ביקורת משחק: Ori and the Will of the Wisps

המשחק שרק לאחרונה יצא לאקסבוקס ולמחשב הגיע גם לקונסולה הניידת של נינטנדו • שיחקנו והתאהבנו ביצור הקטן והחמוד שנפל מהשמיים • הסקירה המלאה

צילום: צילום מסך

משחק ההמשך Ori and the Will of the Wisps יצא בתחילת 2020 לאקס בוקס ולמחשב. כעת, הוא מגיע לראשונה לקונסולת הסוויץ' של נינטנדו וניתן לקחת את ההרפתקאה המופלאה הזאת איתנו לכל מקום. האם החוויה יכולה להיות זהה גם במכשיר נייד? שיחקנו וחזרנו עם כמה מסקנות.

החגיגה נמשכת

למי שלא מכיר את המשחק הראשון בסדרה, מדובר על יצור קטן וחמוד בשם אורי (ORI) שהוא סוג של "רוח שומרת" שנפלה מהשמיים. את אורי אימצה יצורה בשם נארו (Naru), מה שהתרחש עוד בעלילת בגרסה הראשונה. בלי יותר מדי ספוילרים - המשחק הנוכחי הוא השני בסדרה וממשיך את הסיפור כאשר מצטרפת לחבורה גם אפרוחית קטנה בשם קו (Ku).

החוויה מתחילה בסרטון פתיחה שלא יבייש סרט של דיסני וישר משתלט על רגשות השחקן, כאשר חווים יחד עם הדמויות את גדילתה של קו וההבנה שהיא לא יכולה לעוף עד שאורי מצליח לעזור לה למרבה השמחה, אך מהר מאוד אחרי הרגע המרגש - האווירה שוב נהיית עכורה ואורי וקו הולכים לאיבוד ביער אפל. המשימה של אורי היא להציל את קו האפרוחית ואת היער מפני הרוע שהולך וגודל על ידי הצלת ארבע ישויות אור רוחניות הקרויות ה-Wisps.

טריילר למשחק Ori and the will of the Wisps

מתוך ערוץ היוטיוב של Nintendo

ערבוב סגנונות

המשחק הוא בסגנון ה"מטרואידוואניה" (Metroidvania), שזה למעשה תת ז'אנר של משחקי האקשן-הרפתקאות. השם של הז'אנר הוא חיבור של שני שמות משחקים סופר מוכרים: מטרויד (Metroid) וקסטלוואניה (Castlevania). שילוב שני סגנונות משחקים שהיו קיימים עוד מהדורות הראשונים של הגיימינג, במשחקים מהסוג הזה התצוגה היא בדרך כלל דו-מימדית מהצד (Sidescroller) גיבור הסיפור נע מימין לשמאל או להיפך ובדרך נלחמים בכל מיני אויבים, הז'אנר כולל בתוכו חפצים, נשקים ויכולות שונים שאפשר לאסוף וההתקדמות לא ליניארית. 

ב'אורי' הגרפיקה היא בשילוב של דו-מימד ותלת מימד והרקע מאחורה של נופים כל כך צבעוני ומרשים כך שבאמת קל ללכת לאיבוד ביופי של המשחק. העלילה מתרחשת ביער ניוון (Niwen) שמחולק לכמה אזורים, בכל פעם שאורי יגיע למקום חדש - במפה תפתח האפשרות לראות לאן הדרכים מתפתחות, כאשר במקומות בהם אורי עוד לא ביקר לא נראה בשלב זה בעצם כלום.

העולם מלא בסודות מוחבאים – כמו אבנים שמעלות את כמות החיים וכוח הקסם של אורי המאפשר להשתמש בנשקים ויכולות מיוחדות אותן לומדים במהלך המשחק. אחרי סרטון הפתיחה נפתחת בפני השחקן אפשרות חופשית לחקור את האזור.

אין התקדמות ליניארית במשחק כאמור, ניתנת לשחקנים את האופציה לבחור את הסדר בו הם רוצים לשחק, אם רוצים להמשיך ממשימת- צד (Side quest) ניתן לעשות זאת, נוכל גם להחליט איזה Wisp אנחנו רוצים להציל קודם מתוך הארבעה הקיימים. כדי להגיע לחלק מהאזורים והחפצים המוחבאים בעולם, אורי צריך להשיג יכולת מסוימת ורק אחרי שהוא ישיג אותה הוא יוכל להתקדם לאזורים שהיו סגורים בפניו לפני כן.

צילום: צילום מסך
צילום: צילום מסך

המשחקיות

במהלך המשחק הדמות החמודה תשיג נשקים, חפצים ויכולות שונות שיעזרו לה במסע בהם חרב אור, חץ וקשת ופטיש. היכולות שאורי ירכוש במהלך מסעו חלקן עושות נזק לאויבים וחלקן עוזרות לאורי להתקדם קדימה (כמו למשל קפיצה משולשת, נוצה לריחוף ועוד). כל כפתור בשלט של הסוויץ' משמש ליכולת אחרת ואפשר להחליף בין היכולות בזמן אמת, דבר שהתגלה כמאוד נוח.

מלבד קטעי האקשן יש גם קטעי קפיצה על פלטפורמות בהם אורי יקפוץ מחלק אחד לאחר ולפעמים גם ישתמש באור או קליעים שמשוגרים עליו כמעין מקפצה כדי להגיע אפילו גבוה יותר או לנווט את הקליע בחזרה לשולח. מלבד היכולות האקטיביות של אורי יש גם מקום ליכולות פסיביות כמו הגנה ועוד. אורי מתחיל עם שלוש ספוטים המוקצים ליכולות פסיביות ותוך כדי התקדמות אפשר לחפש קריסטלים שיתנו לאורי עד שבע ספוטים כאלו בסך הכל.  

מלבד העלילה הראשית שמובילה את הסיפור, אפשר לפגוש בדרך דמויות משנה שירחיבו על העולם ויעמיקו את הסיפור והמשחק, חלקם יתנו לאורי משימות צד שהוא יוכל להשלים תמורת כסף או חפצים שונים. בנוסף, קיימים גם מספר מיקומי מירוץ שמפוזרים ברחבי העולם בהם ניתן להתחרות נגד הזמן ולהרוויח כסף נוסף עבור רכישת יכולות חדשות או שיפור יכולות קיימות. כל אלו כמובן לא הכרחיים על מנת להתקדם במשחק.

צילום: צילום מסך
צילום: צילום מסך

במשחקים מהסוג הזה אני אישית תמיד מחפש את משימות הצד והסודות המוסתרים גם כדי להתחזק ולהשתפר עם הדמות הראשית במשחק וגם כדי להאריך את זמן המשחק שאני מאוד נהנה ממנו. דבר נוסף שהוסיפו במשחק ההמשך הוא קרבות בוסים. בדומה למשחק הראשון יש סצנת מרדף שבה אורי צריך לברוח מהבוס שרודף אחריו ולקפוץ ממקום למקום כמה שיותר מהר כדי לא להיתפס והדבר שהכי אהבתי באופן אישי היה דווקא המוזיקה ברקע - שפשוט מכניסה את השחקן לאווירה לחלוטין.

בכלליות כל המוזיקה במשחק היא אפית ותזמורתית ומותאמת במיוחד לחוויה ולרגשות שהעלילה מנסה להעביר לשחקן. דבר אחד שהפריע לי בהתחלה, שכן במשחקים מהסוג הזה דווקא בגלל שהשחקן חופשי לשחק באיזה סדר שהוא בוחר, לעיתים לא הבנתי איך להגיע למקומות מסוימים כשעוד לא היו לי יכולות מסוימות והרגשתי שאני תקוע ומתוסכל. נאלצתי לבסוף להסתכל במדריך ומיד אחר כך הרגשתי מוזר שלא חשבתי על הפתרונות האלו בעצמי ושלא שמתי אליהם לב קודם.

כמו "רוח שומרת" // צילום: צילום מסך
כמו "רוח שומרת" // צילום: צילום מסך

בשורה התחתונה

Ori and the Will of the Wisps הוא חוויה מהנה ומרשימה ומצאתי את עצמי נהנה ממנו במשך שעות. הוא יחסית קצר מה שהיה מעט מבאס, אך כמובן שהכל תלוי בעד כמה שחקנים משקיעים במשימות הצד בנוסף ובחקירת העולם המלא שיש למשחק להציע, בממוצע אפשר להגיע ל-10 שעות מלאות של משחק.

היופי בקונסולת הנינטנדו סוויץ' היא הניידות שלה, ומבחינתי זה המשחק האולטימטיבי לשחק בזמן נסיעות. מבחינת המשכיות המשחק מהווה המשך ישיר לחלק הראשון שלו Ori and the Blind Forest, וכמובן שמומלץ לשחק בחלק הראשון קודם, אבל גם מי שלא שיחק יכול בהחלט ליהנות מהחלק השני של הסדרה גם בפני עצמו.

הוויזואליה המרשימה והמוזיקה שברקע קולעת בול לאווירה שהמשחק מעביר. מי שאוהב את ז'אנר המטרוידואניה ומי שעדיין לא מכיר ורוצה להתנסות - יכול בהחלט ליהנות גם מהמשחק הזה.

ציון 8/10

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר