מ"פ לשעבר בנצח יהודה על סנקציות אפשריות: "קל ליפול על הגדוד, אין לו לובי פוליטי"

בגדוד החרדי לא מבינים את החלטת האמריקנים, שעלולה להוביל לשלילת נשק ותקציבים מהלוחמים • מנכ"ל עמותת הגדוד: "מחרפים את נפשם בכל יום, לא מאמין שהממשלה תאפשר פגיעה בצה"ל" • מ"פ במילואים בחטיבת בנימין, אליה משויך גדוד נצח יהודה: "המתח בענייני דת במדינה זולג גם לגדוד, וכאשר קורה משהו - זה ישר מקבל כותרות"

חיילי צה"ל ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

ממות הקשיש הפלשתיני ועד החלטת האמריקנים: ארה"ב צפויה להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה, ובכך האמריקנים נוקטים לראשונה בהיסטוריה בצעד כזה נגד יחידה בצה"ל. המשמעות היא, בין היתר, שנשק אמריקני לא יגיע לגדוד הלוחם. כך פרסם ברק רביד מאתר וואלה!

הנשיא ג'ו ביידן עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ומזכיר ההגנה לויד אוסטין, צילום: EPA/SHAWN THEW

מנכ"ל עמותת גדוד נצח יהודה, יוסי לוי, אמר על ההחלטה הצפויה: "חשוב לי לציין, לוחמי גדוד נצח יהודה מחרפים את נפשם למען עם ישראל מעל ל-25 שנים עם אינספור הצטיינויות חרף אתגרים רבים לחיילים החרדים שבגדוד. הגדוד הוא חלק מצה״ל וביטוחני שצה״ל לא יאפשר התערבות כלשהי ביחידה צבאית".

יואל שילה, מ"פ במילואים בחטיבת בנימין ולשעבר מ"פ בנצח יהודה, אמר: "אין הרבה תלונות על נצח יהודה. יש הרבה תקשורת על הגדוד. הייתי קצין גולני בעבר, אין הבדל ערכי בין החיילים בנצח יהודה לגולני. שניהם מצוינים וערכיים. בכל גדוד יש לפעמים תקלות. מטבע הדברים, המתח סביב דת במדינת ישראל, זולג ליחס לנצח יהודה. אירועים שקורים בגדוד הזה מקבלים יותר כותרות. כשמחפשים ליפול על מישהו, קל ליפול על נצח יהודה.
בנוסף, אין לגדוד הזה לובי פוליטי וציבורי כמו שיש לגדודים אחרים בצה"ל כי הוא גדוד צעיר".

יואל דילה, מ"פ לשעבר בנצח יהודה, צילום: ללא קרדיט

אני מצפה מראש הממשלה, מצה"ל ומהרמטכ"ל לומר בנחישות שאיש לא יתייחס לחיילי נצח יהודה בצורה שונה. ומי שבוחר להחרים את גדוד נצח יהודה, יבין שזוהי החרמה של צה"ל כולו. אי אפשר לפרק את צה"ל לשבטים. אנו צבא אחד".

האם לדעתך המהלך הזה ישפיע על אי גיוס חרדים?

"זוהי אמירה מסוכנת מאד של ארה"ב. אם צה"ל לא ייתן גיבוי בצורה מלאה, זה ישפיע מאוד על גיוס חרדים. חרדי שמביט מהצד ורואה שהוא מסומן כשונה וחריג זה ישפיע עליו לא לרצות להתגייס".

מותאם לחרדים

גדוד נצח יהודה, גדוד 97, משתייך לחטיבת כפיר של חיל הרגלים. הגדוד נקרא בעבר הנח"ל החרדי, משום שהיה שייך לחטיבת הנח"ל. מקור השם "נצ"ח יהודה" בראשי תיבות של "נוער צבאי חרדי".

טקס קבלת הכומתה בנצח יהודה (למצולמים אין קשר לידיעה), צילום: דוברות נצח יהודה

המסלולים הוקמו על ידי צה"ל בשיתוף עם רבני עמותת נצח יהודה ואגף הנוער והנחל (הביטחוני חברתי) במשרד הביטחון, על מנת לאפשר לחרדים לשלב שירות צבאי קרבי עם המשך השמירה על אורח חייהם. עד שנת 2008 שירת גדוד נצח יהודה בגזרת חטיבת הבקעה. בסוף אותה שנה עבר הגדוד לגזרת חטיבת מנשה (הכוללת את הערים ג'נין וטול-כרם), מתחילת 2015 הגדוד תפס קו בגזרת חטיבת בנימין.

האירוע שהכעיס את האמריקינים

לפני כעשרה חודשים, בבית הלבן דרשו מישראל הבהרות נוספות באשר למותו של עמאר אסעד, הקשיש פלשתיני בעל אזרחות אמריקנית, לאחר שזה נאזק ומת. אירוע מותו של הקשיש, נקשר בחיילי נצח יהודה.

האמריקנים התעקשו לקבל הסברים למרות שנודע כי בפרקליטות הצבאית סגרו את תיק החקירה נגד קצינים ומפקדים בנצח יהודה שהיו מעורבים בתקרית ללא אישום, משום שקצין הרפואה קבע שהאיש לא נהרג כתוצאה מהשארתו במקום.

חיילי צה"ל בפעילות ועמאר אסעד (לחיילים אין קשר לכתבה), צילום: דובר צה"ל

דובר הבית הלבן אמר על האירוע באותם הימים: "כפי שציינו בעבר על המקרה הזה, ציפינו לחקירה פלילית יסודית ואחריות מלאה. היינו ברורים לגבי הדאגה העמוקה שלנו מהנסיבות סביב מותו של עומר אסעד ומהצורך באחריות".

"ישראל עצמה הצהירה כי התקרית הראתה נפילה בשיפוט מוסרי וכישלון בהגנה על קדושת חיי אדם. מאז מותו הטרגי של אסעד, המשכנו לדון באירוע המטריד הזה עם ממשלת ישראל. אנו מודעים לסיכום החקירה ואנו מבקשים בשלב זה מידע נוסף מממשלת ישראל לגביה".

הבית הלבן, צילום: GettyImages

כשנשאל שוב לגבי סגירת התיק השיב: "אנחנו מודעים לכך ואנחנו מבקשים מידע נוסף מממשלת ישראל. אנחנו הולכים לדבר איתם ישירות על זה".

סיפורה של שפחה גרסת צה"ל

אשר בן-לולו, תת-אלוף במילואים, ששימש, בין היתר, כראש מטה פיקוד הצפון וכמפקד חטיבת כפיר כותב: "‏גדוד נצח יהודה זה סיפורה של שפחה גרסת צה״ל". 

"22 שנים, שירות ללא הפסקה בליבות הטרור המבעבעות, מעט אימונים, מעט ציוד, אחרונים בשרשרת המזון. הלוחמים מגיעים עם זהות לא ברורה, בעיות ת״ש קשות. אין בית ואין תמיכה. ולמרות כל זאת, ההישגים מצוינים. לאורך השנים הלוחמים הצילו חיי אדם רבים. היו גם אירועים חריגים שטופלו ביד קשה, אבל מדובר באחוז קטן מאוד מסך הפעילות שלהם".

טקסט קבלת הכומתה של הגדוד החרדי, צילום: דוברות נצח יהודה

"צה״ל לא ידע לשמור עליהם, לא חיזק אותם בכוח, לא הוציא אותם שנים ארוכות מהגזרות הכי מורכבות באיו"ש עם תקופות אימון קצרות, ללא ייעוד. וגם כשהיו אירועים נורמטיביים היה נוח המצג שמדובר ב'לוחמים הבעייתיים'. עכשיו הגיע השיא. בעוד הגדוד נלחם במלחמה בעזה, בצפון ובאיו"ש, יש אמירות על סנקציות. צה״ל והמפקדים הבכירים צריכים לתת גיבוי מלא לגדוד. להציג לציבור ולמי שיידרש את הנתונים, ההישגים, הסטטיסטיקה ומה נעשה בפועל מול כל תלונה. צה״ל ומפקדיו טיפלו ביד קשה בכול אירוע חריג תוך חקירה מעמיקה".

באשר לצעדי ההמשך הנדרשים כותב בן לולו: "המפקדים והלוחמים מצויינים. מאז הקמתו, הם הצילו בגופם חיי אזרחים רבים. לא הלוחמים וגם לא המפקדים קובעים היכן יבצעו פעילות מבצעית. התפיסה שאפשר לייצר 'חייל שטחים זול', שהובלה בעיקר על ידי הרמטכ"ל הקודם שהתנגד לכל שיפור במעמד חטיבת כפירף הייתה טעות גדולה".

"לא צריך לפרק, צריך להשקיע משאבים - יותר אימונים והכשרות, יותר פעילות בגזרות אחרות יותר משימות אופרטיביות למלחמה. אמפטיה לגדוד ואכילת סופגנייה עם הנשיא זה חשוב, אך במקצוע הצבאי זה לא מספיק״.

בתוך כך אלפי בוגרי נצח יהודה הקימו קבוצות ווטסאפ למאבק מול הסנקציות ובעיקר חוסר הגיבוי של שר הביטחון והרמטכ"ל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר