הרבה יותר ממתנקש: שיחקנו בהיטמן 3

הוא חוזר – ובדיוק בזמן: המשחק החדש מחזיר אותנו למשימות החיסול של סוכן "47" עם עלילה חזקה וחוויה, אך קצרה • הסקירה המלאה

מקור: IO Interactive

ברוך השב: בזמן שאנחנו בעיצומה של תקופת הקורונה וכולנו מקורקעים לחלוטין, סטודיו IO Interactive נותנים לנו את ההזדמנות להיכנס לחליפת הטוקסידו של סוכן 47 (המכונה פשוט "47") – שיבוט מהונדס גנטית שמהווה את החייל המושלם – ולצאת עמו למסע חובק עולם.

בהיטמן 3 (Hitman 3) תתחילו בצניחה חופשית בדובאי, תמצאו את עצמכם באנגליה הקרירה והסגרירית, תחגגו בגדול בגרמניה, ואפילו אסיה ודרום אמריקה מככבות - עד שתגיעו למזרח אירופה. וכל זה קורה במשחק שייקח את סיפורו של "47" ויסגור אותו בשישה פרקים שיספקו לכם מעטפת כמעט מושלמת של בידור מעולה. 

המשחק שסוגר את טרילוגיית היטמן המעולה, שהחלה אי שם בשנת 2016, הוא משחק די קצר, קולע ונותן רושם ראשוני של יותר - תוספת למשחקים הקודמים ולא משחק בפני עצמו.  אך מדובר ברשום ראשוני בלבד.

אף על פי שהמשחק שוחק על קונסולת הדור הבא Xbox Series X וגם הותאם אליה, לא הרגשתי שינוי גרפי מרענן במיוחד. 

הגרפיקה אומנם נחמדה וחדה, אך נדמה שהקונסולה החדשה מוסיפה בעיקר עניין של רעננון תמונה מהיר – דבר שבהחלט היה ניכר, אך לא מעבר לכך.

לכן, אם אתם בעלי פלייסטיישן 4 או Xbox One, דעו שהמשחק זמין גם לכם וככל הנראה שהשינוי הגרפי לא יהיה כזה משמעותי. הממשק של המשחק, גם על חלק מהמגרעות שלו בעיקר בתחום השליטה בדמות, נותר כמעט זהה לחלוטין – דבר שיהווה יתרון לשחקני היטמן וותיקים שפשוט רוצים לצלול לעולם שהם מכירים ולגלות עוד פרק נוסף בעולמו של "47". 

יתרון נוסף וענק לשחקני היטמן 1 ו-2 הוא שהיטמן 3 יסונכרן עם השמירות הקודמות שלכם, דבר שיגרום לכם ליטרלי להמשיך מהמקום שבו הפסקתם.

איזה עולם איזה עולם (ולא משעמם לי בן אדם)

אי אפשר להתעלם מהמפות חובקות העולם שבהן מתנהלת העלילה. את המשחק כאמור תחלו בצניחה חופשית לעבר הבניין הגבוה בדובאי, בורג' אל-ג'זאלי (מבוסס על בורג' אל-ח'ליפה), שם תצטרכו להסתנן בחוכמה אל תוך המבנה מבחוץ ולבצע חיסול כפול.

לאחר מכן, להבדיל מהעתידנות והראוותנות של דובאי, תמצאו את עצמכם במישור אפרורי ורחב ידיים באנגליה ואחוזת ענק עתיקת יומין שופעת בהיסטוריה ומלאת תעלומות.

המפות של המשחק עושות לכל הסדרה עד כה כבוד עצום. הן מעוצבות בטוב טעם, מלאות בפרטים ובעיקר מהפנטות. 

כן, ברור, אתם צריכים לחסל פה ובחוכמה, תכף גם נרחיב על כך, אבל תעצרו רגע ותתלהבו ממה שקורה סביבכם, תחקרו כל פינה, כל מסתור ותשטפו את העיניים כי המפות הייחודיות האלה לא חוזרות על עצמן לאורך המשחק – כל מפה (או שלב, או פרק, או איך שתרצו לקרוא לזה. לא יודע למה אבל זורם לי לקרוא לזה מפה) עומדת בפני עצמה. 

צילום מסך
צילום מסך

הקונספט של המשחק עצמו די פשוט, שישה שלבים כאשר בגמר כל שלב תתקדמו בעלילה, המעט מסובכת לדעתי, של המשחק. פה אני חייב לציין שבמידה ולא שיחקתם בשני המשחקים הקודמים בסדרה, יכול להיות שלא תבינו מה קורה בדיוק כי מדובר בהמשך כמעט ישיר. המשחק עדיין מהנה, אך אני משער שתעברו 2-3 שלבים עד שיהיה לכם רגע של: "אה! הבנתי מה רוצים ממני".

מהלך השלבים עצמם במשחק הוא די פשוט: כל שלב מתחיל בסרטון סינמטי קצר שבו תקבלו רקע על מה, מי ולמה, הכרת מטרת החיסול שלכם, הכרת האזור בו תשהו ויאללה – ציד מוצלח "47". מפה והלאה? כל אחד יחווה את המשחק בצורה שונה כי זה בשלב זה הכל הופך להיות אך ורק תלוי בשחקן עצמו. הדרך בה תתקדמו בשלב, הדרך בה תחסלו את המטרות שלכם, הדרך בה תקבלו החלטות מסוימות היא שונה משחקן לשחקן.

מגיע ל- IO Interactive שאפו על כך, כיף תמיד להיתקל במשחקים שמספקים חווית משחק שונה בין שחקן אחד לשחקן אחר. 

כמובן שהמשחק דוחף ומעודד אתכם להיות המתנקש האיטי; זה שמתגנב לאט למטרה שלו בלי שהיא שמה לב, מחסל ונעלם בהרף עין.

אבל היי, בהיטמן 3 יש לכם עוד אפשרות שהיא לשלוף אקדח ולהתחיל לרסס את שומרי הראש עד שתגיעו למטרה – אם מתחשק לכם - לכו על זה, אבל זה לא עומד להיות לכם קל וגם בדרך תפספסו את כל הכיף שיש למשחק להציע.

כי בתחבולות תעשה לך מלחמה

להיטמן 3 אתם צריכים להגיע לא רק כמתנקש שיודע להסתתר היטב ולהשתלב בסביבה, אלא גם בעיקר כמתנקש מאוד חכם. 

המשחק בנוי על כך שתחשבו מחוץ לקופסה. כל פריט שתוכלו לשים עליו יד יכול גם לשמש אתכם בצורה כזאת או אחרת בדרך לחיסול המטרות שלכם, חלק מהפריטים אף יראו סתמיים לחלוטין ופה בא המקום של הגדלת הראש. 

זה היופי בהיטמן 3, הוא קצת ריאלי בנקודות האלה (וקצת בכלל לא ריאלי בנקודות אחרות שארחיב עליהן בהמשך), כי אפילו ברווז גומי יכול לשמש אתכם בכך שתזרקו אותו לצד השני של החדר, תבלבלו את המאבטח שיביט בברווז בתימהון ולא ישים לב לבחור הקירח מאחוריו שעתיד לשבור לו את המפרקת.

צילום מסך
צילום מסך

אל תצפו למשחק מחבואים מאתגר במיוחד, בניגוד גמור למשחקי מתנקשים אחרים כמו Assassin's Creed, המאבטחים והדמויות העוינות בתוך המשחק הם במקרה הטוב טיפשות לחלוטין עד כדי כך שזה פשוט לא אמין. אני מודה שבהתחלה זה עצבן אותי, המאבטחים מתנהגים ככאלה שלא הצליחו לסיים גן טרום-חובה. אתה רואה בחור שהולך במדי מאבטח ושנייה לאחר מכן חוזר במדי טבח, זה לא נראה חשוד?

אתה שומע אזעקה בחדר סגור, אתה נכנס לחדר הסגור – לא תבדוק מאחורי הפינה? "אוי, הבחור שעבד איתי שנים נעלם אבל היי – יש פה בחור חדש לגמרי הוא נראה בסדר, היי בחור חדש!" נו באמת. כשעבדתי באבטחה בעברי, היה לנו עניין של "סריקות", מושג שככל הנראה המאבטחים והשומרים בהיטמן 3 (שהם מרבית הדמויות בעצם) לא למדו מעולם. 

כמובן, אל תזלזלו בהם לגמרי – ברגע שתפשלו ותחשפו את עצמכם, הם יפתחו עליכם את כל זעם האלוהים ויכו בכם את עשרת מכות המצרים שלהם, ברגע שמאבטח אחד קלט אתכם – כולם בסביבה הקרובה יקלטו אתכם ויחתרו למגע.

בכל הפעמים שזה קרה לי לא הייתה דרך אלגנטית לצאת מכך אלא בקרב יריות מדמם במיוחד שברוב הפעמים גם יצא שהפסדתי בו. טיפ ממני: גם אם המאבטח שכרגע "טיפלתם" בו שוכב חסר תנועה וגם אם החלטתם לא להרוג אותו -גשו רגע ותנו לו נוק-אאוט לוידוא.

כמובן שאתם לא יכולים ללכת ופשוט להשאיר מאחוריכם שביל של גופות ואנשים מחוסרי הכרה, קצת מחשיד, לא? החבאת הראיות היא חלק עצום במשחק. תבינו איפה אתם יכולים להחביא את מחוסרי ההכרה ואיך להיפטר מהגופות, זה לוקח טיפה זמן לפתח את החוש הפלילי הזה אבל זה גם יגיע אליכם בסוף.

יש עשרות דרכים מקוריות לעבוד על המאבטחים והדמויות העוינות לאורך המשחק, אני לא אחשוף יותר מדי מחשש לעשות ספוילרים אבל כן אגיד דבר כזה: גם אם עילפתם איזה עובד ניקיון אומלל והתחזיתם אליו - לא בטוח שזו התחפושת הנכונה לאותו רגע ספציפי באותו מיקום ספציפי, ויכול להיות שרק הפלתם את עצמכם.

תפעילו את הראש – כמו שאמרתי המשחק הזה דורש המון חשיבה מחוץ לקופסה. גם אם בכל זאת התחזיתם למישהו והצלחתם לעבוד על שני מאבטחים, לא בטוח שתצליחו לעבוד על השלישי, המשחק דורש מכם להיות עם אצבע על הדופק לאורכו וערניים לסביבה שלכם בכל עת.

צילום מסך
צילום מסך

קחו את הזמן והאזינו לסביבה שלכם

לצד ההתפעלות מיופי שש המפות (או השלבים, עדיין לא החלטתי איך יותר נכון לקרוא לזה), יש כאן רובד נוסף חשוב אין להתעלם ממנו. כן, באנו לחסל מטרה X אבל מתברר שאם תפתחו את האוזניים ותאזינו לשיחות של ה-NPC'S  במשחק (דמויות שתולות בתוך עולם המשחק שאינן ניתנות לשליטת שחקנים) יפתחו לכם משימות צדדיות או עוד ענף בתוך קו העלילה של אותה מפה. וזה שווה, ממש שווה. 

מצאתי את עצמי פתאום נכנס לנעליו של בלש פרטי שחוקר ופותר תעלומת רצח רחבת היקף ומסתורית (כן, האירוניה כרגע זרקה את עצמה מהבורג' אל-ח'ליפה) ונהניתי בטירוף! מדובר רק בדוגמה אחת מתוך עשרות משימות צדדיות שקיימות לאורך ששת השלבים שיזרקו אתכם רגע לסוג של קווסט קטן וצדדי.

צילום מסך
צילום מסך

ואל תדאגו, המשימות לא ירחיקו אתכם מהיעד שלכם שהוא לחסל את מטרת X או Y, להיפך – הם יובילו אתכם למטרות הללו בסופו של דבר בדרך מקורית ושונה. לצד כל האקשן, היטמן 3 גם מלא בתוכן ובדיאלוגים מרעננים. מדובר במשחק שמתובל בקומיות מטורפת, שיחות שיגרמו לכם להתפוצץ מצחוק, רכילויות שיעזרו לכם לאסוף עוד מידע על המטרה שלכם ואינפורמציה שתוסיף נופך לעולם שבו אתם נמצאים ברגעים אלה. 

אחרי שחרשתי את העלילה המרכזית שעוטפת את המשחק, למען האמת, אחרי שהנחתי את השלט – היא פתאום נראתה שולית למדי ולא כה קריטית להבנתי והנאתי מהחוויה המלאה שהיא 'היטמן 3'. 

לסיכום

נראה ש- IO Interactive הלכו פה על נוסחת ה"בידור על פני סיפור" ואני דווקא לגמרי בחור של עלילה טובה וחזקה. 

אבל לפעמים בא לך להרים את הרגליים ופשוט להנות מבידור קל, קצר וקולע – ובמקרה הזה – קצר במיוחד כי את המשחק כולו סיימתי תוך 9 שעות בלבד. 

היופי במשחק הוא ששום דקה לא הייתה דומה לקודמותיה, החיסולים והאופי שלהם היה שונה והכל היה מתובל בקומיות נחמדה לצד רגעים רציניים, דרמטיים עם תפניות בעלילה שיסובבו לכם את הבטן. סיפורו של "47" מגיע לסיומו בהיטמן 3, אבל אל תדאגו עוד בחור לבוש טוקסידו מחכה לכם מעבר לפינה. כן, IO Interactive מפתחים בימים אלה את סדרת המשחקים הבאה שלהם: פרויקט 007 או אם תרצו ג'יימס בונד.

ברגע שהבנתי שזה הכותר הבא של החברה זה הוביל לצחקוק קל, בגלל כל מיני רפרנסים קטנים בהיטמן 3 שקפצו לי לעין ופתאום גרמו לי להבין – הם עושים לי טיזינג ברגעים אלה ממש.  יש חבר'ה שנונים ב-IO Interactive.

אז ציד מוצלח, ושאלוהים ינצור את המלכה.

ציון סופי: 8/10

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר