ירידה ברווחים של רכבת ישראל בשנה החולפת - כך עולה מהדו"ח הכספי שפרסמה החברה. על פי הדו"ח, הרכבת סיימה את שנת 2020ברווח כולל של 30מיליון שקלים - ירידה של קרוב ל-%20 בהשוואה ל-2019 שהסתיימה ברווח של 36מיליון.
הכנסות החברה ירדו גם הן והסתכמו בשנה החולפת בכ-2.4 מיליארד שקלים - לעומת 2.5 מיליארד ב-.2019 הרווח התפעולי בנטרול פחת והפחתות בשנת 2020עמד על 2.5מיליון שקלים, בהשוואה לחצי מיליון בשנת .2019
בעקבות הסגרים של הקורונה, היקף הנסיעות ברכבת צנח ביותר מ-%65 בשנה החולפת - ל-24 מיליון בלבד ב-.2020 בהתאמה, ממוצע הנסיעות היומי בשנת 2020ירד ל-119 אלף לעומת 259אלף ב-.2019 ההכנסות מהסעת נוסעים צנחו בכ-%70 והסתכמו ב-241 מיליון שקלים בשנה שעברה.
לטענת הרכבת, ממוצע דיוק הרכבות בשנת 2020עמד על 95.7 אחוזים, לעומת 90.8אחוזים בשנת .2019 "שיפור זה מיוחס לתשומת לב ניהולית לצד מיקוד בהיערכות תפעולית, בין היתר על ידי העמדת רכבות כונניות במיקומים אסטרטגיים ברשת", טוענים ברכבת.
עם תחילתו של המשבר בסוף פברואר 2020 נרשמה ירידה חדה במספר הנסיעות, וכן דילול של קווי הנסיעה בחודש מרץ עד כדי הפסקה מוחלטת ב-26 במרץ, בהנחיית הממשלה. תנועת הרכבות חודשה בהנחיית הממשלה לקראת סוף יוני עם נתוני נסיעות נמוכים בהשוואה לרמתם לפני פרוץ המשבר, אשר אפיינו גם את החציון השני.
"האצה בתשתית החשמול"
"במהלך השנה האחרונה האיצה רכבת ישראל פרויקטים רבים בתחום התשתית, החשמול, שדרוגי תחנות, תחזוקת הצי הנייד ועוד", אומרים ברכבת ישראל. "האצה זו הביאה להקדמה של לוחות זמני הפרויקטים השונים. כך למשל, הואצה תשתית החשמול המבוצעת כיום ברשת הרכבתית כולה, והושלמה בהקדמה משמעותית פתיחת כל הקו המהיר בין ירושלים יצחק נבון עד לתחנת הרצליה, והפעלתו לנוסעים ברבעון השלישי.
כמו כן, הואצה הנחת תשתית החשמול לכיוון נתניה וממשיכה העבודה הנמרצת לחשמול הקו מאשקלון לתל אביב ולקשת השרון. במהלך החציון השני החלו להיקלט הקרונועים החשמליים החדשים, אשר צפויים להיכנס לשירות לקראת סוף שנת .2021 החברה נמצאת במגעים אל מול המדינה לניסוח הסכמות בדבר חתימת הסכם הפעלה חדש שיחול החל משנת ."2021
באופן טבעי הובלת המטענים נפגעה פחות מהסעת נוסעים, ובשנת 2020הובילה הרכבת 8 מיליון טונות מטענים, לעומת 8.5 מיליון בשנת .2019ההכנסות מהובלת מטענים עמדו בשנה שעברה על 168 מיליון שקלים - ירידה של כ-%7.5 בהשוואה ל-.2019 "ההפסד במגזר המטענים מיוחס בין היתר להקטנת כמות רכבות המטען המופעלות, בשל הפסקת תנועה יזומה לצורך עבודות תשתית ופיתוח, וכמו כן לצורך עבודות לחשמול רשת המסילות", נמסר מהרכבת.
"בשנת 2020החלה רכבת ישראל בביצוע פרויקט המסילה המזרחית אשר תהווה ציר עוקף למסילות החוף ופרוזדור איילון, ותגדיל משמעותית את הגמישות התפעולית של רכבת ישראל וכן את פוטנציאל שינוע המטענים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו