תוניסיה: כך נפל הרודן הראשון באביב הערבי

כמו באפקט הפרפר, האש ששילח בעצמו מוחמד בועזיזי התפשטה ברחבי המזרח התיכון • בתוניסיה זה לפחות הסתיים בדמוקרטיה • פרויקט מיוחד

הפגנה בתוניסיה // צילום: איי.פי // הפגנה בתוניסיה

דווקא מתוניסיה הקטנה יצאה הסנונית שבישרה את בוא האביב הערבי או יש שיגידו, החורף האסלאמי. סוחר הרחוב בן ה-26 מוחמד בועזיזי מהעיירה סידי בוזיד הרגיש שהגיעו מים עד נפש. הוא לא הצליח לעמוד כלכלית על הרגליים וניסה להתפרנס ממכירת פירות וירקות בדוכן לא חוקי, שלבסוף פונה על ידי הרשויות בעיירה המושחתת ומוכת האבטלה. הצעיר המושפל והמתוסכל החליט שטוב מותו מחייו - והצית את עצמו ב-17 בדצמבר 2010. לאחר כשבועיים מת מפצעיו.

הפומביות של מעשה ההתאבדות הביאה צעירים תוניסאים רבים לצאת ולהפגין, והמחאה התפשטה לערים נוספות ברחבי המדינה. כשבוע לאחר מכן, התאבד עוד אזרח מיואש בשל חוסר יכולתו למצוא עבודה, וכעבור זמן קצר נורה למוות מפגין על ידי שוטרים. ההפגנות הלכו והסלימו, מה שהביא את הנשיא זין אל-עבדין בן עלי לתגבר את כוחות הביטחון על מנת לדכאן. בן עלי שלט במדינה 23 שנים וניצח במערכות בחירות בנסיבות מפוקפקות, שהוגדרו כלא דמוקרטיות על ידי משקיפים בינלאומיים.  

בן עלי היה ידוע כשליט שלא מהסס להשתמש בכוח הזרוע נגד בני עמו, כולל שימוש בירי חי על מנת "לטפל" במפגינים. אך כפועל יוצא מכך תוניסאים רבים אזרו אומץ והגבירו את המחאה, מה שהביא את הנשיא הרודן לברוח מתוניסיה לערב הסעודית ב-14 בינואר 2011, אז זכה האירוע לכינוי "מהפכת היסמין". הייתה זו דרמה שהרעידה את המדינה ובהמשך את המזרח התיכון. את מקומו של בן עלי תפסו, זה אחר זה, ראש הממשלה מוחמד ע'אנושי ויו"ר הפרלמנט פואד מבאזע, אך ההמונים רצו להיפרע מכל נציגי המשטר הקודם. בתוך כחודש נהרגו בהפגנות כ-220 איש, מתוכם 72 במהומות באחד מבתי הסוהר.  

בן עלי כמובן שלא טרח להתייצב למשפטו בתוניס הבירה ביוני, שם נגזרו עליו ועל אשתו בהיעדרם 35 שנות מאסר ותשלום קנס של כ-65 מיליון דולר. התוניסאים לא יקבלו ממנו דינר אחד כי הוא מת בגלות בערב הסעודית ב-19 בספטמבר 2019. תוניסיה טעמה את טעם החירות הפוליטית ב-23 באוקטובר 2011 כאשר נערכו הבחירות הכלליות הראשונות לפרלמנט. מי שזכתה ברוב המושבים הייתה המפלגה האסלאמיסטית "א-נהדה" (התחייה), מה שעורר חשש בקרב המפלגות החילוניות כי הדמוקרטיה הצעירה תהפוך עד מהרה למדינה אסלאמית קיצונית.

מוחמד בועזיזי ש"הצית" את גל המחאה
מוחמד בועזיזי ש"הצית" את גל המחאה

ראשי "א-נהדה" הקימו קואליציה עם שתי מפלגות חילוניות קטנות והצהירו כי ישמרו על האופי החילוני של המשטר. אך גם זה לא שכנע את המפגינים שחמישה ימים אחרי כינון הקואליציה יצאו לרחובות סידי בוזיד, הציתו בנייני ממשל והתעמתו עם כוחות הביטחון. 

הקריאות לחוקה חדשה התגברו והובילו להקמת ממשלת מומחים עד השלמת חקיקתה במהלך 2014. באותה שנה נערכו בחירות ולאחריהן מפלגת נידא תוניס החילונית, בראשות אל-באג'י א-סבסי, הקימה קואליציה עם הדתיים של א-נהדה. 

בבחירות האחרונות שהתקיימו באוקטובר 2019 אף מפלגה לא רשמה ניצחון מובהק, ורק ב-2020 זכתה א-נהדה בבכורה והרכיבה ממשלה. מבחינת הנורמליזציה עם ישראל, בניגוד למגמה במדינות הסוניות המתונות במזרח התיכון, לא נראה כי תוניסיה שמונהגת על ידי המפלגה האסלאמיסטית תפנה לאותו כיוון. חלק מחברי מפלגתה בפרלמנט בתוניס מתנגדים לנורמליזציה עם "הישות הציונית" ותומכים באופן מלא בשחרור פלשתין. ב-22 בדצמבר 2020 הודיעה תוניסיה כי לא תנרמל את יחסיה עם ישראל וכי לא תשנה את עמדתה הרגילה גם בעקבות השינויים באזור. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר