין, צילום: דובר צה"ל

14:41: מפקד ההגנה והביטחון על מרכזי הגרעין האיראניים: "בכוננות מלאה בהגנה על מרכזי מתקני הגרעין שלנו, אפשר ורצוי שנבחן את מדיניות הגרעין שלנו לאור האיום" 

בכוננות מלאה בהגנה על מרכזי מתקני הגרעין שלנו, צילום: ללא

14:35: העיתון הלבנוני אל-אחבאר דיווח היום (חמישי) כי כוחות יוניפי"ל נקטו בצעדים לנוכח האפשרות שישראל תבצע מתקפה על לבנון. מקורות ביטחוניים מסרו כי הצעדים כוללים צמצום של סיורים, אבל זה לא מנע את התגברות השמועות על פעולות שליליות של יוניפי"ל נגד תושבי דרום לבנון וחיזבאללה.

עוד דווח כי ועדה בינלאומית היתה אמורה להגיע לעיירה א-נאקורה בדרום לבנון כדי לחקור את נסיבות המטען שהתפוצץ על כוח יוניפי"ל בסוף מארס האחרון. עוד צוין כי ביקור הוועדה נדחתה לאחר שהוטחו בה "האשמות" כי היא מתכוונת להאשים את חיזבאללה בפיצוץ המטען.

בין היתר טענו ב"אלֿאחבאר" כי נערכת ביקורת לגבי מידע שלפיו ישראל נעזרת מתצפיות של יחידות יוניפי"ל מדרום לנהר הליטאני בלבנון - באופן שמסייע לה בתקיפת כלי רכב עם מחבלי חיזבאללה. (שחר קליימן)

יוניפי"ל - כוח האו"ם הזמני בלבנון, צילום: אי.אף.פי

13:37: דיווח בבלומברג: איראן הסיגה את ספינת הריגול שלה מהים אדום - מחשש שתהיה מטרה לתגובה ישראלית. בעבר דווח כי הספינה שימשה את האיראנים להכוונת תקיפות חות'יות על כלי שיט במצרי באב אל מנדב (שחר קליימן)

12:49: גלנט במכתב לנתניהו: "סמוטריץ' פוגע בהכנסת הסיוע ההומניטרי".  לטענת גלנט, סמוטריץ' מסרב להעביר את התקציב ולטענתו הדבר "יביא לפגיעה באפקטיביות של פעולת צה"ל". גלנט דורש מנתניהו להורות לסמוטריץ' להעביר את התקציב. (יהודה שלזינגר)

גלנט וסמוטריץ', הערב, צילום: צילום מסך

12:46: אזעקות בגליל המערבי: חשש לחדירת כלי טיס עוין ביישובים אדמות, חניתה, ערב אל-עראמשה ועוד. (עידן אבני)

12:39: רשת אל-מנאר של חיזבאללה דיווחה על כטב"מ שתקף בית בפאתי הכפר מרכבא בדרום לבנון (שחר קליימן)

12:32: מפקד עוצבת הגליל, תת-אלוף שי קלפר ומפקד עוצבת המפץ, תת-אלוף ישראל שומר נפגשו אתמול (רביעי) עם ראשי הרשויות, המועצות והקב״טים בגזרה הצפונית. במסגרת הפגישה התקיים שיח עם ראשי הרשויות, בו הוצגו להם את הערכת המצב עד כה וכן תהליכי האצת המוכנות להמשך הלחימה בגזרה. פקדי האוגדות הביעו הערכה לראשי הרשויות, המועצות והקב״טים שמפגינים מנהיגות אמיתית ומסירות בחצי שנה האחרונה, ומהווים חלק בלתי נפרד מהשמירה על הביטחון בגזרה. (לילך שובל)

מאו"ג 91 ומאו"ג 146 נפגשו עם ראשי רשויות ומועצות בצפון, צילום: דובר צה"ל

11:19: בימים האחרונים עזתים בצפון הרצועה בישרו ברשתות החברתיות על בשר עוף שנכנס לאזור. בתיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות, נראו אנשים שמכינים שיפודים על גחלים, מחלקים תבניות קרטון עם ביצים ואופים עוגיות מעמול בתנורי אבן. העזתים טוענים כי מדובר בשיפור משמעותי אחרי חצי שנה של מחסור במזון. (שחר קליימן)

על האש בעזה, צילום: .

10:10: שגריר ישראל בארה״ב מייק הרצוג התראיין לפוקס ניוז: ״לא די בהגנה ליצירת הרתעה – עלינו לדחוף חזרה. אם לא נשיב עתה לאיראן תוך מספר שנים נראה ראשי נפץ גרעיניים על טילים בליסטיים איראניים״.

מתקפת הטילים האיראנית על ישראל, צילום: AFP

10:04: חיזבאללה הודיע על מחבל שני שנהרג, עלי אחמד חמאדה. (שחר קליימן)

חיזבאללה הודיע על מחבל שני שנהרג, עלי אחמד חמאדה, צילום: .

09:40: חיזבאללה הודיע על מחבל נוסף משורות ארגון הטרור שחוסל ע"י צה"ל בלבנון, מוחמד ג'מיל א-שאמי (שחר קליימן)

מוחמד ג'מיל א-שאמי, צילום: .

09:15: ישראל עדכנה את ארה"ב רק רגעים לפני שתקפה המבנה הסמוך לקונסוליה האיראנית בדמשק וחיסלה בכירים במשמרות המפכה, כך מדווח הניו יורק טיימס מפי גורמים רשמיים בממשל האמריקני. ההתרעה הישראלית הקצרה, הובילה בארה"ב לעדכון מהיר של בכירי הממשל שחששו מפני הסלמה בעקבות המהלך. לפי אותם מקורות, בבית הלבן כעסו מאד על כך שישראל לא התייעצה איתם לפני הפעולה.

עוד מוסיף העיתון, כי ישראל לא צפתה את התגובה האיראנית והעריכה אותה בצורה שגויה, כך לפי מספר מקורות רשמיים בממשל האמריקני שהיו מעורבים בדיונים שלאחר התקיפה עם גורמים בכירים בישראל.

מבנה סמוך לשגרירות האיראנית אשר נפגע בתקיפה בדמשק, צילום: אי.פי.אי

08:57: שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן: "אתם נותנים לפלסטינים תקווה הרסנית שניתן להשמיד את ישראל". (אריאל כהנא)

08:10: שר החוץ ישראל כ"ץ מברך את מדינות האיחוד האירופי על הטלת הסנקציות על איראן:

08:03: בעקבות האירוע בערב אל-עראמשה אתמול (רביעי) עדיין מאושפזים 19 פצועים במרכז הרפואי לגליל בנהריה,  אחד הפצועים מאושפז במחלקה לטיפול נמרץ כללי במצב אנוש. שלושה נוספים, המוגדרים במצב קשה ויציב, מאושפזים אף הם במחלקה לטיפול נמרץ. שאר הפצועים, שמצבם בינוני וקל, מאושפזים במחלקות כירורגיות ואורתופדיות. (עידן אבני)

08:01: במהלך הלילה מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מטרות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב אל-חיאם. כלי טיס של חיל האוויר חיסלו שני מחבלים של ארגון הטרור חיזבאללה שזוהו במרחב כפר כילא. (עידן אבני)

07:40: העיתון הפרו-קטארי אל-ערבי אל-ג'דיד מדווח הבוקר (חמישי) כי ארה"ב העבירה אתה הסכמתה לפעולה ישראלית ברפיח בתמורה להימנעות מפעולה תגובה רחבה מול איראן, כך מפי דיפלומט מערבי ומקורות במצרים. עוד מדווח העיתון, כי מצרים העלתה את כוננות כוחותיה באזור והיא השלימה את היערכות לפעולה ישראלית בדרום הרצועה - זאת בעקבות שיחות עם גורמים ישראליים.

07:15: עיתון הגרדיאן הבריטי מדווח כי ישראל העבירה ארטילריה וכוחות משוריינים לרצועת עזה, באופן שיכול להעיד על הכנות לפעולה קרבה ברפיח.

06:53: שרי האוצר של מדינות ה-G7 הסכימו לפעול בתיאום כדי להצר את יכולתה של איראן "לרכוש, לייצר ולהעביר כלי נשק במסגרת פעולותיה לערער את היציבות באזור", כך נמסר בהצהרה משותפת בה גינו את המתקפה האיראנית בתום פגישתם אמש.

06:34: ישראל לא צפויה לתקוף את איראן עד לאחר חג הפסח, כך אומר מקור אמריקני בכיר לרשת ABC. בנוסף, לפי שלושה מקורות ישראליים, לפחות במהלך שני לילות השבוע ביטלה ישראל פעולות תגובה מתוכננות. לפי המקורות התגובות האפשריות שהוצגו לקבינט המלחמה כללו תקיפה נגד שלוחיה של איראן באזור ומתקפת סייבר.

05:56: בפעם השנייה מאז חצות: אזעקות הופעלו במטולה

05:45: גורם יפני המצוטט ב"אל-ערביה": דיוני מנהיגי ה-G7 טרם הגיעו למסקנה בנוגע לסנקציות שיוטלו על איראן. 

02:30: רויטרס: אלג'יריה תעניק לסוכנות אונר"א תרומה של 15 מיליון דולרים, כך על פי הטלוויזיה הממלכתית במדינה. 

01:30: מנהיגי האיחוד האירופי שהתכנסו בבריסל החליטו להגביר את הסנקציות על איראן בעקבות תקיפתה בישראל. עוד גינו את המתקפה, אישרו כי הם מחויבים לביטחון ישראל וקראו לכלל הצדדים להימנע ממתיחות נוספת. ככל הנראה ההגבלות שיוטלו יהיו בעיקר בהקשר לכלי טיס בלתי מאויישים וטילים. 

01:00: דיווחים על תקיפות בדרום לבנון 

00:45: דיווחים פלשתיניים על תקיפות אוויריות בדרום רפיח, סמוך לגבול עם מצרים

00:15: "אונר"א מעבירה מסרים הקוראים להשמדת ישראל - לילדים פלשתיניים", כך אמר שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נשא דברים בדיון מועצת הביטחון של האו"ם על מצבה של סוכנות הסעד."הגיע הזמן להפסיק את המימון שלהם", הדגיש וטען כי ארגונים אחרים סוכנויות או"ם אחרות יוכלו להחליף אותה.

23:59: אחרי שעות ללא אזעקות: התרעות מפני ירי רקטות הופעלו במטולה וישובים נוספים בסביבה, דיווחים על שלוש נפילות. (עידן אבני)

בהכנת הידיעה השתתפו: לילך שובל, עידן אבני, שחר קליימן, אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, יואב לימור, חנן גרינווד, נטעאל בנדל, רן רזניק, איליה יגורוב, אבי כהן, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, איציק סבן, אפרת פורשר, יהודה שלזינגר, ירון דורון, נטע בר, אסף גולן, רונית זילברשטיין, סוניה גורודיסקי, שמעון יעיש, היאלי יעקבי-הנדלסמן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר, אייל לוי, טל אריאל יקיר, דוד ברון, מרב סבר, דור מלול ומתי טוכפלד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר