לאחר הפרסום ב"ישראל היום": ברשות האוכלוסין החליטו שאנדריי יישאר בישראל

במשך שנים ניסה עולה צעיר מרוסיה להיאבק בביורוקרטיה הישראלית ולהפוך לאזרח מן השורה • ברשות האוכלוסין סירבו בתוקף לאפשר זאת, למרות שעבר הליך השבה ליהדות, והוא עמד בפני גירוש מהארץ • כעת הוענקה לו תעודת זהות כחולה • לאה אהרוני, שליוותה אותו: "מברכים על ההחלטה להעניק לו אזרחות וכך לשים סוף לעוול ארוך"

תעודת זהות ישראלית. צילום: קוקו (אילוסטרציה)

אנדריי אברמוב (22) עשה מאמצים כבירים על מנת לעלות לישראל. הוא השתתף בתוכנית נעל"ה, למד בתיכון בישראל, הגיש בקשות לאזרחות ואפילו עשה הליך שיבה ליהדות. אך חרף זאת ברשות האוכלוסין וההגירה סירבו להגדירו כיהודי ופעלו באופן אקטיבי לגרש אותו מישראל. לאחר פרסום הסיפור האבסורדי ב"ישראל היום" התקפלו הרשויות, ואנדריי קיבל את תעודת הזהות הנכספת ויוכל להגשים את חלומו – להתגייס לצה"ל.

לפני כשלושה שבועות פורסם ב"ישראל היום" סיפורו של אברמוב, שנולד בעיר סנקט פטרבורג ברוסיה, לאם יהודייה ולאב שאינו יהודי. כשהיה בן 15, הגיש בקשה ללמוד בתוכנית נעל"ה, עם כוונה לעלות לישראל, וקיבל אישור של הקונסול הישראלי. הוא סיים את לימודיו בתיכון בישראל, כולל בחינות לבגרות, אך אז, רגע לפני שקיבל את הצו הראשון, נאמר לו שאזרחותו הישראלית לא מאושרת ולכן הוא צריך לעזוב את ישראל.

משרדי רשות האוכלוסין וההגירה בת"א, צילום: יהושע יוסף

לדברי אברמוב, הסיבה שבקשתו נדחתה היא שאמו סיפרה לקונסול שהוטבל לנצרות, זאת ככל הנראה מכיוון שאביו לא היה יהודי. "ברור שאני לא בחרתי בזה. גם בכל השנים בבית שלנו לא קיימו שום מנהגים נוצרים", הוא הבהיר.

הצעיר המופתע פנה לרשות האוכלוסין ולבית המשפט, אך לדבריו הכל היה סגור בפניו ולכן נאלץ לעזוב את ישראל למשך שנתיים. לאחר מכן שב לישראל, והחל בפעולות שיוכיחו שהוא שייך לעם ישראל ולמדינת ישראל. בין היתר, עבר ברית מילה והליך השבה ליהדות בבית הדין הרבני, כולל קבלת מצוות וטבילה במקווה. לאחר מכן, פנה שוב לרשות האוכלוסין וביקש להכיר בו כיהודי, אך שוב סורב.

"נמצא במבוי סתום"

רגע לפני הגעה נוספת לבית המשפט כדי לקבל אישור להישאר בישראל, בין היתר על מנת להתגייס לצה"ל, פנה ל"ישראל היום" על מנת שסיפורו יקבל ביטוי ציבורי. "אני מרגיש שאני נמצא במבוי סתום, ואין מי שבאמת יכול לעזור", אמר בתסכול.

משרדי רשות האוכלוסין וההגירה, צילום: גדעון מרקוביץ'

אך אז התחולל מהפך: מרשות האוכלוסין וההגירה הודיעו כי הם מסכימים להעניק לו את תעודת הזהות הישראלית הנכספת.

את אנדריי ייצגו וליוו במהלך מאבקו ברשויות בישראל לאה אהרוני, מנכ"לית ארגון "Our People", עו"ד אביטל קידרון ושמעון הר שלום, במסגרת קלינקה משפטית שמפעיל הארגון. "אנחנו מברכים על ההחלטה של משרד הפנים להעניק אזרחות ישראלית לאנדרי אברמוב וכך לשים סוף לעוול ארוך-שנים. אנחנו מקווים שמדיניות זו תיושם גם במקרים דומים אחרים", מסרה אהרוני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר