הפקולטה למדעי הרמאות?

מחקר שערך ראש החוג ללימודי מידע במכללה האקדמית גליל מערבי: יותר מ־95% מהסטודנטים חוטאים ב"אי יושרה" • נשים מרמות באותו השיעור כמו גברים

צילום: GettyImages // עורך המחקר: "מאמין שהמספר האמיתי קרוב יותר ל־100%" (אילוסטרציה)

האם במהלך הלימודים האקדמיים יצא לכם להעתיק בבחינה, "לעגל פינות" בתרגילים ואולי אפילו לבצע פלגיאט קטן ובלתי מזיק? אם התשובה חיובית, מתברר שאתם לא לבד: ממחקר חדש עולה כי יותר מ־95 אחוזים מהסטודנטים חוטאים באי יושרה אקדמית בדרך אל התואר. 

את המחקר, שבחן את עמדות הסטודנטים ביחס לסוגיית היושרה האקדמית, ערך ראש החוג ללימודי מידע במכללה האקדמית גליל מערבי, ד"ר יהודה פלד. המחקר חילק את המונח "אי יושרה אקדמית" לארבע קטגוריות: רמייה (העתקה או שימוש במכוון ובמזיד במידע או בחומר עזר שאינו מאושר בכל מטלה אקדמית), פבריקציה (למשל, המצאת נתונים כוזבים באופן מגמתי בעבודות אקדמיות), סיוע לסטודנט אחר בניגוד לנהלים (דוגמת מתן עזרה במטלות אקדמיות אישיות) וייצוג רעיונות והיגדים של אחר כאילו היו שלך. במסגרת המחקר התבקשו 153 סטודנטים ממכללות בארץ לדרג את הקטגוריות על פי חומרתן באמצעות סיטואציות היפותטיות. כך למשל, סיטואציות דוגמת העתקה במבחן, שימוש בחומר פסול או קניית עבודות אקדמיות נחשבו באופן מובהק לחמורות יותר מאחרות. מנגד, עבירות כגון "המצאת משבר משפחתי לצורך דחיית מועד הגשת תרגיל" או "קבלת ציון בתרגיל קבוצתי למרות אי השתתפות בו" נחשבו לחמורות פחות. 

עוד עולה מהממצאים כי נשים אמנם מרמות באותו השיעור כמו גברים, אך מעניין לראות כי רבות מהן התייחסו בחומרה גם לעבירות ה"קלות" יותר, בניגוד לעמיתיהן מהמין החזק וחשו לגביהן אי נעימות. "הבדלים אלה מוכרים ולרוב הם מוסברים ברגישות המצפונית הגבוהה המיוחסת לנשים, בעוד גברים יותר מוכווני מטרה ותחרותיים", הסביר פלד. הוא, אגב, חושב שהסטודנטים מרמים אף יותר משגילה המחקר. "אני זהיר בנוגע לאומדן", הוא טוען, "אך מאמין שהמספר האמיתי קרוב עוד יותר ל־100 אחוזים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר