מסריח – אבל בריא בטירוף: כל מה שאתם חייבים לדעת על השום

לרגל יום השום הבינלאומי, בדקנו כמה דברים בנוגע לשום, שמיוחסות לו סגולות רבות ושתרבויות רבות משתמשות בו מזה אלפי שנים • מה קובע מה תהיה עוצמת הריח שלו, מה כל כך בריא בו – וגם: מתכון לעוף עם המון שום

שום. צילום: Getty Images

לשום, אשר נעשה בו שימוש בתרבויות שונות מזה אלפי שנים, מיוחסות סגולות רבות, ונעשה בו גם שימוש לאמונות תפלות שונות, כמו הנחתו בעגלות תינוק נגד עין הרע. לרגל יום השום הבינלאומי שחל היום (שישי), יצאנו לבדוק כמה דברים לגבי המאכל הפופולרי.

זהו צמח פקעת המכיל כמות גדולה של תרכובת גופריתית, שמטרתה להרחיק ממנו בעלי חיים. יחד עם האנזימים שבתוך השום, התרכובת מייצרת את האליצין, שקובע את חריפותו של השום ושמעניק לו את הריח האופייני והסגולות הרפואיות שלו. הריח יהיה עוצמתי בהתאם לסוג השום, וזה יופיע רק כאשר הוא נחתך או נכתש. מכיוון שהוא נפלט מהתאים, בבישול בטמפרטורה גבוהה טעמו של השום מתעדן בגלל שתרכובת האליצין מתפרקת בזמן בישול.

חוקרים זיהו את החומר שגורם לפליטת הריח האופיינית של השום כבר לפני 25 שנים. כשאנו אוכלים שום, מערכת העיכול מפרקת את התרכובת – ובסופו של דבר זו נספגת בדם ומופרשת דרך העור, הזיעה, השתן והנשימה שלנו. ניתן למתן את הריח אם אוכלים לצד השום מזונות כמו פטרוזיליה, מיץ לימון, נענע או תפוחים. נוסף על כך שהוא דל בקלוריות, חשוב לזכור שהשום עשיר בטעם ומתאים גם לכל מי שרגיש למלח או למזון חריף.

המון סגולות בריאותיות. שום, צילום: Getty Images


כתבלין באוכל, אפשר להשתמש בשום אם מבקשים טעם חזק במנה. אם תרצו שהטעם שלו יהיה בולט יותר, השתמשו בשום כתוש או חתוך, ואם תרצו את טעם השום שלכם עדין יותר – תאכלו אותו אחרי אפייה או בישול.

סגולות רבות מיוחסות לשום מבחינה בריאותית, החל מהפחתה של כולסטרול רע (LDL כולסטרול), טריגליצרידים, לחץ דם, מניעת זיהומים וגם להיאבק בהצטננות. תוצאות המחקרים השונים אמנם סותרות, אך חשוב לציין כי יש בשום מרכיבים שמצביעים על יתרונות בריאותיים, במיוחד של מרכיב האליצין.

מתכון לעוף עם המון שום:

רכיבים:

  • 6 כרעי עוף שלמים (עם העור)
  • 4 פרחי שום שלמים מפורקים ומקולפים (כ-80-60 שיני שום נקיות)
  • רוזמרין או טימין, לפי הטעם
  • 4 כפות שמן זית 4
  • פפריקה מתוקה או מעושנת, לפי הטעם
  • מלח
  • פלפל שחור

הוראות הכנה:

  1. מחממים תנור ל-200 מעלות.
  2. מניחים את הקרעים בתבנית משומנת.
  3. מפזרים את השום, הטימין/רוזמרין, המלח, הפלפל והפפריקה מסביב לכל העוף, ומפזרים מעט שמן זית מלמעלה.
  4. סוגרים את התבנית בנייר אלומיניום.
  5. צולים את העוף כשהוא סגור בתבנית במשך כ-30 דקות. לאחר מכן, מסירים את נייר הכסף – ואופים ל-20 דקות נוספות. שיהיה בתיאבון!

הכותבת היא דיאטנית מחוזית במכבי שירותי בריאות – מחוז צפון

הדיאטנית לני ברגר-פכט, צילום: מכבי שירותי בריאות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר