גנץ ואיזנקוט מציעים: השהיית הסיוע עד הקמת מנגנון חלופי

ההצעה מגיעה לאור הערכה של גורמים צבאיים שלפיה כ-60% מהסיוע ההומניטרי מגיע לידי חמאס • גורם בכיר: "חצי מהאוכלוסיה בעזה אוכלת מידי ארגון הטרור - זה אירוע שמאיים על ההישגים הצבאיים • סמוטריץ': " לצערי זה שבועות שהדבר הזה מתנהל באופן שגוי - צה"ל צריך לנהל את העברת הסיוע"

גנץ ואיזנקוט. הרמטכ"לים לשעבר יפרשו מהקבינט?. צילום: אורן בן חקון

הוויכוח על הסיוע ההומניטרי – אם לאפשר אותו לפלשתינים או לא, מקבל משמעות אחרת לאור נתונים שמתפרסמים כאן לראשונה. על פי גורמים צבאיים ששוחחו בדיונים סגורים עם גורמים מדיניים עולה כי כ־60% מהסיוע שנכנס לרצועה מגיע לידי חמאס. ברפיח, שטרם נכבשה על ידי צה"ל, חמאס שולט על כל הכמות של הסיוע ההומניטרי שנכנס לעיר.

תיעוד ממעבר רפיח: מאות בוזזים סחורה ממשאיות הסיוע // קרדיט: רשתות ערביות

לאור הנתונים הללו, מציעים השרים בני גנץ וגדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי את השהיית הסיוע ההומניטרי לתקופה קצרה – עד להקמת מנגנון חלופי לזה שקיים כיום.

נתונים מדאיגים

"גם 10% מהסיוע ההומניטרי שמגיעים לידי חמאס זה חמור מאוד, אז 60% זה רע מאוד", אומר גורם בכיר המעורב בנושא. "זה אומר שיותר מחצי מהאוכלוסייה בעזה עדיין אוכלת מידיו של חמאס. זה אירוע שמאיים על כל ההישג הצבאי ועל המטרה של מיטוט חמאס".

בקבינט יש מי שמבקרים את הגעת הסיוע ההומניטרי לידי חמאס. לדבריהם זה קורה משום שממשלת ישראל מתמהמהת עם החלטות כיצד לפעול בשטח כבר כעת.

חמושים של חמאס משתלטים על משאית סיוע, צילום: רשתות חברתיות

לטענתם, באזורים מסוימים ברצועה ישראל כבר נמצאת "ביום שאחרי" – ואי־קבלת החלטה מביאה לכדי כאוס בשטח, שאותו מנצל חמאס כדי לשלוט על הסחורות. בכך הוא גורם לאזרחים להיות תלויים בו, וזה מאפשר לו לבסס את שליטתו בשטח – מה שגורם לאיבוד ההישגים שישראל השיגה במהלך התמרון הקרקעי.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הנתון המדובר לא ניתן על ידי קציני צה"ל, שכן אינו מוכר ולא נתמך על ידי מידע מודיעיני או מבצעי".

סמוטריץ': "אמרתי לכם"

בתוך כך, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס לפרסום הראשון ב"ישראל היום" מהשבוע שעבר ולפיו צה"ל התבקש להכין תוכנית לכך שסיוע הומניטרי לא יגיע לידי חמאס. אחת האפשרויות שנשקלות היא חלוקת הסיוע דרך חיילי צה"ל בעזרת גוף בינלאומי.

"צריך לשנות את אופן כניסת הסיוע ההומניטרי לעזה". סמוטריץ', צילום: אורן בן חקון

"הדבר החמור ביותר הוא שחמאס משקם את כוחו מחדש ואת שליטתו בעזה בעזרת הסיוע ההומניטרי שמגיע לידיו", אמר השר.

"מהיום הראשון של המלחמה אמרתי בקבינט ובפורומים הרלוונטיים שצריך לשנות את אופן כניסת הסיוע ההומניטרי לעזה. לצערי, שבועות רבים שהדבר הזה מתנהל באופן שגוי". לדבריו, צה"ל הוא זה שצריך לנהל את הסיוע ההומניטרי ברצועה.

גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס לנושא, ברקע סערת הראיון שנתן לעיתון אמריקני שבו תקף את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "רוב הציבור במדינת ישראל אכן מוטרד מאוד מהמגבלות וההנחיות שממשל ביידן הטיל עלינו, ובמיוחד מהכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה – שכולנו יודעים שזה הולך לידי חמאס", אמר.

"מוטרדים מאוד מהכנסת הדלק, שנותן אנרגיות לחמאס". בן גביר, צילום: חיים גולדברג/פלאש90

"הישראלים גם מוטרדים מאוד מהכנסת הדלק, שלמעשה נותן אנרגיות לחמאס. מאז פרסום הראיון קיבלתי אלפי הודעות מאזרחי ישראל שדורשים ממני להמשיך ולומר את מה שהישראלים חושבים. הם מבקשים ממני להיות חזק ולשמור על האינטרסים של מדינת ישראל.

"אנחנו מעריכים את אמריקה, אוהבים את הממשל, אבל צריך לשנות את דרך הפעולה - וצריך לומר את הדברים. אין לי מטאטא, אני לא מטאטא את המציאות המורכבת מול ממשל ביידן מתחת לשולחן. אמריקה היא בעלת ברית שלנו, ידידה שלנו, אבל ממשל ביידן חייב להפסיק ללחוץ עלינו להכניס דלק וציוד הומניטרי שהולך בסוף לחמאס. הומניטרי רק תמורת הומניטרי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר