יצירה אבודה של מוצרט תנוגן היום בבכורה

היצירה, אלגרו ברה מז'ור לפסנתר, נכתבה כשהמלחין האוסטרי הגאון היה בן 17 - והתגלתה לאחרונה • הערב (רביעי) היא תבוצע לראשונה בזלצבורג לרגל יום הולדתו ה־265 של מוצרט, שחל היום

צילום: ISM/Wolfgang Lienbacher // תווי היצירה שהתגלתה

יצירה אבודה של מוצרט, שהתגלתה לאחרונה, תנוגן הערב בבכורה עולמית במסגרת שבוע מוצרט בפסטיבל זלצבורג. 

היצירה, אלגרו ברה מז'ור לפסנתר, תנוגן בידי הפסנתרן הקוריאני הצעיר סונג ג'ין צ'ו, המוכר לקהל הישראלי מאז זכה במקום השלישי בתחרות הפסנתר ע"ש רובינשטיין לשנת 2014. ניתן יהיה להאזין ליצירה במגוון פלטפורמות מקוונות, ובהן ספריית ה־VOD "אריה" והבמה הדיגיטלית של חברת המוזיקה הגרמנית דויטשה גרמופון (שתיהן בתשלום). 

מוצרט מת בשנת 1791 ובחייו הקצרים - 36 שנים בסך הכל - הספיק לכתוב כמות אדירה של מוזיקה, שאותה הקפיד למיין ולרשום בקטלוג יצירותיו. עם מותו מכרה אלמנתו קונסטנזה כמה מכתבי היד שנותרו בחזקתה, וכך אבדו עם השנים כמה מיצירותיו. ואכן, מדי פעם "צצים" כתבי יד אבודים במכירות פומביות. 

היצירה שנתגלה לאחרונה, נכתבה משני צידיו של דף יחיד, אורכה כדקה וחצי בלבד והיא מתוארכת לשנת 1773, בזמן שמוצרט היה בן 17. כתב היד נשמר לאורך תחילת המאה ה־19 במשפחתו של מוזיקאי חובב בשם אלואיז פוקס, וממנה עבר לידי סוחר ספרים וינאי. בתחילת המאה ה־20 התגלגל לידיו של מהנדס הולנדי. בשנת 2018 נמכר כתב היד לקרן מוצרטיאום הבינלאומית, המרכזת את כתבי היד של המלחין, והערב - לרגל יום הולדתו ה־265 של המלחין (הוא נולד ב־27 בינואר 1756) היא תבוצע לראשונה בביצוע פומבי.

המנהל האמנותי ויאסון (משמאל) והפסנתרן סונג ג'ין צ'ו (במרכז)// צילום:  ISM/Wolfgang Lienbacher
המנהל האמנותי ויאסון (משמאל) והפסנתרן סונג ג'ין צ'ו (במרכז)// צילום: ISM/Wolfgang Lienbacher
"הבכורה העולמית של האלגרו ברה מז'ור היא הדובדבן של עוגת יום ההולדת של מוצרט האהוב שלנו", אמר המנהל האמנותי של שבוע מוצרט של פסטיבל זלצבורג, הזמר רולנדו ויאסון, "המוזיקה של מוצרט מעניקה לנו נחמה בזמנים קשים, והיא נקודת אור באפלה, שבזכותה אפשר להמשיך לקוות שיבוא יום שבו הקהל והמוזיקאים ייפגשו שוב באולם הקונצרטים. בינתיים נוכל לחלוק עם הקהל את שבוע מוצרט בצורה מקוונת, ולהיות עדים לערב היסטורי בזכות בכורה עולמית זו".  טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר