תקופת הקורונה יצרה ביקושים למוצרי חשמל, אך הציבה שתי משוכות מהצד של רוב היבואנים ובעלי רשתות החשמל: התייקרויות וקשיי אספקה. זה התחיל לאחרונה, בעקבות גל הביקושים למוצרים בחודשי הקיץ והאביב שעברו, כשכולם היו כלואים בבתים. רשתות החשמל נחשבות לעסק חיוני כך שמי שרצה לצאת מהבית אל החנות, הרגיש - ובכן - בבית.
אלא שהבעיות בהובלה ובאספקה בעולם יצרו מחסור של מוצרי חשמל רבים, מה שהוביל לעליית מחירים שצפויה להימשך אל תוך הרבעון הראשון של 2021לפחות. חלק מהיבואנים ומבעלי רשתות החשמל בישראל מסכימים כי עליית המחירים כבר פה וחלק טענו שהצליחו בינתיים להימנע מכך על ידי הזמנת מלאים גדולים. מרביתם מודים שהשוק ייגרר לעליית מחירים בעקבות "המצב".
מקררים התייקרו
כל עוד חיסוני הקורונה לא "עשו עלייה" והמקלות בגלגלי האספקה מחו"ל מעכבים אותה, מה הועילו מוכרנים בתקנתם? ניר הנדלר, סמנכ"ל הסחר של דייסון: "ברגע שהיצרנים נכנסו לסגרים בעולם בתחילת מארס, בעיקר במזרח הרחוק, נסגרו מפעלים. כשהם חזרו אחרי חודשיים, הם לא הספיקו לייצר. זה משך גרירה של שלושה חודשים של מחסור בייצור.
כל המותגים הבינלאומיים נכנסו למחסור במלאים, ורק בתחילת 2021 הם יצמצמו את הפיגור. זה מחסור גדול מאוד שנמשך גם עכשיו. עד תחילת החודש הזה יש לנו כמעט 40% חוסר במלאי הדגמים. הדגמים שחסרים הם הזולים כמו V8 ו-.V10 הסדרה החדשה קיימת במלאי".

גם אבי קורנפלד, מנהל מותג שיאומי בישראל, מנדב את הצרות שלו, ומהנהן: "יש לנו מחסור של ממש במלאים של סמארטפונים. אנחנו מקבלים טיפין-טיפין. מדובר בערך ב-%25 מסך ההזמנות שלנו, שזה משמעותי. אנחנו מקווים שלקראת 2021 יהיה טוב. החודש הבטיחו לנו שזה יהיה יותר טוב וזה יגיע ל-%.40 זה נובע מכך שיש ביקוש גובר לשיאומי בעולם ולוקח זמן לספק את המוצרים. הם מנתבים את המלאים למקומות שיותר צריכים. בישראל, כמו ספרד, איטליה, אוקראינה ורוסיה שיאומי עובדת חזק עם נתח שוק גבוה. הם נותנים פחות בתקופה הזו כי הם יודעים שנוכל להסתדר. השוק יהיה צמא לסחורה ולא ייגרם נזק", מעריך קורנפלד.
זה משליך על המחירים של הסחורה הקיימת?
קורנפלד: "תלוי מה. בסמארטפונים אנחנו נושכים שפתיים ולא מעלים מחירים. בתקופת הבלאק פריידי למרות שלא היו לנו מספיק מלאים, הצענו סמארטפונים בהנחות רציניות. בטלוויזיות, לצערי, נאלצנו להעלות מחירים. 55 ו-32 אינץ' העלינו ב-%10 ואת ה-43 אינץ' בסביבות16%. את ה-65 אינץ' העלינו בפחות מ-%."10
מורן דאי, סמנכ"לית השיווק בניופאן: "החברה שלנו נערכה מבעוד מועד לפסח הקודם, ולכן פחות חווינו את המחסורים. עם זאת, אין לנו היצע כמו כל פעם. מייד כשהבנו את המצב עשינו עבודה סופר מעמיקה מול ספקים ויצרנים כדי לא להגיע למצב של חוסרים. עם זאת, אי אפשר לחמוק מזה. אנחנו מרגישים את הקושי. גם מצד היצרן אין לנו 100% מענה. אם יהיו עליות מחירים - לדוגמה, מדברים על זה שהמשלוחים יתייקרו - אז זה יתבטא במוצרי הקצה ללקוחות".
אסי ארביב, מבעלי קבוצת קלינטון סחר: "בתקופת הסגר הראשון נוצרו חוסרים במוצרי הקפאה וקירור, אך מאז נערכנו להשלמת פערים. כרגע אנחנו נערכים למכירות סוף השנה שזו תמיד תקופה משמעותית".

יאיר רוזן, מנכ"ל BSH יבואנית בוש, סימנס וקונסטרוקטה: "לא צפויים להיות עיכובים בהשקות מכשירי החשמל. עם זאת, משבר הקורונה יצר ביקושים עצומים ברחבי העולם למוצרי חשמל ביתיים וגם בישראל. בגלל זה נוצר מחסור עולמי באספקת המוצרים. הביקוש מאוד עולה על ההיצע. כמו בכל מערכת כלכלית ושוק חופשי, נושא המחיר יושפע מביקוש והיצע".
אפילו אמיר לוי, סמנכ"ל היבואנית תן אלקטריק שאינה תלויה ביבוא מהמזרח הרחוק, מצהיר ש"יש כמובן מחסור במלאים. אני מייבא בעיקר מטורקיה את מותגי הבית דוגמת 'טלסה' במוצרים הלבנים ו'אקאי' בטלוויזיות. יש מפעלים בטורקיה שמייצרים את רוב המוצרים הלבנים הלא ממותגים שנמכרים בארץ, שהם לא מסין, והם נתקעו שם.
זה מפעל שעובד שלוש משמרות ביום, במשך כל שעות היממה, ובקורונה הם ירדו למשמרת ביום. זה יצר צוואר בקבוק מטורף, ולכן יש מחסור לכולם. חסר הכל, בעיקר מקררים, אך גם מקפיאים, מכונות כביסה ומייבשים. מחסור זה אומר שאם אני כיבואן אמור לקבל באוגוסט, אני אקבל חודשיים אחרי.
"אנחנו עכשיו עושים הזמנות לרבעון השלישי והרביעי של השנה הבאה. זה לא היה ככה. בטורקיה הכל מאוד זמין לרוב. בדרך כלל המשלוחים מטורקיה הם בתוך יום וחצי, לא כמו מסין".
גם דורון אליעזר, סמנכ"ל המכירות של רשת א.ל.מ מבחין כמו המתחרים שלו כי הלהיט עתה הוא הטלוויזיות. לדבריו, "קיימת רכישה מוגברת של מסכים מ-65 אינץ ומעלה בגלל מבצעי העומק ובגלל איכות הצפייה. הפערים בין המחירים של המסכים הגדולים הצטמצמו".
"יש ביקוש לסמאטרפונים , אוזניות, רמקולים ומחשבים נייידים שהדרישה שם היא עצומה. עקב הביקושים הגוברים בעולם למוצרי טכנולוגיה ועקב חוסרים שצפויים ליבואנים, אנו ערים לחוסרים במלאי במוצרי טכנולוגיה שאולי בהמשך יגרמו לעיליות מחירים על ידי יצרנים. אם מדובר ביצרנים זה משפיע על הצרכן הסופי", מוסי, אליעזר.
לדבריו, "בגלל הקורונה, הצרכן הישראלי חושש פחות לקנות באינטרנט ולכן אנחנו רואים התחזקות ועלייה של 300 אחוזים באונליין. זה כולל הכל, כולל מוצרים גדולים כדוגמת: מקררים, מכונות כביסה, מדיחי כלים וטכנולוגיה כמובן".
"אצל חלק מהיבואנים יש מחסור בטלוויזיות גדולות, במיקסרים ובמחשבים. גוף שרוצה למכור ולספק בטווח קצר צריך להתארגן מבעוד מועד. מתחילת הקורונה עד מחצית נובמבר, מדובר בגידולים של עשרות אחוזים במכירות. כאמור, במוצרי טכנולוגיה יש חוסרים בשוק וכן במוצרי מטבח כדוגמת: מיקסרים ומעבדי מזון. במוצרים מסוימים יש חוסרים שקשה להדביק", ציין באשר לחוסרים בשוק.
מה לגבי המחירים?
לוי: "לא העלינו מחירים, אבל יש צפי רציני להתייקרויות בענף. איגדנו חנויות פרטיות לרשת אחת. אנחנו חברת הניהול והיבואן ולכן אנחנו יכולים להרשות לעצמו גמישות במחירים. אני לא יבואן רגיל שגוזר קופונים".
"האונליין זינק בכ-%"200
באשר ללהיטי התקופה, המנעד רחב מאוד וכולל מוצרי צריכה מקטגוריות רבות. שני מותגים שנחשבים פופולריים בישראל ובשאר העולם הם שיאומי ודייסון; אלה חגגו בתקופת "חגי" הקניות של נובמבר, ובכלל - בגלל השפעת הקורונה. הנדלר מדייסון התייחס לביקוש בתקופת הקורונה. למזלו, המותג שצבר פופולריות בשנים האחרונות הושפע לטובה בגרף המכירות בתקופת הקורונה.

"לכל המוצרים של דייסון יש ביקוש בתקופת הקורונה, כאשר השימוש בשואבי אבק רק גדל", הוא מתמוגג. "בשנה האחרונה יש שינוי משמעותי בזכות ובגלל הקורונה. בגלל שאנשים יותר בבית צריכת השואבים גדולה יותר ב-%.25%-20 הלהיט שלנו הוא הדגם T11, שמציע סוללה אלחוטית עם יותר זמן עבודה ואפשרות לטעון את הסוללה בנפרד. מי שרוכש סוללה, יש לה אורך חיים של שעתיים והשואב מתאים לניקיון בתים גדולים.
כמו כן, ברגע שהשקנו מחליק שיער איכותי היתה דרישה לכך, היות שבמשך תקופה המספרות היו סגורות ואנשים התחילו לעשות טיפולים אישיים בבית. זו קטגוריה בצמיחה ובשנה הבאה אנחנו צופים הכפלה של הקטגוריה. הקטגוריה השלישית שגדלה בגלל הקורונה היא של מסנני אוויר עם שיעורי סינון גבוהים. מדובר בעלייה של 15%. זה המון למוצר שעולה 3,000 שקלים".
גם המותג שיאומי רושם שיאים חדשים מבחינתו, בין היתר בזכות המחירים הנוחים יחסית שהוא מציע. קורנפלד מפרט ש"הלהיטים שלנו הם כמובן הסמארטפונים. שברנו כמה שיאים. ברבעון השלישי של 2020 שיאומי עומדת על 29% נתח שוק, ובמקום הראשון ממוקמת סמסונג עם 37%, לעומת 60% בשנה שעברה. ברבעון השלישי של 2019 היינו במקום השני, אבל נתח השוק שלנו היה 16%. גם אפל עשו את אותה קפיצה כמונו. הם צמודים אלינו והם קפצו מ-%13.5 ל-%."28
את השינוי בנתח השוק הוא תולה בכמה משתנים. לטענתו, "סמסונג ניסו להגיע לנישה של שיאומי והשיקו מכשירים ב-1,500-700 שקלים, שזה התחום ששיאומי שולטת בו. האיכות של המוצרים שסמסונג הוציאה היתה ירודה. לא מספיק לקחת את הלוגו ולחשוב 'הכל בסדר'. היו תקלות בשיעור גבוה. זה בא לידי ביטוי שסמסונג - במקום להגדיל את נתח השוק - ירתה לעצמה ברגל" (רועי פדידה, סמנכ"ל המכירות בסאני יבואנית סמסונג, בתגובה: "סדרת A שלנו מוכרת עשרות אלפי מכשירים בחודש").
מורן דאי, ניופאן: "החברה שלנו נערכה מבעוד מועד לפסח הקודם, ולכן פחות חווינו את המחסורים. עם זאת, אין לנו היצע כמו בכל פעם" אמיר לוי, "תן אלקטריק": "אני מייבא בעיקר מטורקיה. זה מפעל שעובד 3 משמרות ביום, ובקורונה הם ירדו למשמרת ביום. זה יצר צוואר בקבוק".

בריאמג, יבואנית BEKO בין היתר, מטפחת בימים אלה טכנולוגיה חדשה בתחום התנורים למטבח - Split&Cook. התנור (ראו צילום) שנהנה ממנה הוא מובנה ("בילד-אין") עם תא אפייה רחב של 80 ליטר המחולק לשניים ומאפשר לבשל שתי מנות שונות בו זמנית. ניתן לצלות בו מנה עיקרית בתא אחד ולאפות קינוח בתא השני, בטמפרטורות שונות. התנור מדגם BVR35500XMS בעל טכנולוגיה שמאפשרת גם חיסכון באנרגיה של עד 40%.
לדברי דאי מניופאן, "מגמה נוספת מתעסקת בבידור. אנחנו צורכים את הבילוי בתוך בית' ולכן אנחנו רואים פעילות בכל עולם האלקטרוניקה והאודיו-וידאו. הרובד השלישי מושפע מהלמידה מרחוק. יש ביקוש לאוזניות מנטרלות רעשים ולמקרני קול קטנים המותאמים לחדרי ילדים".
גם ארביב מקלינטון סחר רואה מקרוב כמו דאי את ההשפעה של הקורונה על מוצרי המטבח. "שני סגרים כלליים השאירו את הישראלים רחוקים ממסעדות ומטיולים לחו"ל. זמן מרובה ברשתות החברתיות חשף את כולנו למתכונים חדשים ולבישול ברמה גבוהה ועודד את הקהל הישראלי לשדרג ולהתנסות בבישול מורכב ומתקדם יותר ולהיחשף לסגנונות שלא הכיר בעבר", הוא מאבחן.

תנורי אח דקורטיביים
הקטגוריות הבולטות אצל ארביב מכילות קוצצים קטנים ועוצמתיים, שהפכו מפריט לבשלנים מתקדמים - לפריט "חובה בכל מטבח". ארביב: "המוביל במכירות הוא קוצץ Dual Trex של המותג הגרמני פאקיר. עוד מוצר פופולרי בזירת המכשירים הקטנים הוא סט הבלנדר LUCCA Q בעל מנוע בעוצמה של 1,000 ואט".
בשנה האחרונה התמוסס גם אצל אחרוני הטכנופובים החסם הפסיכולוגי של רכישת מוצרי חשמל דרך האינטרנט.
מצד שני, המכשירים עצמם הולכים עם הזמן וכורעים תחת נטל הטכנולוגיה - שלא תמיד שימושית או חיונית לתפקודם. זו מגמה שקוראיו האדוקים של מוסף זה היו עדים לה בראש השנה ובפסח האחרונים.
"השנה צפויים להגיע יותר מוצרי חשמל 'חכמים' לישראל, שיכללו טכנולוגיות מתקדמות המקשרות בין המכשיר לצרכן", מתנבא רוזן מ-BSH. "מוצרי החשמל ה'פשוטים' יעברו טרנספורמציה טכנולוגית ויציעו למשתמשים חוויית משתמש נגישה, יעילה ומתקדמת יותר.
"טרנד נוסף שצפוי לקבל בולטות השנה הוא העיצוב האינטגרלי שעולה שלב. מעבר למדיחי הכלים האינטגרליים שכולנו מכירים, יהיו יותר מקררים אינטגרליים שבעבר לא היו כל כך נפוצים בישראל. גם קטגוריית קולטי האדים תגדל מבחינת העיצוב והתרומה לנראות המטבח וכן מבחינת ערך המוצר".

"מה שנכנס חזק כעת זה כל הנושא של תנורי אח דמה, עם הולוגרמה של אש", מגלה ארז וסנר, מנהל רשת מחסני חשמל. "זה נראה ממש כמו אח, ואנשים עפים על זה. גולד-ליין יצאה עם אח כזה שנתלה על הקיר מתחת לטלוויזיה. זה מעין פטריות חימום בתוך הבית וזה יפה מאוד באמצע הסלון. כמו כן, יש לנו מתלה כביסה חשמלי שמתחמם וככה הכביסה מתייבשת".
מטוטלת המכירות נוטה בשנה האחרונה אצלכם לטובת האונליין?
וסנר: "האונליין גדל יפה, אבל גם החנויות הפיזיות גדלו יפה, כי אנשים רוצים לראות ולהרגיש. זה לא בא על חשבון זה. האונליין זינק בטירוף באזור ה-%190 לעומת השנה שעברה, ועדיין רוב האנשים רוצים להרגיש". השנה התמוסס החשש מרכישת מוצרי חשמל דרך האינטרנט. מצד שני, המכשירים כורעים תחת נטל הטכנולוגיה - שלא תמיד שימושית וחיונית לתפקודם
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו