בינתיים, אתמול חזרו תלמידי מערכת החינוך ללמידה מלאה - אך עיני המערכת כבר נשואות לפרויקט הדגל - הארכת שנת הלימודים בחודש נוסף, יולי, כפי שהצהיר שר החינוך יואב גלנט. התוכנית מיועדת לכל שכבות הגיל פרט לכיתות י"ב, שיוצאות ממערכת החינוך, כלומר: מגני הילדים ועד כיתות י"א.
הארכת שנת הלימודים היא וולונטרית הן מבחינת הצוות החינוכי והן מבחינת התלמידים - כלומר, הם לא יחויבו להגיע לבתי הספר והגנים, אלא רק מי שירצה בכך. במקרה שייווצר פער בכוח האדם החינוכי, אל גני הילדים והכיתות ייכנסו סטודנטים ותומכי הוראה.
עניין זה צפוי ליצור כמה אתגרים, שכן לא מדובר במורות שמכירות את הילדים ויודעות למשל היכן יש להם פערים בחומר הלימודי, וכיצד להעביר את החומר כדי לצמצם את הפערים האלו. כך גם בגנים, שאליהם יוכנסו עובדים אחרים, שלא בהכרח מכירים את הילדים הרכים, שעבורם זו עלולה להיות טלטלה לא פשוטה.
אגב, במשרד החינוך העבירו לפני יום העצמאות סקר למורים כדי לבדוק את היענותם להגיע וללמד ביולי, אלא שמדובר בעבודת מטה, ורק בתחילת יוני יידעו בוודאות מי מתכוון להגיע ללמד.
סוגיה נוספת נוגעת למספר ימי הלימוד - כרגע אף אחד לא מוכן להתחייב כי יתקיימו לימודים גם בימי שישי. מדובר בשאלה של כוח אדם ותקציב, ונראה כי ידו של משרד האוצר לא תהיה קלה על הברז. גם אורך הלימודים הוא משמעותי - משרד החינוך אינו מתחייב למינימום שעות למידה ביום.
ומה באשר לתכנים? התלמידים צפויים ללמוד שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים, וכן מקצועות העשרה. עם זאת, סביר להניח שעל מקצועות רבים משרד החינוך פשוט ייאלץ לוותר. בתוך כך, יהיו גם לא מעט פערים רגשיים לטפל בהם - כך שאולי דווקא צריך להכניס לכיתות אנשי מקצוע, ולא רק מורים שילמדו את החומר.
דני פסלר, מנכ"ל רשת החינוך ובתי הספר "עתיד", אמר כי "הארכת שנת הלימודים גובשה, למיטב הבנתי, ללא התייעצות עם השטח ועם מנהלי בתי הספר".
לדבריו, "מרבית המורים יעדיפו שלא לעבוד ביולי, ולהעסיק צוות ארעי לתלמידי חטיבות הביניים וכיתות י'-י"א נראה לא אפקטיבי ואף פוגע. התלמידים ומשפחותיהם זקוקים לחופשה כדי לנסות לשוב לשגרת חייהם".
מנהלת בית ספר על־יסודי שבו כאלף תלמידים, אמרה אף היא כי "צוותי ההוראה עבדו לא רק כמורים, אלא ליוו את תלמידיהם רגשית ונפשית, ולא ייתכן שיגמלו לנו בזה שיאריכו לנו את שנת הלימודים".
ד"ר אלי וינוקור, סגן נשיא לאסטרטגיה ולפיתוח אקדמי במכללה האקדמית להוראה גורדון, אמר: "יעילות 'בית הספר של החופש הגדול' תלויה במה שיקרה בו בפועל. השנה האחרונה יצרה פערים קוגניטיביים, חברתיים ורגשיים בין הילדים".
לדבריו, "תפקיד 'בית הספר של החופש הגדול' יהיה לסייע בסגירת הפערים הללו. אם בית הספר יבנה תוכנית מותאמת לכך כולם ירוויחו, אך אם יתפקד כקייטנה, הוא יגרום יותר נזק מתועלת".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו